Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

• Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

• The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Realme X2 Pro

• Moto G8 Plus

• Samsung Galaxy A51

• Microsoft Surface Duo

• OnePlus 7T Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

z0rk

z0rk

• Lid sinds 20 december 2010
  • Berichten 1593
  • Reputatie 0
  • 5 februari 2013
  • 16:54

Naar aanleiding van een vraag in het Samsung Galaxy Note 2 gedeelte van het forum, ga ik de meest gebruikte functies van Titanium Backup (afgekort TB) bespreken.

TB is al eens besproken geweest, maar deze thread is ondertussen al gigantisch verouderd, waarom ik eens opnieuw doe (link naar oud artikel: http://www.androidworld.nl/forum/android-applicaties/5903-app-van-week-31-titanium-backup-root-android.html#post29685).

Opgelet! Je toestel heeft root toegang nodig voor deze app!!!

Play Store links:

Gratis versie: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.keramidas.TitaniumBackup

Pro versie: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.keramidas.TitaniumBackupPro

De Pro versie is gewoon een unlocker van de gratis versie. Als je de Pro hebt aangekocht moet je dus nog altijd de gratis versie ook installeren.

Waarom de Pro versie kopen?

Als je regelmatig van ROM wisselt, heb je absoluut de Pro nodig, deze gaat de batchopdrachten volledig automatisch uitvoeren en alles gaat veeeeeel sneller.
Er zijn nog wat voordelen:
- backup van SMS/MMS, oproepen, bookmarks als XML
- meerdere backups per app
- user apps naar system apps converteren en omgekeerd
- sync met dropbox/box/drive
- enzovoort…

Waarvoor dient TB?

De voornaamste en meest gebruikte functies zijn:
- Volledige (of gedeeltelijke) backups maken en herstellen van het volledige systeem (ook systeemapplicaties, berichten, wifi toegangspunten,…)
- Een flash-klare zip maken van bepaalde basisapps vanaf een backup
- Systeemapplicaties en/of bloatware verwijderen. M.a.w. applicaties verwijderen die je via de normale weg niet kan verwijderen
- Apps bevriezen. Dit heeft als doel dat je apps kan uitschakelen zodat je eerst kan testen of alles blijft werken vooraleer je ze zomaar verwijdert.

Hoe gebruik je het?

De eerste keer dat je TB opstart, komt Superuser vragen of je root toegang wil geven aan de app, sta dit toe, en laat je toestel het onthouden.
Controleer dan dat je geen rode kruisjes hebt staan. Krijg je een foutboodschap over ‘onbekende bronnen’ en ‘USB debug mode’, volg dan de instructies in de foutboodschap om ze op te lossen. Mijn ervaring zegt me dat ‘onbekende bronnen’ best wel aanstaat, maar ‘USB debugging’ hoeft niet echt ingeschakeld te zijn, tenzij je de ADB features van de app gaat gebruiken.

Instellingen

Voor je zomaar in het wilde weg backups gaat maken, kan je beter eerst even alle instellingen overlopen en deftig instellen, zo vermijd je achteraf onaangename verrassingen. Ik overloop alleen de belangrijkste instellingen, en ik som ze op in de volgorde zoals ze op het scherm verschijnen. Onbelangrijke dingen slaag ik gewoon over.

