Android Auto
Vorig jaar bij de introductie van iOS 7, het besturingssysteem van de iPhone en iPad, kondigde Apple de functie ‘iOS in the Car’ aan. Deze functie heet inmiddels CarPlay en was bij de aankondiging voor ons de meest interessante functie van iOS 7. De vraag was waarom we een peperduur maar erg beperkt in-car-entertainmentsystemen hebben zitten, terwijl we (bijna) allemaal tegenwoordig met een capabele smartphone rondlopen. Die smartphone is over het algemeen slimmer en sneller dan een ingebouwde ‘navigatie-unit’ in de auto en met CarPlay kunnen iPhones worden aangesloten op de auto, waarna de auto-interface van iOS het scherm van het entertainmentsysteem overneemt.
Met de introductie van Android Auto liet Google een gelijkaardig initiatief zien. De eerder dit jaar opgerichte Open Automotive Alliance is gericht op het geschikt maken van Android in de auto. Naast de mogelijkheid om smartphones te verbinden met entertainmentsystemen in de auto, moet het uiteindelijk ook mogelijk worden om een speciale voor auto’s geoptimaliseerde Androidversie zelf op dit soort systemen te laten draaien. Overigens zijn er al systemen als de Parrot Asteroid die Android op in-car-entertainmentsystemen bieden.
Lees meer: Open Automotive Alliance, hoe Google met Android de meest mobiele markt wil veroveren
Android Auto werkt net als CarPlay door een toestel te verbinden met een USB-kabel. De applicaties en het systeem zelf draaien op de smartphone en de interface wordt als het ware via de kabel geprojecteerd op het schermpje van de auto.
Gemankeerd systeem
The Verge gaf afgelopen week een hard oordeel over Android Auto, maar ook Apple CarPlay. Het probleem ligt niet bij de systemen zelf volgens de techsite, maar bij de autofabrikanten: die beperken het systeem te erg. Bijvoorbeeld: in het Hyundai-model waarin The Verge Android Auto testte, moest men terug naar de Hyundai-interface om de FM-radio te kunnen bedienen. Volvo had daar een andere oplossing voor: de interface van de auto zelf is náást Android Auto te zien. Het lijkt er vooral op dat de eerste generatie auto’s met ondersteuning voor Android Auto en CarPlay verre van optimaal werkt, omdat veel functies in de auto gewoon niet bereikbaar zijn via de nieuwe systemen. Op termijn zal deze integratie zeker beter worden.
De mogelijkheden voor ontwikkelaars zijn ook een beperkende factor voor Android Auto. Er zijn wereldwijd strenge regels wat betreft interfaces voor dit soort systemen in de auto en er zijn veel verschillende manieren om in-car-entertainmentsystemen te bedienen. Om er voor te zorgen dat alle apps voldoen aan deze strenge eisen, zijn alleen vooraf door Google vastgestelde interfaces te gebruiken. Er kunnen momenteel twee soorten apps worden ontwikkeld, namelijk muziek-apps en berichten-apps. In de toekomst worden hier nog andere soorten apps aan toegevoegd, maar duidelijk is dat niet zomaar alle apps zomaar kunnen worden geschikt gemaakt voor Android Auto.
Video
In de onderstaande video van Kelley Blue Book zijn de twee systemen te zien in een Hyundai Sonata. Dit specifieke model zal in 2015 op de markt verschijnen met ondersteuning voor Apple CarPlay én Android Auto.
Beschikbaarheid
De eerste auto’s met ondersteuning voor Android Auto zullen eind dit jaar op de markt komen. Veel automerken lijken gelukkig van plan te zijn om beide systemen te ondersteunen, maar merken als BMW, Mercedes en Ferrari lijken op dit moment alleen nog Apple CarPlay te willen ondersteunen.
Sinds deze week kunnen ontwikkelaars hun muziek- en berichten-apps aanpassen voor Android Auto. Alleen toestellen met Android 5.0 en hoger kunnen gebruik maken van Android Auto.
Via: Reddit
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Voorlopig maar geen Mercedes, bmw of Ferrari…
Slechte electronica is een goede reden om een merk links te laten liggen. Zou het dan eel zo fijn vinden om maan tomtom voor android te kunnen installeren. Anders zie ik niet snel de toegevoegde waarden van dit initiatief. Er is potentie maar moet je het wel kunnen benutten
Ik heb nu in de nieuwe toyota aygo een 7 inch touchscreen voor multimedia, bluetooth bellen, en navigatie. Deze werkt via mirrorlink, dus je Android telefoon via een usb kabel verbinden, werkt echt prima.
Jammer genoeg hebben de meeste autofabrikanten nog niet geleerd om een fatsoenlijk touchscreen te monteren. Ik heb best aardige multimediasystemen in auto’s gezien, maar het touscreen is vaak van slechte kwaliteit waardoor eigenlijk het hele systeem slecht werkt. Misschien dat dat eindelijk eens gaat veranderen. Wat ik wel vreemd vind, is dat je in sommige nieuwe auto’s (oa Peugeot 308) ook de airco etc via het scherm moet bedienen en dit lijkt me (nog) niet mogelijk in Android Auto. Zoals in het artikel staat, betekent dat in de praktijk dat je twee systemen moet draaien, wat ook weer verre van ideaal is..
Dan vind ik mijn Pioneer Appradio met Appradio Unchained toch fijner werken. Niet beperkt tot wat Google vindt dat ik mag gebruiken, maar gewoon alle functies van mijn Android phone. Wel iets lastiger installeren en minder grote knoppen. Maar daarentegen wel alle functionaliteit.
Ik vraag me af hoe het zit met aftermarket radio’s?
En of ik andere navigatie apps zoals garmin of TomTom kan gebruiken?
En of ik deze offline kan gebruiken in de auto voor als ik bijvoorbeeld in het buitenland ben?
Leuke ontwikkeling en staat natuurlijk almaal nog in de kinderschoenen. Dus het zal over een een paar jaar echt wel goed/fijn werken. Maar wat ik niet snap, is dat je je telefoon met een kabel moet verbinden. Android en IOS hebben zat andere mogelijkheden.