Tablet-catastrophe en televisiedrama
Lang, lang geleden was Android alleen nog een besturingssysteem voor smartphones. Android bleek populair en, omdat het een open source-systeem is dat redelijk eenvoudig aan te passen is door fabrikanten, werd Android gebruikt op tablets, voornamelijk als reactie op de aankondiging van de iPad door Apple.
Dit had voor Android onvoorziene gevolgen. Het was namelijk op dat moment al wel mogelijk om applicaties geschikt te maken voor meerdere schermgroottes, maar Android op zich was niet geschikt voor tablets. Dat zorgde er voor dat de kopers van de eerste Androidtablets, die voornamelijk van Chinese makelij waren, een sub-optimale ervaring kregen. Samsung kwam als eerste grote Androidfabrikant met een Android-tablet, maar ook die draaide op een Androidversie die absoluut niet geoptimaliseerd was voor tablets.
Vrij overhaast bracht Google daarop een versie van Android uit speciaal voor tablets, Android 3.0 (Honeycomb), maar de eerste deuk in het imago van Android als tabletbesturingssysteem was gemaakt. Door het gebrek aan een tabletversie van Android (en daardoor ook het gebrek aan Androidtablets) bleek het voor veel bedrijven nog niet wenselijk om te beginnen aan het ontwikkelen van Androidapps, waardoor we een kip-en-het-ei-probleem kregen: geen apps, dus geen gebruikers en geen gebruikers, dus geen apps. Inmiddels doen Androidtablets het behoorlijk goed en begint het aanbod van apps toe te nemen, maar wij kunnen ons niet aan het indruk onttrekken dat het sneller had kunnen gaan als Google eerder op de tabletmarkt gesprongen was.
Eenzelfde situatie zien we eigenlijk met televisies. Het is mogelijk om Android te gebruiken op televisies, set-top-boxen en tv-sticks (HDMI-dongles). Echter, doordat Android niet geschikt is voor televisies, bieden deze apparaten vaak een sub-optimale ervaring. Dat wil niet zeggen dat de apparaatje hun geld niet waard zijn, maar het had allemaal gelikter en eenvoudiger gekund. Google zelf kwam met Google TV, een gesloten systeem gebaseerd op Android. Als het bedrijf zelf was gekomen met Android TV en deze Androidvariant ook open source had gemaakt, waren we mogelijk nu net zover geweest als op de tabletmarkt. Er doen overigens wel geruchten de ronde dat Google met Android TV gaat komen als opvolger of vervanger van Google TV.
Wanneer we kijken naar Bluetooth-ondersteuning van Androidtoestellen zien we iets soortgelijks gebeuren. Google wachtte lang met het standaard ondersteunen van Bluetooth Smart (of BLE) in Android. Deze standaard zorgt er voor dat ontwikkelaars apps verbinding kunnen laten maken met energiezuinige gadgets als smartwatches en activiteitentrackers. Samsung en HTC kwamen al met een eigen implementatie, waardoor ontwikkelaars zich in bochten moesten wringen om toestellen van de verschillende fabrikanten te ondersteunen. Hierdoor was er weer veel kritiek op ontwikkelaars, maar ook op Android als geheel, omdat er weer slechts een beperkt aantal apparaten ondersteund werd.
Bron afbeelding: Bluetooth.com
Het lijkt er op dat Google nu dit soort problemen wil voorkomen in de automobielmarkt. Door nu open standaarden op te stellen voor het gebruik van Android in de auto, probeert Google de (aankomende) wildgroei van extensies voor Android in de auto van de verschillende fabrikanten de kop in te drukken.
ad_transformer_a15
Android is toch al in de auto?
Ja, Android is op verschillende manier al terug te vinden in de auto. De eerste manier is vrij voor de hand liggend. Veel mensen gebruiken namelijk hun Androidtoestel als navigatiesysteem in combinatie met Google Maps Navigatie, Waze, TomTom, Sygic of één van de vele andere navigatiesystemen voor het platform. Daarnaast hebben verschillende fabrikanten hun versie van Android voorzien van extra mogelijkheden voor in de auto. Sterker nog, bij oudere versies van Android leverde Google een autoapplicatie mee met grote knoppen die gebruikt kon worden om apps op te starten. Ook zijn er apps die bijvoorbeeld spraakherkenning bevatten die speciaal gemaakt zijn voor in de auto.
