Samsung Galaxy S25 Ultra: nu met upgrade voordeel tot €633

Opinie: Chromecast wordt in 2016 steeds beter, maar…

Ruud Caris
Ruud Caris
19 september 2016, 20:10
3 min leestijd
Opinie: Chromecast wordt in 2016 steeds beter, maar…

Lees verder na de advertentie.

Chromecast doet veel goed

De Chromecast van Google doet veel goed, heel veel. Met een prijs van € 39 krijg je veel. De Chromecast maakt praktisch elke tv met een HDMI-aansluiting slim, maar dat is op dit moment wel algemeen bekend. Het grote voordeel van de Chromecast is dat Google erachter zit en dat brengt veel ‘kracht’ met zich mee. Dit uit zich vooral in de vele duizenden die inmiddels ondersteuning hebben voor deze dongle en dat aantal wordt alleen maar groter de komende periode. 

Zo zijn er veel diensten die al ingehaakt hebben op de Chromecast. Denk hierbij aan partijen als Netflix en YouTube die er vanaf het begin al bij waren, maar ook services als NPO Gemist en (binnenkort) RTL XL. 

Er zijn zelfs diensten die (bijna) volledig op de Chromecast vertrouwen om op groot te kunnen streamen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan apps als KPN Play en de recent gelanceerde TV-dienst van T-Mobile: Knippr. 

Nieuwe Chromecast

Met de Chromecast zijn we inmiddels toe aan de tweede generatie en het lijkt erop dat er een nieuwe Chromecast aan zit te komen. Los van waarschijnlijk een aantal snelheidsverbeteringen zal deze ondersteuning bieden voor 4K-streaming. Ook al zijn er nog maar weinig diensten die hier een degelijk aanbod in hebben, zijn er steeds meer tv’s uitgerust met ondersteuning voor deze kwaliteit. Het is dan ook niet zo vreemd dat Google hierin mee zou gaan. De lancering van de Chromecast 4K, die de toevoeging Ultra of Plus zal krijgen, staat volgens de geruchten gepland in de herfst van 2016

Maar…

Zelf ben ik Chromecast-gebruiker van het eerste uur. De eerste versie heb ik in de Verenigde Staten besteld en toen de tweede versie op de markt kwam, heb ik deze ook direct besteld. Veel mensen in mijn omgeving hebben inmiddels een Chromecast aangeschaft en zijn laaiend enthousiast, maar er is één ding waar ik me steeds meer aan begin te ergeren…

De Chromecast gebruik ik vooral voor het streamen van Netflix, YouTube en HBO Go. Netflix is wat betreft de verbinding met de Chromecast veruit het beste, deze wordt praktisch nooit verbroken. Hierbij bedoel ik niet de verbinding met de dienst zelf, Netflix in dit geval, maar met de gekoppelde smartphone. Het pauzeren, stoppen of vooruit spoelen van de stream kan op elk gewenst moment.

Bij YouTube is dit anders. Mijn dochter kijkt regelmatig (teken-)filmpjes via YouTube. Het opstarten en verbinden met de Chromecast is geen enkel probleem, maar op het moment dat ik na een tiental minuten een andere video wil opstarten, is de verbinding met de smartphone verdwenen. Dan moet er opnieuw verbinding gemaakt worden via het cast-icoontje waarna er twee dingen kunnen gebeuren. Of de smartphone haakt aan de op Chromecast zoals je zou verwachten of het filmpje stopt acuut het en het standaard-YouTube-scherm verschijnt.

Na de nodige jaren ervaring, is het mij nog steeds een raadsel waarom YouTube (en dus Google) het niet voor elkaar krijgt om de verbinding met de smartphone actief te houden. Dit is voor mij een kleine irritatie bij de Chromecast, een gadget waar ik over het algemeen dol op ben. De HBO Go-app in Nederland is overigens nog veel erger, hiermee is het niet eens mogelijk de buttons te gebruiken in de permanente notificatie die bij de eerste 5 minuten van de stream getoond wordt. 

Als de nieuwe Chromecast komt, zal ik deze zeker weer aanschaffen, maar dit issue is al jaren aan de gang. Ik verslijt de nodige smartphones in een jaar en heb het probleem met meerdere Chromecasts, dus het ligt niet aan de hardware. Het geldt voor de eerste en tweede generatie van de Chromecast en in de tussentijd is ook mijn router vernieuwd (Google OnHub nu). Het lijk dus niets met de hardware te maken hebben, met de software. Hopelijk komt Google snel met een oplossing…

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

33

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

3 oktober 2016, 13:24

Bij mij precies hetzelfde, vooral als ik gebeld word tussendoor, overigens kan ik tijdens het overgaan van de telefoon ook netflix niet op pauze zetten. Heel vervelend omdat terugspoelen met de telefoon erg vervelend is. Nu gebruik ik netflix voornamelijk tijdens het sporten maar zelf hier overweeg ik een smart TV te kopen en de chromecast eruit te gooien.