Open TB, duw op de Menu-toets van je toestel en kies Voorkeuren

• Auto-sync TB instellingen: ik vink het aan, zo blijven mijn instellingen behouden (zolang je natuurlijk de SD niet formatteert)
  • Dropbox/Box/Drive inschakelen: schakel dit in als je je TB backup wil synchroniseren met een cloud service naar keuze
  • Dropbox/Box/Drive instellingen: hier geef je de logingegevens van de gewenste service in
  • Encryptie inschakelen: ik schakel dit niet in omdat het dan trager gaat, en via andere apps heb ik m'n toestel toch beveiligd tegen ongewenst gebruik. Indien je het toch graag inschakelt, dan kan je het hier doen…
  • Locatie back-upmap: selecteer waar je backup moet terechtkomen. Zij die een apart intern en extern SD geheugen hebben, zullen zien dat het interne geheugen snel kan vollopen. Selecteer daarom hier het externe geheugen.
  • Normale apps: aanvinken
  • Beschermde apps: aanvinken
  • Systeemapps: aanvinken
  • Market koppeling: aanvinken, anders gaat de app na het restoren niet meer automatisch updaten via de Play Store
  • Backup externe appdata: dit is handig als je apps hebt die bijkomende data gedownload hebben. Ik denk bijvoorbeeld aan grote games die soms 500+MB downloaden bij installatie. Als je dit aanvinkt gaat hij die data mee backuppen. Let op: zo gaat je backup zelf ook aanzienlijk groter worden.
  • Max backup geschiedenis: hier stel je in hoeveel keer je terug kan gaan in de tijd. Zet je hier bijvoorbeeld 5, dan kan je bij het restoren gaan kiezen tussen de laatste 5 backups. Bij mij staat dit op 5…
  • Geavanceerde appcontrole: aangevinkt. Anders gaat TB je draaiende apps killen tijdens een backup ipv pauzeren, waardoor sommige processen gaan crashen.
  • Herstel externe appdata: aanvinken, zeker als je hierboven Backup externe appdata hebt aangevinkt
  • Markeer als geïnstalleerd vanafAndroid Market selecteren om updates van de Play Store te kunnen krijgen na een restore
  • Marketvermelding verwijderen: bij mij staat dit uitgevinkt. Als je het aanvinkt zul je geen Play Store updates ontvangen van bevroren apps. Je doet hiermee wat je wil…
  • “Chuck Norris”-modus: zeker en vast aanvinken! Dit gaat ervoor zorgen dat je echt ALLE apps kan verwijderen en converteren (systeem <-> user)

Een backup maken

Je kan op twee manieren een backup maken. De eerste manier is manueel, en wordt vooral gebruikt als je van één bepaalde app een backup wil maken. Je gebruikt dit bijvoorbeeld als er een update van een bepaalde app in de Play Store staat, maar je wil eerst testen of die update wel voldoet aan je wensen. Dan neem je een backup van die app, installeert de update, en bevalt het je niet, dan kan je een rollback doen naar de oudere versie.

Klik bovenaan op Backup/Terugzetten

Duw nu kort op de app die je wil backuppen, en kies links bovenaan Backup!

De tweede manier om te backuppen is via batch. Dit is een automatische opdracht om meerdere apps in één keer te backuppen. Klik rechts bovenaan op het document met het vinkje:

Dan krijg je een keuze van alle mogelijke batch-acties. Onder Back-up maken heb je meerdere opties. Ofwel ga je alleen de gebruikersapps backuppen, ofwel alleen de systeemapps (wat je eigenlijk nooit doet), ofwel systeem- en gebruikersapps samen. Ik kies altijd voor deze laatste, omdat je hierin ook je SMS/MMS/oproepen enzovoort kan selecteren. Kies dus deze, en dan krijg je een volgend scherm waarin alles aangevinkt is.

Voor je in het wilde weg gaat selecteren, even wat uitleg over de kleurtjes:
Wit zijn gebruikersapps, apps die je dus zelf uit de Play Store (of van een andere lugubere locatie) hebt gedownload
Groen zijn meestal instellingen die bij apps horen, of TB specifieke zaken
Geel zijn TB specifieke dingen om te backup zoals SMS/MMS/oproepen/bladwijzers…
Rood zijn systeemapps.

Wat mag je nu allemaal selecteren? Alles wat wit, geel en groen ziet is altijd veilig om later te restoren. Rode apps kunnen problemen geven bij een restore, dus ik backup ze meestal niet, tenzij ik 100% zeker weet waarvoor het dient en dat het compatibel is met de ROM waarin ik het ga herstellen. Apps die je kent en gebruikt die in het rood staan, mag je wel aanvinken en later restoren.

Ben je klaar met selecteren? Klik dan rechts bovenaan op het groene vinkje en de backup start. Naargelang het aantal apps, en of je externe data van games ook gaat backuppen, kan dit redelijk lang duren. Sommige van mijn games (zoals Wild Blood en Death Space) duren soms tot 20 minuten elk. Leg je gsm gewoon opzij, en laat hem doen! Je krijgt een melding als de backup compleet is.

Een backup herstellen

Hier zijn ook weer drie manieren om dit te doen: manueel en via batch, en een flash-klare zip maken (dit bespreek ik later). Wil je een app manueel herstellen, klik er dan kort op en kies herstellen. Als je de app niet in de lijst kan vinden, kijk dan eens helemaal onderaan. Apps die niet geïnstalleerd staan, maar waar wel een backup van is staan helemaal onderaan en doorstreept.