Er is ook Androidhardware voor in de auto. Denk maar aan de Parrot Asteroid een lijn van Androidproducten van de handsfreeset-maker Parrot. Dit zijn in entertainment- en navigatiesystemen die draaien op Android en kunnen ingebouwd worden in de auto. Ook kunnen Androidapps op deze apparaten worden gedraaid. Hieronder zullen we de verschillen en overeenkomsten met de huidige oplossingen uitleggen. Ook Sony heeft een interessante oplossing gepresenteerd afgelopen week. Het bedrijf kwam met een speciale autohouder die in het dashboard geplaatst kan worden. Deze houder zou moeten werken met toestellen van verschillende fabrikanten en opent een speciale automodus op deze toestellen.
Bron afbeelding: Parrot
Open Automotive Alliance
Met de oprichting van de Open Automotive Alliance probeert Google Android in de auto te standaardiseren. Maar, wie zit er nu allemaal in de Open Automotive Alliance? Dat zijn momenteel de fabrikanten Audi, General Motors (van onder meer Chevrolet, Cadillac, Buick, GMC, Holden en Opel), Hyundai (en Kia) en Honda. Ook hardware-fabrikant NVIDIA heeft zich aangesloten bij de alliantie. Afwezige in deze reeks is onder meer Tesla, ondanks dat verschillende Google-managers zich groot fan van het merk hebben getoond en oprichter Elon Musk aangegeven heeft dit jaar het gebruik van Androidapps in de Tesla Model S mogelijk te willen maken.
Met deze groep weet Google zich verzekerd van de steun van belangrijke producenten. Google benadrukt wel dat elke fabrikant welkom is in deze samenwerking en nodigt fabrikanten in de automobielwereld en technische industrie uit om lid te worden van de Open Automotive Alliance. De samenwerking richt zich op twee onderdelen: het eerste onderdeel is het optimaliseren van het gebruik van Androidtoestellen in de auto en het tweede onderdeel is het geschikt maken van Android als entertainmentsysteem voor in de auto.
De Open Automotive Alliance lijkt gemodelleerd naar de Open Handset Alliance, de organisatie achter Android. Bij het oprichten van de Open Handset Alliance waren belangrijke fabrikanten vertegenwoordigd: HTC, LG, Sony, Motorola en Samsung. Deze alliantie is een succes geworden: deze producten zijn erg belangrijk geweest voor de enorme groei van Android als besturingssysteem voor smartphones en tablets.
Androidtoestel in de auto
Veel mensen gebruiken hun telefoon in de auto. Bijvoorbeeld om te bellen via hands-free-set of om te navigeren. De Open Automotive Alliance zal naar eigen zeggen verbeteringen aanbrengen in Android om er voor te zorgen dat er betere integratie is tussen Androidapparaten en auto’s:
We werken samen met onze partners aan betere integratie tussen auto’s en Androidapparaten om een veiligere, voor de auto geoptimaliseerde ervaring te bieden.
Hiermee slaat Google met zijn partners dezelfde weg in als concurrent Apple. Afgelopen jaar kondigde Apple de functie ‘iOS in the Car‘ aan. Deze brengt een interessante nieuwe toepassing van de iPhone als in-car-entertainment- en navigatiesysteem. Deze nieuwe besturingsmodus biedt een nieuwe interface die gericht is op het gebruik in de auto. Met grote knoppen en grote letters moet iOS dan ook gebruikt kunnen worden in de auto. Deze speciale automodus zal door een groot aantal autofabrikanten verwerkt worden in hun in-car-entertainment-systemen. Dit zou nog in 2014 moeten gebeuren. Het meest interessante hieraan is dat de weergave en de bediening dan op het display van het entertainmentsysteem gebeurt. Het besturen kan ook volledig hands-free, namelijk met Siri Eyes Free.
Het lijkt waarschijnlijk dat we vergelijkbare mogelijkheden gaan zien in toekomstige versies van Android. Sterker nog: het is goed mogelijk dat we deze functies (in ieder geval gedeeltelijk) terug gaan zien in oudere versies van Android. Google zou, in samenwerking met de verschillende fabrikanten, een speciale autolauncher kunnen maken die werkt door middel van spraakcommando’s. Autofabrikanten zouden hun eigen entertainmentsystemen dan ook kunnen verbinden met een Androidtoestel, bijvoorbeeld via de draadloze standaard Miracast in combinatie met wat extra’s (voor de bediening), waardoor de speciale auto-interface kan worden weergegeven en bediend op het dashboard. Applicaties zouden een speciale automodus kunnen bieden, waardoor deze eenvoudiger te gebruiken zijn in de auto. Een update van Android is daar niet per se voor noodzakelijk: dit zou geboden kunnen worden via de zogenaamde support package die Google nu al ontwikkelaars nieuwe Androidfuncties biedt op oudere Androidversies. Ook zou Google de Google Play services in kunnen zetten om nieuwe (autogerelateerde) functies naar oudere toestellen te brengen.