28 september 2016, 13:11

En hoe zit het met surround ondersteuning? (dd 5.1, dts). Na mijn mede weten is dit nog steeds niet mogelijk

26 september 2016, 13:51

Mijn hypothese is dat de Youtube dit automatisch doet na een inactiviteit van bepaalde tijd. Dit is voornamelijk omdat je met meerdere mensen kan verbinden om een wachtrij aan te maken met video’s. Meer als stroombesparingsmaatregel.
Netflix heeft dit probleem mogelijk niet, omdat je een film aanzet en er verder niets meer hoeft te gebeuren in de app (waar Youtube continu updates stuurt voor de nieuw af te spelen video).

TLDR; de Youtube app probeert energie te sparen, Netflix hoeft dit niet

22 september 2016, 20:32

Probeer eens iets van je Nas af te spelen. Welhaast onmogelijk.
Voor lokale en netwerkcontent is een hel met de chromecast.

21 september 2016, 11:37

Pas een paar maanden geleden een Chromecast 2 gekocht. Zowel mijn iPhone 6S en iPad 4, als de Samsung S7 van mijn dochter verliezen soms contact bij Netflix. Daar heb ik hem voor gekocht dus meer heb ik niet op de Cast staan.

We zetten gewoon de tv aan, Chromecast zit op de HDMI ingang en krijgt stroom van een usb uitgang, we zoeken iets op Netflix op de phone/tablet en drukken op het cast icoontje rechtsboven. Zover ik weet is dat de enige manier. Als dat verkeerd gebruik is, moeten ze maar duidelijk maken hoe het wel moet.
Na een tijdje gebeurt het wel eens dat de bediening via de mobiel dus niet meer werkt. Opnieuw verbinden is dan een hele toer en intussen draait de film door. Soms moet de Chromecast eruit om hem weer te verbinden. Zou fijn zijn als dat makkelijker kon.

21 september 2016, 1:05

Wat bij mij lijkt te helpen voor het wegvallen van de verbinding is ‘Wifi behouden in slaapstand’ op ‘Altijd’ zetten.

20 september 2016, 18:56

Sinds ik Ziggo als internet providers heb, met z’n modem, zijn mijn Chromecasts vaak niet meer te vinden en moet ik het modem resetten.
Bovendien komt het nog al eens voor dat de Netflix app wel start, maar de film niet. Dan moet ik de Chromecast herstarten (en hopen dattie het wel doet)
Heb overigens 2x Chromecast 1.

20 september 2016, 15:21

Chromercast is een fantastisch ding maar het grootste probleem voor mij is dat je goed beeld hebt bij bijv. HBO maar dat je voor het geluid afhankelijk blijft van je tv en je deze niet naar je surround kunt brengen. Heb ook chromercast Audio, werkt ook top en daarin kun je groepen aanmaken. Alleen de chromercast tv versie is daar dan weer niet aan toe te voegen. Als ze dat nou eens gaan combineren……

20 september 2016, 13:26

Dit probleem is juist sinds kort verholpen. Maandje terug. geen last meer van

20 september 2016, 12:25

Herken het probleem niet. Werkt gewoon naar behoren bij mij. Ik denk niet dat het aan de Chromecast ligt, aangezien er verschillende antwoorden komen van het doet het wel en het doet het niet. Conclusie is dat het niet de issue is van de Chromecast, dus ik weet niet waarom je dat zegt… Zoals je zelf al zegt Netflix werkt zonder problemen en YouTube niet.

20 september 2016, 11:27

Kan het niet gewoon een powersaving feature van je telefoon zijn die na een x aantal minuten uitgeschakeld scherm de wifi tijdelijk uit zet?

Ik heb het soms dat ik moeite heb met verbinden en heb in het jaar dat ik nu 2 chromecasts heb ze 2 keer moeten herstarten omdat ik geen verbinding kreeg.
Maar idd, wegvallen verbinding met Youtube het ergste, vooral als er een reclame komt en je bent de verbinding kwijt en je kan deze niet wegklikken is vreselijk.

Maar weet je, ik heb al een heleboel zaken aan mijn tv gehad (pc, htpc, settupbox, streamers, nas) en de Chromecast is het meest stabiele, gebruiksvriendelijke en zuinigste apparaat tot nu toe en het hele gezin kan er zonder problemen mee werken.