Via batch werkt het hetzelfde als de backup. Duw rechts bovenaan op het document met het vinkje, scroll dan naar de sectie Herstellen, en kies Herstellen van alle apps met gegevens. Met deze optie kan je gewoon alles herstellen, of ook uitvinken wat je niet meer wil in de nieuwe ROM. Wil je later toch nog een app terug uit de backup, dan kan je ze restoren via de manuele manier, of terug via de batch door alleen de app aan te vinken die je wil herstellen.

Systeem apps verwijderen

Wil je onnodige systeemapps (ook wel bloatware genoemd) verwijderen, dan kan je dat doen in het tabblad Back-up/Terugzetten (waar je ook de manuele backup en restore doet). Zoals hierboven al aangehaald zijn de rode apps dus de systeemapps, maar je kan hier dus echt wel eender welke app verwijderen.
Duw kort op de app die je wil verwijderen en kies Verwijderen.

Opgelet! Verwijder niet zomaar eender wat, dit kan problemen geven voor de goede werking van het systeem. Ken je het niet, of weet je niet waarvoor het dient? Blijf er dan af. Wil je het toch proberen te verwijderen? Bevries dan eerst de app (kort op de app duwen -> Bevriezen!). Dit gaat de app geïnstalleerd laten staan, maar verhinderen dat de app door het systeem gestart kan worden. Herstart dan je toestel eens, en gebruik het een paar uren. Als alles normaal blijft werken, dan kan je de app alsnog verwijderen.

Voor de Samsung bezitters: ->hier<- is een lijst van alle veilig te verwijderen systeemapps.

Automatisch backups maken (en eventueel uploaden naar een cloud service)

Het derde tabblad in het hoofdscherm is Planning. Hier kan je gaan instellen wanneer je backups moeten lopen.

Ik vink altijd het tweede aan (zie screenschot), zodat ik altijd een volledige en up to date backup heb. Als je dan op Wijzigen klikt kan je het tijdstip van de backup kiezen, en op welke dagen hij de backup moet doen. Handig is ook dat je hier onmiddellijk kan zeggen dat hij na het beëindigen van de backup alles naar dropbox moet uploaden.
Bij mij staat de backup om 3u 's nachts, omdat mijn toestel dan altijd zeker aan de lader hangt en op wifi verbonden is.

Een flash-klare zip maken van je backup

Dit lijkt zeer handig en een pak sneller, maar je moet altijd eerst de zip maken van je laatste backup waardoor je er uiteindelijk toch langer over doet. Waarvoor kan je het dan wel gebruiken? Om bijvoorbeeld een paar basis-apps in één flash-klare zip steken die je dan kunt flashen. Ik heb één zip die ik na het flashen van een ROM ook flash met een paar apps zoals TB zelf, dropbox, AdFree, facebook, Apex Launcher,…

Hoe maak je die zip? In de Batch-acties, bijna helemaal onderaan, zie je onder Recovery-modus de volgende optie: Creëer “update.zip” uit app-en data-back-ups. Klik op de Uitvoeren-knop.
Je kan de zip een naam naar wens geven, en alle apps selecteren die je in deze zip wil hebben. Klik dan rechts bovenaan op het groene vinkje, en de zip wordt gemaakt die je dan met je recovery kan flashen.

Nawoord

TB bevat nog een heleboel andere toeters en bellen, die het allemaal verdienen om meer uitleg te krijgen, maar ik ga het bij deze basisdingen houden, omdat dit de meest gebruikte features van de app zijn. Je staat vrij om te experimenteren, maar weet dat je best altijd eerst een backup neemt (een nandroid backup is het veiligst).

Heb je nog vragen? Of wil je een bepaalde optie verder toegelicht zien? Vraag dan maar raak…

Bewerkt (26 november 2013 09:25)
Morani

Morani

• Lid sinds 05 september 2012
  • Berichten 134
  • Reputatie 0
  • 5 februari 2013
  • 20:09

Dank u wel z0rk!! Alles is nu bezig en werkt perfect. Vgr Ton;)

Bewerkt (21 mei 2013 13:39)
Roy97

Roy97

• Lid sinds 03 oktober 2012
  • Berichten 2414
  • Reputatie 60
  • 5 februari 2013
  • 20:12

Fantastisch Z0rk! Goede uitleg!

