Zoom-gesprekken
Overheden rond de hele wereld proberen het coronavirus in te dammen. Verschillende landen zijn sinds midden-maart in volledige lockdown; mensen mogen daar niet naar buiten, tenzij ze echt niet anders kunnen. Sinds de maatregelen zijn ingesteld, zoeken bedrijven naar oplossingen om toch in contact te blijven. Videobellen via apps zoals Zoom, Slack en Microsoft Teams wordt gezien als een van de belangrijke oplossingen. Zoom is een uitspringer: zo’n 200 miljoen mensen maken dagelijks gebruik van de applicatie voor videogesprekken. Er zijn echter wel een paar pijnpunten, die sinds de coronacrisis naar voren zijn gekomen.
Klanten van XS4ALL zijn ongerust over hun privacy bij het gebruiken van Zoom
Recent kwam onder andere naar buiten dat Zoom gegevens doorstuurde naar Facebook, zelfs in het geval dat de gebruiker geen Facebook-account had. Voor Nederlandse gebruikers ontstond er nog een probleem: door een fout in het systeem van Zoom, konden klanten van XS4ALL de mailadressen van alle andere XS4ALL-gebruikers op Zoom terugvinden. Het bedrijf kon naar eigen zeggen geen onderscheid maken tussen e-mailadressen van de provider. The Washington Post weet ditmaal een ander gebrek van Zoom aan het licht te stellen: opgenomen videogesprekken worden onbeveiligd opgeslagen.
Videogesprekken
Een vergadering via apps zoals Zoom of Teams heeft niet alleen maar nadelen, gebruikers kunnen de gesprekken immers opnemen – zodat ze later terug te kijken zijn. Je verwacht vervolgens dat Zoom de gesprekken beveiligd opslaat. Volgens het rapport van The Washington Post zijn gesprekken met gemak terug te vinden op het internet. Dat heeft te maken met de bestandsstructuur die Zoom voor de opgeslagen videogesprekken aanhoudt. Door de naam in de adresbalk aan te passen, bestaat de kans dat je plots een opgeslagen videogesprek van een andere gebruiker tegenkomt. Het is dus niet nodig om inloggegevens van een andere gebruiker te bemachtigen.
Zoom is erg populair sinds de uitbraak van het coronavirus
Zoom krijgt steeds meer kritiek voor beveiligingsproblemen die opduiken. Wel neemt het bedrijf de nodige maatregelen om problemen op te lossen: zo is het binnenkort vereist om een wachtwoord in te vullen bij het binnentreden van een gesprek. Linksboven in Zoom-gesprekken staat de Meeting ID, waarmee het mogelijk is om gesprekken binnen te treden. Voortaan vereist Zoom naast de Meeting ID ook een beveiligingscode. Daarmee voorkomt het dat ongewenste personen een gesprek toe kunnen treden – in sommige gevallen zelfs met pornografische beelden. Daarnaast staakt Zoom de ontwikkeling van nieuwe functies om te focussen op beveiliging.
Massale toeloop
Eric Yuan, de oprichter van Zoom, heeft zijn excuses aangeboden voor de beveiligingsproblematiek. Uit zijn reactie blijkt dat de dienst niet was voorbereid op de massale toeloop van gebruikers en nu druk bezig is met het oplossen van de problemen. Vanaf 5 april volgen alvast de eerste maatregelen, zoals een virtuele wachtruimte voor gebruikers die een gesprek willen betreden. Zodra iemand het gesprek betreedt, dan moet de persoon die het gesprek is gestart toegang geven. Gebruiken jullie de Zoom-videodienst? Wat vinden jullie van de beveiligingsproblemen? Laat het ons weten in de reacties onder het artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Nee, ik gebruik Zoom niet. En daar ben ik nu blij om.
Wat een gezeur nu weer allemaal. Ten eerste is de vraag wie zich daar meer bezig houdt, ten tweede is de vraag of er nu zoveel interessants te zien/horen valt. Tenzij je bij defensie werkt zou ik me daar in ieder geval niet zo druk over maken…