20 september 2016, 10:45

Ik dacht eerst dat dit probleem kwam door de wifi verbinding, ook een dikkere router aangeschaft en nog steeds dit probleem. Ben blij dat er nu een artikel over is geschreven zodat ik weet dat ik niet de enige ben.

20 september 2016, 10:13

Ik heb net hetzelfde maar omgekeerd ? netflix verliest zijn bediening na 10 minuten, youtube nooit

20 september 2016, 9:38

Heb je het probleem ook bij gebruik van YouTube via de Chromebrowser op de Tablet/PC?

20 september 2016, 9:32

3x Chromecast hier thuis nog nooit problemen ervaren, met geen enkele app…..

20 september 2016, 5:39

En de ingebakken DNS server adressen. Ook zo irritant.

20 september 2016, 4:31

Chromecast 2, en alleen bij Netflix, alhoewel het na de laatste update bijna helemaal weg is.
Wat me wel opvalt is dat de eipet en de eifoon 6s plus van m’n vrouw helemaal nooit ergens last van schijnt te hebben.
Is zo’n Apple toch nog ergens goed voor.

20 september 2016, 3:32

Ik heb de eerste versie van Chromecast, en dit is mij ook paar keer opgevallen.

20 september 2016, 3:24

Dat komt omdat je het toestel niet goed gebruikt. Je hebt gewoon een defect toestel… Ik heb nog nooit problemen gehad met youtube, netflix, enz…

20 september 2016, 2:44

Hier echt hetzelfde probleem, oud of nieuwe Chromecast maakt inderdaad niet uit. ook meerdere smartphones en routers. Probleem blijft. Verder echt een top ding.

20 september 2016, 0:36

Nou ja, dat is gewoon lastig. Wat mij irriteert is die enorme latency op het geluid. Wat mij betreft haalt dat de glans van de chromecast.

20 september 2016, 0:09

Voor het bedienen van m’n chromecast gebruik ik m’n tv-afstandsbediening ….

19 september 2016, 23:52

Vergeet de Ziggo Horizon Go app niet. Erg handig om ook boven tv te kijken.
Mijn grootste ergernis is de Netflix app. Buiten dat de laatste versie extreem veel problemen heeft met het verbinden met de Chromecast waardoor ik een oudere versie heb geïnstalleerd via een apk mirror. Zodra ik weer update naar de nieuwste versie is het probleem er weer. Daarbij is ook die app telkens de verbinding met de telefoon kwijt.

19 september 2016, 23:51

Gewoon Android-TV is een stuk fijner, dan hoef je geen extra apparaat te kopen.

19 september 2016, 23:20

Of als ie later nog steeds verbonden is en alles ongewild op de TV beneden afspeelt….. If u no what I mean

19 september 2016, 23:06

Ik heb met Soundcloud altijd last van het verlies van connectie

19 september 2016, 22:59

Herkenbare frustratie van het verlies van de connectie inderdaad. Ik moet zeggen dat het mij overigens nooit overkomt dat bij opnieuw connectie maken de lopende video plots stopt.

19 september 2016, 22:50

Heeel herkenbare frustratie, ook met de Plex!
Tijdens het spelen is de verbinding weg, opnieuw verbinden is soms zelfs een reset van de film/aflevering die je aan het kijken bent *booskijk*
Maar nog vervelender is het soms niet fatsoenlijk verbinding kunnen maken met het ding, terwijl beide apparaten prima wifi hebben. Soms is er meerdere reboots van Chromecast en mn Plex app voor nodig om het te laten werken…

19 september 2016, 22:46

Met Youtube heb ik er geen last van (Netflix gebruik ik niet) maar met de Video Station app van Synology wel. Ik heb niet de indruk dat het een Chromecast-probleem is maar een probleem aan de kant van de smartphone of tablet. Het is voor mij in ieder geval geen echt probleem omdat de verbinding met de Chromecast vervolgens weer naadloos is op te pakken. En de stream blijft toch wel lopen.

19 september 2016, 22:33

Misschien is een vergelijking tussen de chromecast en een tv box (bijvoorbeeld van een Chinese site) een goed toekomstig artikel?

19 september 2016, 22:32

Ook hier de irritatie dat de verbinding weg valt. Ik heb nog een 1ste generatie en Netflix is een drama. Vreemd genoeg alleen met mij. LG G4 de Nexus 5 van mijn vriendin heeft er geen last van. HBO GO app gebruik ik allang niet meer, ivm met het lang uit blijven van chromecast ondersteuning. En is ook overbodig als je gewoon HBO GO op je TV hebt 🙂

19 september 2016, 22:24

Ik heb ook hetzelfde probleem helaas ?

19 september 2016, 22:20

Goed stuk, ik herken de irritatie ?