We hebben het onderzocht dus het is waar!

Lees verder na de advertentie.
Dat klopt natuurlijk niet helemaal, want de lezer van Androidworld is niet de doorsnee inwoner van Nederland of België. Toch vertegenwoordigen jullie wel een belangrijke groep, want de lezers van Androidworld hebben een bijzondere interesse in Android, smartphones en tech in het algemeen. Ook zijn jullie een grote groep, want elke maand worden er miljoenen pagina’s gelezen op Androidworld.
Daarom zijn de antwoorden die jullie geven op onze vragen zo belangrijk. In deze reeks artikelen delen we een aantal van onze resultaten resultaten met jullie. Je leert alles over de populariteit van providers, mobiele datapakketten en streaming.
Providers
Elk jaar vragen we jullie tijdens een van onze onderzoeken welke provider jullie gebruiken. Dit jaar kwam daar de volgende resultaten uit. Je ziet hieronder telkens hoeveel procent van de lezers die deelnamen aan het onderzoek klant zijn bij een bepaalde provider.
Als we de cijfers vergelijken met die van vorig jaar zien we dat de grote drie allemaal marktaandeel verloren hebben. Vodafone heeft met een afname van 0,4% de schade beperkt weten te houden. KPN verliest 1 procent maar T-Mobile gaat er 2,3 % op achteruit.
Wat opvalt is dat veel MVNO’s marktaandeel hebben gewonnen. Een MVNO is een provider zonder eigen netwerk. Ze huren daarvoor capaciteit op de bestaande netwerken. Hollands Nieuwe groeit 1,5 %, Lebara gaat van 0,6% naar 1,5% en Simyo gaat van 3,4% naar 5,2% en is daarmee de winnaar. Deze groei kunnen we toewijzen aan de jongere groep lezers, want die kiezen sneller een MVNO in plaats van een traditionele provider. Hollands Nieuwe haalt zijn winst dan weer uit een groep lezers die ouder is dan 25 jaar.
Mobiele data
Het aantal GB’s die je kunt verbruiken was altijd een argument om over te stappen naar een andere provider. Ook dit jaar hebben we daar weer een aantal vragen over gesteld.
Van de ondervraagden heeft 6,4 % een unlimited-abonnement waarbij ze zich geen zorgen hoeven te maken over het verbruik.
Wanneer we de data vergelijken zien we dat de bundels groter zijn geworden. De bundel met 2 GB is met 5% gestegen, 5 GB is met 2,5% gestegen en de klapper is ‘meer dan 20 GB’, want die bundel steeg van 1,9% naar 6,3%. grote databundels zijn dus duidelijk steeds meer in trek bij de Androidworld-lezers.
Heb je genoeg data?
Wat tegelijk opvalt is dat meer mensen aangeven dat ze te weinig mobiele data in hun bundel hebben (12,1% t.o.v 16,1% in 2018). Daaruit kunnen we concluderen dat het verbruik van data opnieuw gestegen is. De grotere databundels zoals we ze hierboven noemden, bevestigen dat nog eens.
Overigens is het wel belangrijk om te vermelden dat enkele providers het aantal GB’s per abonnement zelf al heeft verhoogd waardoor databundels op een natuurlijke wijze stijgen. Zo heeft een flink aantal mensen een ruimere bundel dan het jaar ervoor zonder over te stappen of een duurder abonnement aan te schaffen.
Streaming
Die data die onze lezers verbruiken, wordt voor een stuk ingezet om muziek of series te streamen via streamingdiensten. We vroegen jullie ook welke diensten jullie gebruiken en daar kwam deze tabel uit.
Uit eerdere metingen weten we dat Amazon Prime gegroeid is. Daarnaast is dplay een verrassende nieuwkomer en Film 1 moest het afgelopen jaar de helft van zijn marktaandeel onder lezers van Androidworld inleveren.
Disney+ in Nederland
Wat verder in deze lijst opvalt, is het hoge percentage voor de nieuwe dienst, Disney+. Daar is een duidelijke verklaring voor, want Disney+ heeft namelijk een heleboel Nederlanders gratis toegang gegeven in de periode waarin de app werd getest.
Belangrijk is wel dat deze gegevens zijn verzameld voordat de dienst officieel werd gelanceerd in Nederland, vandaar dat het percentage nog zo hoog is. Ondertussen hebben een deel van de gratis gebruikers hun abonnement weer stopgezet. In de resultaten van onderstaande poll merk je dat 35 procent van de Androidworld-lezers die Disney Plus hebben getest abonnee zijn gebleven.
Meer dan 40% van de mensen die in de testperiode een account hebben gemaakt zijn daarna weer afgehaakt. We kunnen dus concluderen dat op dit moment ongeveer 7% van onze lezers momenteel betaalt voor Disney+. Disney+ is recent wel gehacked waardoor de gegevens van duizenden accounts zijn ‘misbruikt’. Dat nieuwsfeit heeft de populariteit van de dienst mogelijk geschaad.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Wat 5G betreft, daar hebben ze als argument voor dat je dan sneller kan downloaden. De echte reden is real-time tracking van personen en zelfrijdende auto’s die dat nodig hebben om zonder ongelukken te kunnen rijden.
Ik zit al zo’n 13 jaar (privé) bij Simyo, mijn 2e (zakelijke) simkaartje in mijn telefoon is van KPN.
De meeste providers maken van de kosten die je kunt maken buiten je bundel een melkkoe. Echt schaamteloos hoe hoog ze die kosten maken. Het zou verplicht gesteld moeten worden dat jij als consument nooit méér kosten kunt maken tenzij je expliciet in een opt-in optie aangeeft dat je buiten je bundel wilt gaan.
Voor mijn kinderen heb ik een plafond ingeschakeld staan. Uiteraard vraagt de provider daar dan ook weer geld voor. Schaamteloze tenten die telecomproviders.
Als iets goed is en je bent tevreden stap je niet zomaar over, gedoe voor een paar euro en kans op ellende. Met een abbo incl. toestel was je eerder bereid om te wisselen, sim only niet.
Ik snap niet dat Lebara en Youfone niet populair zijn. Deze 2 bieden volgens mij de meeste minuten en data aan voor een veel lagere prijs, met prettige soepele voorwaarden aan dan alle anderen. Hebben veel mensen dan een combi abonnement met een telefoon? Sim-only lijkt mij het meest voordeligst. Of zie ik dat verkeerd?
Ik heb een bel & sms bundel voor 4€ nog wat van T-Mobile en 30gb data 15€ van Meo (Portugal) voor de Tp-link 4G Mifi. Ik woon te ver achteraf en heb geen aansluiting op oa het lichtnet en internet. Meo werkt het beste in dit gebied. Een andere grote speler hier is Vodafone.