We zien hier overigens nog een parallel met de Open Handset Alliance: ook hier houden fabrikanten hun opties open. General Motors, Honda en Hyundai hebben aangegeven ondersteuning voor iOS in the Car te bieden naast hun deelname aan de Open Automotive Alliance. Het blijft mogelijk om beide systemen te ondersteunen en waarschijnlijk is het voor de eindgebruiker het beste als beide systemen (tegelijk) ondersteund worden. De kans is namelijk klein dat Apple er voor zal kiezen om de iOS in the Car-mogelijkheden via een open systeem te laten lopen.
Android-entertainmentsysteem in de auto
Android als besturingssysteem voor je auto? Is dat een goed idee? Nou, het besturingssysteem zou in ieder geval je entertainment- en navigatiesysteem aan kunnen drijven. Een speciale interface voor auto’s zou Android in één klap geschikt kunnen maken voor autosystemen. Het besturingssysteem draait immers al op dit soort apparaten en de brede catalogus aan applicaties zou een verrijking kunnen bieden voor dit soort systemen. De Open Automotive Alliance geeft aan:
We werken ook aan nieuwe platformfuncties die er voor zorgen dat de auto een connected Android-apparaat kan worden.
Wat kunnen we daarvan verwachten? Ten eerste zou de speciale auto-interface die we hierboven genoemd hebben natuurlijk erg goed van pas komen bij een entertainmentsysteem. Wanneer aan apps een speciale auto-modus kan worden toegevoegd, zou Google ook de Play Store mee kunnen leveren en kunnen filteren op auto-geoptimaliseerde apps. Ons vermoeden is dat dit inderdaad zal gaan gebeuren.
Ten tweede kan een auto in dit geval worden gezien als ‘accessoire’ die kan worden uitgelezen door het Androidsysteem. Het is daarbij belangrijk dat er een gestandaardiseerde toegang tot de auto zelf gebruikt wordt. Google zou er goed aan doen om hierbij gebruik te maken van de reeds bestaande On-board Diagnostics-standaard (OBD en OBD-II). Applicaties zouden dan bijvoorbeeld toegang krijgen tot informatie over hoe de motor werkt, hoe hard de gebruiker rijdt en kunnen daardoor veel meer functionaliteit bieden. Deze zouden bijvoorbeeld de gebruiker suggesties kunnen bieden met betrekking tot zijn rijgedrag. Door deze informatie direct via een standaardoplossing aan te kunnen spreken in Android, zorgt Google er voor dat niet iedere fabrikant zijn eigen oplossing biedt en apps in één keer geschikt gemaakt kunnen worden voor alle Androidentertertainmentsystemen voor in de auto.
Beschikbaarheid
Nog voor het einde van dit jaar verwacht Google dat de eerste auto’s met Androidintegratie van de hand van de Open Automotive Alliance-partners op de markt zullen verschijnen. De kans is groot dat het dan over Kia-modellen gaat, aangezien moederbedrijf Hyundai eerder al had aangegeven te werken aan Android in zijn auto’s.
We verwachten dat Google en zijn partners snel zullen laten weten welke veranderingen we gaan zien in het Androidplatform en op welke manier (als update, support package of Google Play services-update) we gaan zien in de nabije toekomst.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik heb een Android navigatie entertainment systeem ingebouwd in mijn Opel Insignia .Dit werkt perfect heb ook een Huawai wifi ingebouwd. Alles kan ik downloaden met Google play,ook kan ik via mijn obd mijn auto gegevens aflezen met mijn systeem. Dit alles werkt perfect.
Sander Tuit, je zult zo heten en er dan ook nog zo uitzien als op de foto…..nou ik zou zelfmoord plegen! Om over artikeltjes schrijven maar te zwijgen. Sukkeltje.
Ik heb de Parrot Asteroid. Echt een afraden. Ik heb al 2x een nieuwe gehad en ze blijven crashen. De radio kan er niet mee omgaan dat de stroom er af gaat als de auto wordt uit gezet. Dan raakt die in de stress en blijft hij maar opnieuw opstarten tot die helemaal niet meer aan gaat. Ook de Internet connectie is erg omslachtig met een aparte dongle. Bluethooth doet het wel fantastisch.