Stadia, Android Auto voor Smartphones, YouTube Go, de Rijstand van de Google Assistent, Pixelbooks. Het zijn enkele van de slachtoffers die dit jaar naar het ondertussen beruchte Google Kerkhof zijn gedragen. Maar wie brengt dit schade toe? Breng je stem uit.
Googles wispelturige stategie
In de afgelopen jaren heeft Google veel succesvolle producten en diensten gelanceerd, maar het bedrijf heeft ons ook vaak verrast met andere projecten die uit het niets werden stopgezet. Hierboven noemen we alleen maar de projecten die dit jaar zijn beëindigd en het jaar is nog niet om.
Als je een gebruiker was van de Android Auto-app voor smartphones of van Google Stadia, dan zit er niet anders op om een alternatief te zoeken. Er bestaat eigenlijk voor beide diensten geen zonneklare vervanger. Al kan je wel eens kijken naar deze auto-interfaces voor op je telefoon. Je zou dus kunnen stellen dat consumenten hier de dupe van zijn.
We kunnen daarnaast ook de vraag stellen of ook Google hier geen schade van ondervindt op termijn. Het bedrijf stopt projecten om meer mensen en middelen te kunnen voorzien voor projecten waar het meer mee hoopt te verdienen. Toch kan het ook gevolgen hebben als consumenten het vertrouwen verliezen in het bedrijf, en dat kan zeker moeilijk liggen voor de verkoop van producten en de betaalde diensten.
AW Poll
In ons opiniestuk gaan we veel dieper in op het vraagstuk wie de dupe is van dit beleid. De gebruikers van diensten als Android Auto voor smartphones of Stadia, of eerder Google zelf. Breng je stem uit in de AW Poll en praat over je ervaringen in de reacties. Heb jij al een alternatief gevonden voor Googles beëindigde diensten? Heb jij een andere kijk op Google strategie? Laat het ons weten.
Deze poll is gesloten
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over Google? Download dan onze Android-app en volg ons op Facebook, Instagram, YouTube, Telegram en Twitter.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Veel van de producten die Google stop worden weinig gebruikt en kosten daardoor veel geld. Voor een kleine gebruikersgroep iets in de lucht houden is een duur, vergeet niet dat veel producten van Google door de gebruiker niet betaald wordt en adverteerders zijn over het algemeen niet geïnteresseerd als de gebruikers groep klein is.
Ik vind het trouwens heel moedig van Google dat ze afscheid durven te nemen van producten die niet goed lopen.
Er zijn ook veel Google producten die wel aan slaan en blijven. Een leven zonder Google is daarmee onmogelijk. Iedereen heeft het maar over geld verdienen, maar ik betaal Google zoveel niet, behalve YouTube Music. De rest is echt gratis.
Je denkt dat de data die je hen hiermee biedt hen geen geld oplevert..? Je betaalt ze voor de producten, daarnaast bied je Google een goudmijn aan data die ze gebruiken voor adverteerders.
YTM lijkt mij geen goudmijn voor Google. En voor de overige zaken betaal ik niet, dus ik snap je opmerking niet zo.
Wat ik bedoel is dat Google geen liefdadigheidsinstelling is die met gratis producten strooit. Je betaalt ze waarschijnlijk (indirect) voor een Android toestel en dus YTM, maar daarnaast is je data veel meer waard. Als je dagelijks je telefoon voornamelijk tussen 08-17u gebruikt heb je waarschijnlijk een vaste baan. Als je in spitstijden van Amsterdam naar Rotterdam navigeert met Maps woon je in de randstad, gecombineerd met dat je via Chrome zoekt naar kinderkleding en tegelijkertijd regelmatig voetbal samenvattingen kijkt via YouTube, dan zal je waarschijnlijk man en dus vader zijn van een jong kind en tussen de 30-40 jaar zijn. Perfecte doelgroep voor een autofabrikant die zijn gezinsauto via Google via advertenties promoot en die Google voor jouw data betaalt. Gechargeerd voorbeeld.
