Afgelopen maandag hebben de EU-lidstaten een voorlopig akkoord bereikt omtrent strengere regels rondom het tonen van gefinancierde politieke reclames en de buitenlandse inmenging hiervan. Wat houdt de nieuwe regelgeving in?
Strenge regels voor politieke advertenties
Het Europarlement heeft in een bericht laten weten dat er een voorlopig akkoord is voor het toepassen van strengere regels voor het tonen van gefinancierde politieke advertenties. Zo moet het door middel van de nieuwe regels duidelijker te zien zijn dat het over een gefinancierde politieke advertentie gaat. Daarbij moet er getoond worden wie de advertentie gefinancierd heeft, wat het betaalde bedrag is en wat de herkomst van de financiering is. Bedrijven als Google en Meta moeten dit soort vormen van reclame gaan labelen en deze informatie tonen.
Buitenlandse inmenging tegengaan
Met de nieuwe regelgeving worden bovendien buitenlandse investeringen in politieke advertenties aangepakt. Als de nieuwe regels ingevoerd zijn, worden landen buiten de Europese Unie bijvoorbeeld verboden om politieke advertenties te sponsoren. Dit geldt voor de periode van drie maanden voorafgaand aan een verkiezing in een EU-land. De EU wil hiermee de buitenlandse inmenging een halt toeroepen.
Voor welke advertenties geldt het precies en vanaf wanneer?
Volgens het Europarlement gaan de regels alleen gelden voor betaalde politieke reclameboodschappen. De volgende vormen van politieke reclame worden niet beïnvloedt: niet gesponsorde journalistieke inhoud, politieke opvattingen, communicatie over de organisatie van verkiezingen en het aankondigen van politieke kandidaten. Ook interne communicatie zoals nieuwsbrieven vallen buiten de regels. De nieuwe regels moeten overigens eerst nog worden aangenomen door de EU-raad en het Europees Parlement. Naar verwachting wordt het gehele pakket in 2025 ingevoerd.
“Dit is een belangrijke stap in het beschermen van onze verkiezingen en het bereiken van digitale soevereiniteit in de EU. Burgers zullen gemakkelijk kunnen zien wie er online politieke reclame maakt en wie erachter zit. De nieuwe regels zullen het voor buitenlandse actoren moeilijker maken om desinformatie te verspreiden en zich te mengen in onze vrije en democratische processen. We hebben ook gezorgd voor een gunstig klimaat voor transnationale campagnes op tijd voor de volgende verkiezingen voor het Europees Parlement.”
Sandro Gozi (hoofdlid Europees Parlement)
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Helaas te laat voor de Tweede Kamer verkiezingen. Had minstens 10 jaar geleden al moeten gebeuren dat had heel wat ellende voorkomen(denk aan Trump en andere populisten). Las vanmorgen in de NOS app dat ook diverse Nederlandse politieke partijen in strijd met de wet bezoekers van hun website illegaal volgen op het web om persoonlijke advertenties te laten zien. Diep triest en een reden om ALTIJD een adblocker te gebruiken.
Wauw dat heeft nut……