AW Poll: jullie kopen vrijwel geen tweedehands telefoons

AW Poll: jullie kopen vrijwel geen tweedehands telefoons

AW Poll: verkoopkanaal

Jarengeleden – nog voor de opkomst van webwinkels – ging men naar de winkel om elektronica aan te schaffen. Hoewel fysieke winkels nog bestaan, spelen ze tegenwoordig een andere rol. Was het in het verleden nog zo dat je even langs zou lopen om iets te halen, tegenwoordig zijn de winkels juist ingericht om een ervaring te bieden. Samsung benadrukt dat ook met zijn ‘Experience Stores’, en de Chinese fabrikant Xiaomi zal ook met Experience Stores aan de slag gaan. Een eerste winkel van de fabrikant zou in het voorjaar geopend worden. Dat zulke winkels geopend worden, bewijst de vraag om ‘ervaringen’.

Beelden van Samsungs winkels

Samsungs Experience Stores bieden, zoals de naam zegt, ervaringen bij hun producten

Het aanschaffen van elektronica vereist soms iets meer kennis. Daarvoor kan je hele dagen browsen op Androidworld om de laatste reviews te lezen, maar ook dat hoeft niet altijd antwoord te bieden op je persoonlijke vragen. Weet je precies wat je nodig hebt, dan ben je soms beter bedient met de webwinkels. Zowel Honor als Samsung bieden officiële webwinkels, maar je hebt natuurlijk ook tal van andere winkels, zoals Mobiel.nl, Belsimpel of Coolblue. Wat vaak vergeten wordt zijn telefoons die tweedehands worden verkocht – soms zelfs nog in uitstekende staat, waar je een flinke korting op krijgt.

Tweedehands-telefoons

Wat opviel in de resultaten van de enquête, is de behoefte aan een nieuw toestel. In totaliteit zijn er 681 stemmen binnengekomen, waarvan 25 stemmen voor een tweedehands telefoon (3,7 procent). Ook de officiële fysieke- en webwinkel van de fabrikant vallen niet erg in de smaak, met 35 en 60 stemmen respectievelijk. Waar worden telefoons dan wel graag gekocht? Niet geheel verrassend, staat ‘bij een andere webshop’ bovenaan de lijst, met 393 stemmen (57,7 procent). Fysieke winkels die niet bij fabrikanten horen zijn best nog wel populair, met 140 stemmen (20,6 procent).

Uitslag AW Poll webwinkel

Webwinkels houden duidelijk de overhand in de AW Poll

Hoelang fysieke winkels het nog vol kunnen houden, is maar de vraag. Xiaomi moest zijn winkels in het Verenigd Koninkrijk sluiten, vermoedelijk omdat er te weinig bezoekers kwamen. Voor merken is het vooral de vraag wat ze beogen met fysieke winkels. Voor een telecomprovider zijn winkels het opvangnet voor klanten die fysiek hulp willen, in plaats van via een klantenservicemedewerker op een callcenter. Wat zou voor jou een reden zijn om fysieke winkels te bezoeken? Laat het weten in de reacties onder het artikel.

Lees meer over:
AW Poll

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Net binnen

Lees meer