Android Auto
De Android Automotive Alliance werd begin dit jaar aangekondigd om het gebruik van Android in de auto te vereenvoudigen. De oprichtende leden van de alliantie zijn onder meer fabrikanten Audi, General Motors (van onder meer Chevrolet, Cadillac, Buick, GMC, Holden en Opel), Hyundai (en Kia) en Honda. Daarnaast hebben voor eind juni al meer dan 25 autoproducenten aangekondigd Android Auto te zullen ondersteunen en zijn er in totaal 40 partners die dit project ondersteunen.
Ontwikkelaars hoeven geen volledig nieuwe app te maken voor Android Auto, maar kunnen in de normale app aangeven dat er ook ondersteuning is voor Android Auto. Belangrijk daarbij is dat Android Auto niet op het in-car-entertainmentsysteem van de auto zelf draait, maar op de smartphone van de gebruiker. De speciale Android Auto-interface wordt door de telefoon via een USB-kabel naar het scherm van de auto gestuurd. Nieuw detail is dat alleen toestellen die draaien op Android 5.0 en hoger kunnen verbinding met Android Auto.
Aan de slag
Vanaf vandaag kunnen ontwikkelaars echt aan de slag met Android Auto. Ze zijn echter wel beperkt in het type apps dat ze kunnen maken. Vooralsnog is het alleen mogelijk om audio-apps of berichten-apps te maken. Dit heeft er mee te maken dat er internationaal hele strenge eisen zijn voor de interface van apps in de auto. Om er voor te zorgen dat de regels hiervoor worden nageleefd (en Google niet verantwoordelijk gesteld kan worden bij ongelukken), kan er alleen gebruik gemaakt worden van de door Google ontwikkelde interface. Hierbij kunnen wel kleuren en icoontjes worden aangepast, maar in grote lijnen zullen Android Auto-apps er voorlopig hetzelfde uitzien.
Audio-apps zijn bijvoorbeeld streaming-apps als Google Play Music en Spotify en bijvoorbeeld apps om audioboeken mee af te spelen. Berichten-apps zijn bijvoorbeeld WhatsApp, dat al werkt met Android Auto en Google Hangouts. De interactie met berichten-apps is een detail dat niet nog niet eerder volledig bekend was. Wanneer je een bericht binnenkrijgt, kun je dit laten voorlezen door Android Auto. Het bericht beantwoorden kan dan door middel van spraakcommando’s. De manier waarop dit werkt, is vergelijkbaar met die van Android Wear voor smartwatches, maar legt nog meer de focus op interactie door middel van spraak.
Ontwikkelaars kunnen de apps ook testen op hun Android 5.0-apparaat door de test-applicaties via de Android SDK te installeren. Deze test-apps, waarvan één bedoeld is voor audio-apps en één bedoeld is voor berichten-apps, laten een gedeelte van de interface van Android Auto zien en laten zien hoe de app van de ontwikkelaar er uit ziet in bijvoorbeeld de nachtmodus. Aangezien apps die gebruik maken van Android Auto nog niet gepubliceerd mogen worden, valt er in de test-apps nog weinig te zien voor normale gebruikers.
Video
Beschikbaarheid
De eerste auto’s met ondersteuning voor Android Auto zullen later dit jaar verschijnen. Ontwikkelaars kunnen hier terecht voor meer informatie over het ontwikkelen voor Android Auto.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik ben heel benieuwd naar het finale resultaat, vind google maps een prachtige layout hebben, maar had ook graag bv. Waze als navigator gehad.
Alleen jammer dat je android 5.0 moet hebben, blijft de rest weer in de kou staan.
Het gaat zo’n beetje de Apple toer op, mensen verplichten om de laatste versies van OS te kopen
Ik ben het eens met Lars. Je wordt als bestuurder steeds meer verleid om naar een scherm te kijken, waar je eigenlijk alleen je ogen op de weg gericht zou moeten hebben.
Veroorzaakt iemand een ongeval omdat deze niet handsfree zit te bellen, dan is de bewijslast al lastig, straks kun je er de donder op zeggen dat wanneer mensen steeds meer multimedia in de auto gaan krijgen, dat daarmee ook het aantal ongevallen zal stijgen, ondanks zaken als spraakbediening of touchscreens.
Touchscreens in de auto … ik zal het nooit begrijpen, dit is gewoon vragen om ongelukken. Zeker in België waar het bijna onmogelijk is om op de juiste plaats te drukken dankzij onze geweldige wegen (ik ervaar het dagelijks met Waze). Bediening zou tijdens het rijden enkel mogelijk mogen zijn via knoppen op het stuur, zodat je zo min mogelijk naar het scherm moet kijken.
Wel blij dat Renault zich ook bij het lijstje heeft gevoegd dat dit zal ondersteunen. Tegen de zomer volgend jaar moet ik m’n leasewagen vernieuwen maar dat zal waarschijnlijk nog te vroeg zijn voor Android Auto. Het is in ieder geval iets waar ik al jaren op zit te wachten, dus ik blijf hopen. De huidige ingebouwde carkit met TomTom is echt een ramp op gebied van software. Geef mij maar Waze en Sygic om te navigeren, da’s een pak goedkoper.