Zoals voor alle big tech ondernemingen is voor Google alleen de maximale winst en de hoogste bonus voor de directie belangrijk. Gebruikers zijn alleen interessant als ze daar aan bijdragen, doen ze dat niet dan kunnen ze doodvallen. Als gebruiker kun je het best dit soort walgelijke bedrijven mijden als de pest. Ze ontduiken belastingen, proberen middels omkoping en intimidatie wetgeving te beïnvloeden en leveren uitsluitend een negatieve bijdrage aan de samenleving.
Deze opmerking zou wel bij Facebook passen, maar Google geeft wel iets meer om zijn gebruikers, en doet ook vaak nog wel wat terug voor bepaalde gemeenschappen, denk aan Wikipedia of developers. En als je een klein beetje gelijk hebt, heb je ook niet meer dan dat, en passen woorden als walgelijk, belastingontduiking, intimidatie en omkoping niet zonder daar ook bewijs voor te leveren.
Zakelijk zal ik niet snel voor Google kiezen (prive wel) omdat overstappen van dienst zakelijk een jarenlang proces kan zijn en google nu niet echt lekker stabiel is met lange product ondersteuning als ze te weinig winst maken op dat product.
Google zakelijk is prima en beter dan 365 is mijn ervaring.
Excel en Word zijn prima te vervangen door een opensource versie.
Word vervangen eens, kan zeker. Excel vervangen hangt erg van je toepassing af, als je live verbindingen met andere databases wilt zou ik het niet doen. Maar afijn, dan hebben we het over de grote 10+ jaar plus lopende dingen, dan snap ik de afweging. Overigens ben ik zakelijk wel tevreden met 365 en gebruik ik prive juist weer niet 365 maar good docs/sheets.
Maar bij grote bedrijven is de investering erg groot en de kans dat Microsoft een product stopt is kleiner dan google, dus vandaar mijn afweging.
Prive ben ik een google fanboy, begrijp me niet verkeerd 😉
Ik was een early-adopter van Google+ en vond het geweldig de eerste jaren. Maakte nieuwe online vrienden met dezelfde interesses als die ik had. Zoals er werd gezegd: Facebook is voor contact houden met vrienden die je al hebt, en Google+ is voor nieuwe vrienden vinden in gedeelde interesses. Maar helaas, Google kon er geen succes van maken en trok de stekker eruit.
Toen kwam Stadia en keek ik een tijd de kat uit de boom. De Cyberpunk 2077 aanbieding van game + gratis controller + gratis Chromecast Ultra trok me over de streep en daarna ben ik Stadia met veel plezier blijven gebruiken. En nu trekt Google wederom de stekker uit een dienst die mijn leven verrijkte. Het terugbetalen van de aankopen verzacht de pijn, maar haalt het opgebouwde wantrouwen tegenover Google niet weg. Dit doet de reputatie van Google zeker geen goed!
Het is slecht voor beide.
De klant verliest een dienst waar die mee vertrouwd is en hierdoor het vertrouwen in Google. En Google loopt schade op door onbetrouwbaar te worden bevonden. waardoor gebruikers huiverig worden om nieuwe diensten uit te proberen. Deze worden vervolgens weer geschrapt uitblijvende populariteit.
Google moet het bij software houden en de hardware aan anderen
Ook (of juist?) software-projecten worden bij Google de nek omgedraaid.
Hun experimenten leveren ook goede producten op. Ik heb geleerd dat kat uit de boom te kijken, juist als Google iets onderneemt.
Google is goed in zoeken en advertenties verkopen, de rest is bijzaak en meestal gratis.
Zolang je er niet voor betaald is er ook niets te klagen.
Door veel probeersels wordt er veel geleerd voor echte producten.
Dit doet me er aan denken : hoe zou het zijn met fuchsia en de zircon kernel?