In bezit:
Telefoons:
1. Samsung Galaxy S5 SM-G900F Electric Blue

Android-Verleden
1. Samsung Galaxy S2 GT-I9100
2. Samsung Galaxy Note 2 GT-N7100
3. Samsung Galaxy Note 2 GT-N7105
4. Samsung Galaxy S4 Black Edition GT-I9505

Jaggle

Jaggle

• Lid sinds 14 maart 2011
  • Berichten 1081
  • Reputatie 10
  • 8 februari 2013
  • 10:06

Thanks, ben heel wat wijzer geworden. Gebruikte TB allern per App maar die batch en syncen met dropbox is zoveel handiger. :D

latino

latino

• Lid sinds 07 november 2010
  • Berichten 585
  • Reputatie 0
  • 8 februari 2013
  • 13:15

Ik heb meteen een paar vraagjes die de wat ervarener gebruikers misschien weten. - Als ik apk's FREEZE en ik restore na het flashen van een ROM de userapps etc, worden dan bij die restore ook automatisch de eens bevroreren apk's geherbevroren? Of LIJKT het dan maar alsof ze bevroren zijn en moet je ze eerst weer unfreezen en opnieuw freezen? - De meeste mensen hebben in de lijst van apk's en settings in TB een groen item 'Settings Storage' staan. Dit is een database met instellingen waarin o.a. het Android-ID zit. Dit ID word door sommige apps (ING!) gebruikt om je ROM te herkennen. Na het flashen wijzigt deze en moet je de ING-app herinstalleren en registreren. Nu heb ik zelf wel die database in data/data staan, maar niet het groene item in TB. Iemand enig idee waarom niet? - hoe kun je ingestelde geluiden voor email/bellen/sms restoren?

z0rk

z0rk

• Berichten 1593
  • Reputatie 0
  • 18 februari 2013
  • 13:10

Sorry voor het late antwoord, ik heb je post met deze vragen gemist o_O [QUOTE=latino;380475] - Als ik apk's FREEZE en ik restore na het flashen van een ROM de userapps etc, worden dan bij die restore ook automatisch de eens bevroreren apk's geherbevroren? Of LIJKT het dan maar alsof ze bevroren zijn en moet je ze eerst weer unfreezen en opnieuw freezen?[/QUOTE] Nog nooit getest, omdat ik weet welke apps er niet op hoeven, en die verwijder ik dan ook. Ik gebruik de freeze functie bijna nooit. Je mag het altijd eens testen en je bevinding hier achterlaten. [QUOTE=latino;380475] - De meeste mensen hebben in de lijst van apk's en settings in TB een groen item 'Settings Storage' staan. Dit is een database met instellingen waarin o.a. het Android-ID zit. Dit ID word door sommige apps (ING!) gebruikt om je ROM te herkennen. Na het flashen wijzigt deze en moet je de ING-app herinstalleren en registreren. Nu heb ik zelf wel die database in data/data staan, maar niet het groene item in TB. Iemand enig idee waarom niet? [/QUOTE] Totaal geen idee van waarom jij het niet hebt. Bij mij staat het in de lijst onder [B]Opslag instellingen[/B]. Ik maak altijd een volledige backup van mijn toestel, en ik ga pas bij een restore selecteren wat ik hersteld wil zien. Als ik na het flashen van een andere ROM dan TB open om te gaan herstellen, dan komt hij me automatisch vragen of het vorige ID wil herstellen, of het nieuwe behouden. [QUOTE=latino;380475] - hoe kun je ingestelde geluiden voor email/bellen/sms restoren?[/QUOTE] Dit zit in de systeeminstellingen, en dat is het stuk dat ik altijd afraad om te herstellen om problemen te vermijden. Daarnaast zijn er ook verschillende locaties om je geluiden te gaan instellen. Wil je het toch doen, dan denk ik dat je volgende dingen moet backuppen/restoren: - [B]Berichten[SMS/MMS VOORKEUREN][/B] - [B]Contacten[/B] en [B]Opslaginstellingen[INSTELLINGEN/BLUETOOTH][/B] en [B]Opgeslagen contactpersonen[CONTACTEN/OPROEPEN][/B](in het geval je specifieke ringtones aan contacten hebt gelinkt) - [B]Instellingen[ACHTERGROND/INSTELLINGEN][/B] - [B]Telefoon[/B] en [B]Telefoonopslag [SMS/MMS/APN][/B] Ik doe dit nooit zelf, dus ik weet niet 100% zeker of het hiermee gaat werken. Wat wel perfect werkt is je ringtones via Zedge downloaden, Zedge restoren via TB, en dan vanuit Zedge snel je ringtones weer koppelen.

