Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Moto G8 Plus

  • Microsoft Surface Duo

  • OnePlus 7T Pro

  • Nokia 7.2

  • Xiaomi Mi 9T Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

"We maken de beste All-round telefoons"

[Exclusief] Samsung: "Wij hebben een enorme voorsprong op de nieuwe spelers in de markt"

· 02 juli 2019

Androidworld sprak met Samsung over de line-up van het merk en waar het bedrijf zich in de toekomst op wil focussen. Hoe wil Samsung het verschil maken in een smartphonemarkt met een grote opkomst van voordelige Chinese merken?

"De beste all-round-telefoons"

Sinds het eerste Samsung Galaxy S-toestel wil het merk zichzelf graag in de etalage zetten als een een fabrikant van Android-telefoons die inzet op degelijkheid. Met de opkomst van Chinese concurrenten - eerst Huawei en nu Xiaomi en OPPO - wil het bedrijf zich des te meer profileren als een merk dat over de gehele lijn een goede keuze is. Androidworld sprak met Willem Visser, de vice President IMD mobile division Benelux van Samsung.

"Ons belangrijkste verkoopargument is het scherm, waar we om bekend staan, en als tweede de camera", zegt Visser. "We hebben de afgelopen tien jaar sterk gewerkt aan ons merk, en ik durf te zeggen dat we veel meer all-roundzijn geworden. Ik denk dat we staan voor een all-round-telefoon. Op alle vlakken bieden wij de beste innovaties, specificaties, en ik denk dat we dat de afgelopen jaren hebben afgedwongen en dat herkent de consument ook", aldus de Samsung-topman.

Alle Samsung Galaxy S10-telefoons

De Galaxy S10-reeks verscheen dit jaar voor het eerst in drie varianten

Opkomst Chinese merken

Samsung is nog steeds de grootste fabrikant van smartphones als we naar verkoopaantallen kijken, maar er zijn al een tijdlang kapers op de kust. Op de smartphonemarkt zagen we eerst de sterke opkomst van Huawei dat steeds hoger klimt in de ladder met marktaandeel, maar ook andere Chinese bedrijven als OPPO en Xiaomi zetten steeds meer in op de westerse markt. Die laatste wil ook in Nederland fysieke winkels openen, dat maakte Xiaomi recent bekend. Het marktaandeel van Chinese merken neemt dus al een tijdje toe in Europa.

"Voor ons is het belangrijk ons onszelf te onderscheiden en dat doen we in de eerste plaats met innovatie. Daarnaast komen nog een aantal andere facetten kijken zoals marketing, de kracht van het merk, de service", verduidelijk Willem Visser. Volgens de Zuid-Koreaanse gigant heeft het bedrijf nog steeds een grote voorsprong op de opkomende Chinese merken. "Zij zitten in een heel andere fase dan waar wij nu zitten. Ik durf wel te zeggen dat, als je kijkt naar de achterkant van ons bedrijf en hoe wij omgaan met klanten, wij wel een enorm grote voorsprong hebben en wat dat betreft maken wij het verschil."

Foto's van het design van het toestel

Het Xiaomi Mi 9-vlaggenschip

Samsung-ecosysteem

Samsung wil nu naar eigen zeggen volop inzetten op het brengen van een sterke dienstverlening. "We plaatsen onder meer servicepunten in Amsterdam en in Rotterdam', dat zegt de topman van Samsung Benelux. "De redenen waarom mensen zo'n punt bezoeken, kunnen heel divers zijn. Het kan gaan om een kapot scherm dat gerepareerd moet worden, maar je ziet net zo goed mensen met vragen hebben bijvoorbeeld over het ecosysteem." Het bedrijf is zich ook bewust van de perceptie van de consument. Wie goede ervaringen heeft met een telefoon van Samsung zal ook meer geneigd zijn om bijvoorbeeld een televisie van het merk te kopen. 

Beelden van Samsungs winkels

Een Samsung Experience Store in de Verenigde Staten

Die strategie sluit natuurlijk naadloos aan bij Samsungs focus op het creëren van een eigen ecosysteem met de Bixby-assistent en het SmartThings-platform voor smarthome. "We blijven investeren in Bixby en de dienst doorontwikkelen, maar wanneer de Nederlandse taal precies komt, dat weten we nog niet", bekent Visser. "Ik denk dat AI [kunstmatige intelligentie nvdr.] via Bixby een heel goede toevoeging is aan de toestellen zelf, omdat ze zo beter geoptimaliseerd worden, maar ook doordat ze beter inspelen op vragen en behoeften van de consument."

Een Samsung voor iedereen?

Een merk dat zoveel mogelijk gebruikers in zijn ecosysteem wil verwelkomen, moet een assortiment aan producten presenteren waarmee het zo'n grote groep kan bereiken. Dat is ook een aspect waar Samsung op inzet voor zijn smartphones, maar het bedrijf trekt wel een duidelijke lijn. "Vanaf 200 euro hebben we onze producten klaarstaan, en als je dan naar de markt kijkt, verliezen wij helemaal geen terrein", stelt Willem Visser. "Als je echt enkel naar een product kijkt onder de 200 euro, ja, dat kunnen we niet aanbieden."

Volgens de nieuwe strategie van Samsung worden innovatie niet enkel doorgevoerd naar de nieuwe vlaggenschepen, maar ook naar de voordeligere toestellen. "We brengen innovaties bewust niet enkel naar onze flagships, maar bijvoorbeeld ook naar onze A-reeks. Neem nu de vingerafdrukscanner onder het scherm bij de Galaxy A50 of de roterende camera op de A80."

Samsung Galaxy A80

Onze Androidworld België-redacteur Jiri gebruikt de roterende camera van de Galaxy A80 

Kleine telefoons en wearables

Samsung blikt ook tevreden terug op de lancering van zijn  Galaxy S10e, dat is het voordeligste vlaggenschip uit de S10-reeks die in februari werd aangekondigd. Het merk had naar eigen zeggen eerst marktonderzoek gedaan en besloot op basis daarvan om dit keer drie toestellen uit te brengen. "De kleinere schermgrootte is voor bepaalde doelgroepen erg belangrijk", verduidelijkt de Samsung-topman. "Belangrijk is wel dat we het scherm verkleinen en tegelijk ook de schermranden beperken, zodat de totale grootte wel degelijk afneemt. De S10e heeft bewezen dat het een heel sterke toevoeging aan de line-up is."

Foto van de Samsung Galaxy S10e

Claudia was erg enthousiast over de S10e in haar review

Naast de voordelige e-varianten van toestellen - waaronder ook de bijvoorbeeld Tab S5e-tablet - zien we Samsung ook sterker inzetten op wearables. Samen met Apple is Samsung één van de enige bedrijven die een groei ziet in de verkoop van zijn eigen smartwatches. Samsungs horloges werken op het eigen Tizen-besturingssysteem. "De afgelopen jaren ging het om het tonen van 'waarom heb je een smartwatch nodig', het aantonen van de relevantie", legt Visser uit. "Ik denk dat nu die overtuiging er wel is, en wij zien de vraag naar smartwatches enorm stijgen, dus we nemen een sterke positie in. We zetten ook in op een heel nieuwe doelgroep met onze fitnesstrackers [de Galaxy Fit en Galaxy Fit e nvdr.]", aldus de Samsung-topman.

Grote broer Samsung

Als we aan Visser vragen naar het volgende verkoopargument is voor een product in de smartphonemarkt - zijn het de foldables, de camera? - dan grijpt hij terug naar de eerdere positie waar Samsung zich volgens hem in bevindt. Samsung schuift zich maar al te graag naar voren als de grote broer van alle andere merken die over de gehele lijn een goed product neerzet.

"Ik denk dat het veel meer met een totaaloplossing te maken zal hebben. Los van specificaties moet je alles eromheen goed inrichten. Dat geldt voor de consument, maar ook voor b2b-klanten. Daarmee ga je het verschil maken. Over innovatie maak ik me geen zorgen, omdat we daar zoveel in investeren", dat zegt Willem Visser. 

Foto van de nieuwe Samsung wearables

Door een goede ervaring met één van Samsungs producten wil het merk de consument ook leiden naar de andere toestellen uit zijn assortiment

Het eindoordeel

We zullen pas op het einde van het jaar weten of Samsung het aan het rechte eind heeft met zijn strategie, als het optelsommetje van de kwartaalcijfers wordt gemaakt en het bedrijf zijn jaarcijfers publiceert. Het eerste kwartaal van 2019 heeft het bedrijf ingezet met een daling in zijn verkoop, maar tegelijk neemt het marktaandeel van het bedrijf verder toe. Dat komt omdat de meeste overige merken uit de markt -voornamelijk de kleinere - verder krimpen.

We weten ook al langer dat Huawei, maar al te graag de fakkel van Samsung als grootste fabrikant wil overnemen. Een tijdlang leek het handelsverbod een stok tussen die wielen te stoppen, maar nu dat verbod van de kaart is geveegd, kunnen we verwachten dat de ambitie van de Chinezen weer eens zo groot is geworden. Alleen de consument, en niemand anders, velt natuurlijk het eindoordeel.

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (19)
Bezig met laden van reacties...