Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

  • Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OPPO Find X2 Pro

  • Google Pixel 4a

  • OnePlus Nord

  • Samsung Galaxy A51

  • Poco F2 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

In Amerika dan

Onderzoek: consumenten kopen minder snel nieuwe smartphone door vertragende innovatie

· 25 augustus 2019

Uit een onderzoek van Strategy Analytics blijkt dat consumenten minder de behoefte hebben om een nieuwe smartphone te kopen. De gemiddelde smartphone van Samsung is 16,5 maand oud, die van Apple 18 maanden. Consumenten zijn van plan om gemiddeld 3 jaar met hun smartphone te doen. Het onderzoek ligt in lijn met cijfers van onze eigen AW Poll.

Onderzoek: innovatie smartphones vertraagd

Volgens Strategy Analytics, een bureau dat onder andere de smartphonemarkt onderzoekt, willen consumenten steeds langer met hun smartphone doen. Hier zijn twee oorzaken voor: de vertragende innovatie / verbeteringen op smartphones en de stijgende prijzen. 

Ten eerste wat feitjes. Het onderzoek gaat over de Amerikaanse markt onder 2500 gebruikers tussen de 18 en 64 jaar. De gemiddelde leeftijd van een Samsung-smartphone in dit onderzoek ligt op 16,5 maanden, iets langer dan een jaar dus. De gemiddelde iPhone heeft een leeftijd van 18 maanden. Dit zegt dus niet hoe lang mensen met hun smartphone doen, maar de gemiddelde leeftijd van deze merken in dit specifieke onderzoek. Verder geven mensen aan dat ze van plan zijn om 3 jaar met hun smartphone te doen. Mensen die tussen de 55 en 64 jaar zijn willen pas na meer dan 3 jaar een nieuwe smartphone aanschaffen.

Nexus 5 5 jaar

Liever een Nexus 5 of een OnePlus 6?

Kijken we naar cijfers van de AW Poll, dan zien we grotendeels dezelfde lijnen terug. In 2017 had nog 10% een smartphone langer dan 3 jaar, in 2018 was dit gestegen naar 13% en in 2019 naar 15%. De percentages van mensen die hun smartphones tussen de 2 en 3 jaar hebben is daarentegen in 2019 gedaald van 24 naar 21%.  

Onlangs bleek al uit cijfers van Harris Interactive - een verkoopketen actief in Frankrijk, Nederland en België - dat mensen nu al gemiddeld 3 jaar met hun smartphone doen. Dit in tegenstelling tot vroeger, toen 2 jaar nog gangbaarder was. In België doen mensen gemiddeld zelfs 4,3 jaar met hun smartphone, 43% langer dan Fransen. In 2018 zijn er wereldwijd ook veel minder smartphones verkocht dan in het jaar daarvoor, wat overeenkomt met bovenstaande cijfers.

Strategy Analytics noemt hiervoor de volgende oorzaken. De eerste is dat verbeteringen van generatie op generatie steeds kleiner worden. Hierdoor voelen consumenten steeds minder de noodzaak om over te stappen. Veel smartphones kunnen al wat de gemiddelde consument van ze vraagt en hiervoor hoef je niet om de 2 jaar een high-end smartphone te kopen, zo is de consensus.

Daarnaast is de gemiddelde prijs van dezelfde high-end smartphones de laatste paar jaar flink gestegen. Kopers kijken daarom goed uit voordat ze hun geld uitgeven. Om deze hoge prijzen te compenseren kiezen veel mensen ervoor hun smartphone langer te houden. Uit een AW Poll van dit jaar bleek dat een derde van de stemmers tussen de 500 en 600 euro kwijt wil zijn voor een high-end smartphone als de Huawei P30 Pro of Samsung Galaxy S10 Plus die een adviesprijs van 999 euro hebben. Ook bleek dat slechts 7% meer dan 900 euro uitgeeft aan hun smartphone: hetzelfde percentage in het onderzoek van Strategy Analytics die meer dan 1000 dollar voor een telefoon over heeft. 

Ten slotte blijven 70% van de klanten van Apple en Samsung dit merk trouw, terwijl merken als Motorola of LG een percentage minder dan 50% genieten. Hierdoor kan het marktaandeel van zowel Apple als Samsung de komende jaren nog worden vergroot. Uit een recente AW Poll bleek dat gemiddeld 60% van jullie bij hetzelfde merk blijft. Genoeg cijfertjes om over een jaar weer terug naar te kijken en te bekijken wat er precies is veranderd!

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (7)
Bezig met laden van reacties...