Bewerkt (21 mei 2013 13:43)
latino

latino

• Lid sinds 07 november 2010
  • Berichten 585
  • Reputatie 0
  • 18 februari 2013
  • 15:17

[QUOTE=z0rk;382795]Sorry voor het late antwoord, ik heb je post met deze vragen gemist o_O [/QUOTE] beter laat dan nooit :) thanks! [QUOTE] Nog nooit getest, omdat ik weet welke apps er niet op hoeven, en die verwijder ik dan ook. Ik gebruik de freeze functie bijna nooit. Je mag het altijd eens testen en je bevinding hier achterlaten. [/QUOTE] Het lijkt erop dat dat idd werkt. Het is handig als je steeds nieuwe versies van een ROM flashed aangezien deze elke keer weer opnieuw diezelfde apps die je niet wilt terugplaatst. TB herkent dit blijkbaar en freezed ze opnieuw. [QUOTE] Totaal geen idee van waarom jij het niet hebt. Bij mij staat het in de lijst onder [B]Opslag instellingen[/B]. Ik maak altijd een volledige backup van mijn toestel, en ik ga pas bij een restore selecteren wat ik hersteld wil zien. Als ik na het flashen van een andere ROM dan TB open om te gaan herstellen, dan komt hij me automatisch vragen of het vorige ID wil herstellen, of het nieuwe behouden. [/QUOTE] Oooh, die heb ik ook, althans, bij mij staat er [B]Opslag instellingen 4.....INGEN/BLUETOOTH[/B], en dat is um dus blijkbaar, want na het backuppen van dit item werkt de 'herstel android-id' functie ook weer! Yeehah! [QUOTE] Dit zit in de systeeminstellingen, en dat is het stuk dat ik altijd afraad om te herstellen om problemen te vermijden. Daarnaast zijn er ook verschillende locaties om je geluiden te gaan instellen. .... [/QUOTE] hmmm, systeeminstellingen terugzetten is idd een no-go, jammer dat TB die ringtones niet separaat weet te extracten/backuppen en restoren. Zedge onthoud dus je ingestelde ringtones voor whatsapp/mail etc en plaatst deze terug als je die restored?

Bewerkt (21 mei 2013 13:43)
henknan

henknan

• Lid sinds 22 oktober 2011
  • Berichten 144
  • Reputatie 0
  • 25 februari 2013
  • 13:18

hai z0rk, Ik heb TB + Licensie welke nog 3 maanden geldig is , vanaf dag 1 werkte het prima,sinds ik CM 10 heb ,krijg ik de melding:Sorry er is niet aan de systeem eisen voldaan, dus heb ik nu de gratis versie.Weet jij wat er aan de hand kan zijn?

Bewerkt (21 mei 2013 13:48)
z0rk

z0rk

• Berichten 1593
  • Reputatie 0
  • 25 februari 2013
  • 13:28

Heeft de app SU rechten? Kijk in de app SuperUser of SuperSU of TB root toegang heeft. Post anders eens een print screen van je startscherm in TB, waar je alle groene vinkjes ziet staan (of rode kruisjes...) Wat ik ook al bizar vind is dat je Licensie nog 3 maanden geldig is. Een licensie voor TB koop je in de Play Store zonder beperkingen.

henknan

henknan

• Lid sinds 22 oktober 2011
  • Berichten 144
  • Reputatie 0
  • 25 februari 2013
  • 15:59

Was in de war met andere licensie,sorry. Root_toegang V oke [SIZE=1]Snel/Automatisch X Nee Back-upmap V /storage/sdcard[/SIZE] [SIZE=1]Encryptie X Nee[/SIZE] [SIZE=1]Cloud-opslag X Nee[/SIZE] SU heeft root toegang , evenals TB

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren