Update 19/12: Het artikel werd aangepast met een reactie van een woordvoerder van Netflix aan Androidworld.
Nieuw schandaal
Wie dacht dat alle schandalen voor Facebook dit jaar voorbij zijn, heeft dus verkeerd gedacht. The New York Times meldt dat het sociale netwerk van CEO Mark Zuckerberg andere bedrijven de toegang heeft verschaft tot gegevens van zijn gebruikers zonder dat die daar toestemming voor hebben verleend. Bij dit nieuwe schandaal zijn niet alleen Netflix en Spotify betrokken, maar ook andere giganten als Apple en Amazon.
De ergste feiten uit deze onthulling hebben wel te maken met Netflix, Spotify en de Royal Bank of Canada, want deze drie bedrijven kregen rechtstreeks de toegang tot de privéberichten van gebruikers. Die toegang verleende Facebook aan de hand van een oude Application Programming Interface (API) waarmee de drie bedrijven niet alleen berichten konden lezen, maar zelfs in principe konden plaatsen in naam van de gebruiker of bewerken. De API die dit mogelijk maakte stamt uit 2010 en was ontwikkeld nog voor de lancering van Facebook Messenger. Spotify beweert dat het niet op de hoogte was van de verleende toegang en de Canadese bank ontkent de feiten.
“De laatste jaren gingen we op zoek naar manieren om Netflix socialer te maken”, vertelt een woordvoerder van Netflix aan Androidworld. “Een voorbeeld is een feature waarmee je series of films kon aanbevelen aan je Facebook-vrienden via Messenger of Netflix. De functie was nooit erg populair, dus werd ze in 2015 afgesloten. Op geen enkel moment hebben we de privéberichten van gebruikers geopend, of hebben we gevraagd naar de mogelijkheid om dat te kunnen doen.”
Microsoft, Apple, Amazon…
The New York Times zegt dat Facebook nog toegang heeft verleend tot andere functies aan andere bedrijven. In totaal zou aan 150 bedrijven speciale toegang tot gegevens verleend zijn zonder dat die door gebruikers goedgekeurd is. De krant kwam tot die conclusie op basis van interne documenten van Facebook en interviews met medewerkers.
Een opvallende naam is bijvoorbeeld Apple dat toegang heeft gehad tot de kalender en contacten van Facebook-gebruikers. Ook als die het delen van gegevens hadden uitgeschakeld. Apple ontkent dat het op de hoogte was van de speciale toegang en het stelt dat de gegevens nooit de Apple-toestellen hebben verlaten waarop de data te zien was.
Ook Microsoft kreeg op een onrechtmatige manier toegang tot de gegevens van gebruikers. Het bedrijf kon met zoekmachine Bing de namen zien van alle vrienden van gebruikers en ook de profielinformatie van die vrienden. Microsoft en Sony konden ook sinds 2017 de e-mailadressen van gebruikers achterhalen via de vrienden van een gebruiker. Microsoft zegt die gegevens inmiddels verwijderd te hebben, maar verschaft verder weinig details. Ten slotte werd ook Amazon genoemd dat in een vroegere samenwerking toegang kreeg tot de contactinformatie van gebruikers.
2018 voor Facebook
2018 liep dus op zijn minst gezegd niet op rolletjes voor het grootste sociale netwerk van de wereld dat tegelijk ook jongeren zag verdwijnen. Het bedrijf stampte dit jaar ook tegen de schenen van de originele oprichters van WhatsApp en Instagram, omdat Zuckerberg heel andere plannen heeft met de twee dochtermerken. Als gevolg stapte oprichter Brian Acton op bij WhatsApp, en ook de oprichter van Instagram hadden er genoeg van.
Met Kerstmis voor de deur is Facebook er opnieuw in geslaagd om onder de aandacht te komen met een schandaal rond de privacy van zijn gebruikers, ongeveer een half jaar na de crisis rond Cambridge Analytica. Dit jaar raakte ook al bekend dat het bedrijf telefoongesprekken van gebruikers bewaarde en dat Facebook ook gegevens deelt met telefoonfabrikanten. Maar Facebook heeft wel nieuwe smart displays, iemand?
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ze zouden er ook eens eerlijk over zijn in plaats achter je rug om
Wel bedrijf maakt geen gebruik van gegevens. Wat wil Androidworld wel niet niet allemaal graag van ons weten? Het is niets meer of minder dan handel. Je bent, blind, doof en stom als je dat niet weet.
Sorry,maar ik vind jullie een beetje naïef hierboven.
Alsof het alleen Facebook betaamt?
Alles en iedereen op het web heeft interesse en belang in jouw gegevens.
Ook jullie vertrouwde Google apparaat is een spymaster en verkoopt waar die geld of andere belangen ziet.
Van de kleine webshop tot de grote social media bedrijven en zelfs je eigen overheid is niet zo schoon als iedereen hoopt.
En weer door …
Platform voor sukkels. ?
Je verwacht het niet hè….
Facebook maakt meer kapot dan je lief is