Sterkere marktpositie
Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor Mededinging, heeft aangekondigd een onderzoek uit te voeren naar de overname van Fitbit door Google. Een eerder verkennend onderzoek heeft geleid tot de vraag naar een volledig onderzoek. In de aankondiging van het onderzoek staat dat het vooral zal gaan om de toegang tot de data van Fitbit-klanten door de zoekgigant. Specifiek ziet Vestager aldaar een kans voor Google om zijn marktpositie ‘oneerlijk te versterken’ wat betreft zijn ‘ad-tech-services’.
Door de overname van Fitbit krijgt Google immers toegang tot databases met gezondheidsdata van Fitbit-gebruikers, evenals de technologie om zelf zo’n database aan te leggen. Middels deze data kan Google advertentieprofielen verder personaliseren, aldus de Eurocommissaris. In eerste instantie, is dat niet per se negatief – tot het besef volgt dat Google zijn concurrenten daarmee de markt uit kan prijzen. Google heeft, mede door zijn omvang, al een voorsprong op andere advertentieproviders. De Commissie wil voorkomen dat Google zijn concurrentiepositie verder versterkt.
Gezondheidssector
Naast het onderzoek naar de ‘marktpositie van Google’ in de advertentiemarkt, richt het onderzoek zich ook op de Europese gezondheidssector. Onderzoekers willen daarbij weten wat het effect is van de overname op de groeiende digitale sector. Tot slot is Vestager van plan om te onderzoeken of de zoekgigant van plan is om de overname van Fitbit in te zetten om een dominante positie in te nemen binnen Android – bijvoorbeeld door andere wearables van het platform te weren. Op deze manier is de overname van Fitbit plots in ander daglicht komen te staan.
Eerder kon de overname van Fitbit door Google al op kritiek rekenen van gebruikers, die verwachten dat Google hun gebruikersdata aan Google-profielen zal koppelen. Google heeft tot op heden altijd volgehouden de gebruikersdata van Google en Fitbit-profielen gescheiden te houden. De overname van Fitbit zou zijn uitgevoerd onder het mom van de hardwaredivisie van de horlogefabrikant. Dat is ook het standpunt van Google nu de Europese Commissie zijn onderzoek start, zo is te lezen in een blogpost van Google.
Overname van Fitbit
Googles overname van Fitbit komt voor de horlogefabrikant op het juiste moment, de fabrikant wist de afgelopen jaren immers geen winst te draaien en stevende daarmee af op een faillissement. Door de overname door Google, waar 1,88 miljard euro mee gemoeid is, is de toekomst verzekerd. Toch is het nog de vraag of deze toekomst ook de werkelijkheid wordt, mede door de lopende onderzoeken komt de deal op losse schroeven te staan. Als Google overheden niet kan overtuigen, zal de deal niet tot uitwerking komen. Zie jij Fitbit graag in handen komen van Google?
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Liever bij Google dan failliet