WhatsApp-account KLM
Vliegtuigmaatschappij KLM behoort sinds vandaag tot de selectieve groep gebruikers, die een zakelijk WhatsApp-account krijgen, meldt NRC. Hiermee zijn ze een van de eerste bedrijven ter wereld met een dergelijk account, en de eerste vliegtuigmaatschappij ter wereld.
Deze bedrijven zijn te herkennen door het groene verificatie-vinkje, waar we eind vorige maand al een screenshot van hebben gezien. Dit vinkje wordt ook gebruikt op Twitter, Facebook en Instagram en zal dus voor gebruikers herkenbaar zijn.
KLM is ook actief op Facebook Messenger waar klanten hun vlucht en hotel kunnen boeken, een auto kunnen huren, visa kunnen opvragen en meer. Volgens de NRC zal de vliegtuigmaatschappij soortgelijke diensten in WhatsApp aanbieden. Klanten kunnen onder andere in meerdere talen hun boekingsbevestiging bekijken en een incheckmelding en instapkaart ontvangen. Ook vluchtwijzigingen worden via de messenger gecommuniceerd.
Zakelijk gebruik WhatsApp
Veel bedrijven gebruiken WhatsApp nu al als tool om hun klanten van extra service te voorzien. Er zijn zelfs diverse tools in omloop die klantenservicesoftware via WhatsApp en WhatsApp Web aanbieden. Deze tools en het zakelijke gebruik van de reguliere app worden niet door WhatsApp ondersteund, en zal met de komst van WhatsApp Zakelijk hoogstwaarschijnlijk geblokkeerd worden.
Hoog tijd dus dat WhatsApp met een officieel alternatief komt. Daarnaast is het ook hoog tijd dat er geld in het laatje komt, want de messenger heeft tot nu toe weinig geld opgebracht. Om hier verandering in te brengen, is er een nieuw verdienmodel bedacht. Dit model wordt al een tijdje getest met verschillende bedrijven. De namen WhatsApp Small en Medium Business voor Android zijn ook al gevallen. WhatsApp Business zou zich in hoofdlijn gaan richten op webcare.
Reclame
Veel mensen zijn bang dat zakelijke WhatsApp-account hen met allerlei berichten zullen spammen. Pieter Groeneveld, hoofd digitale strategie bij Air France-KLM, verzekert klanten dat er alleen ‘relevante boodschappen’ via WhatsApp worden gecommuniceerd: “De klant zit niet te wachten op reclame. Dit is alleen bedoeld voor een-op-eencommunicatie met onze klanten.”
KLM biedt wereldwijd, met 250 medewerkers, ondersteuning via sociale media als LinkedIn, Facebook, Messenger, Twitter en WeChat. Groeneveld geeft verder aan dat KLM WhatsApp niet betaalt voor het gebruik van het zakelijke account. Het is een samenwerking waar beide partijen van elkaar leren.
Via: NRC
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik hoop dat de SMS functie hiermee ook vervangen wordt. Dat een Bol.com mij bijvoorbeeld op aanvraag via WhatsApp een berichtje stuurt als een bepaald product op voorraad is. Grootste voordeel is dat het via een kanaal binnenkomt waar je snel even wat wil checken en dat de historie bewaard blijft.
Meer grotere bedrijven gebruiken Whatsapp zakelijk. Alleen niet ieder bedrijf hangt dit aan de grote klok.
En nu weer ontopic: ik was eigenlijk heel nieuwsgierig hoe dit ging uitpakken en het is tof om te zien dat KLM hier als een van de eerste aan gaat deelnemen! ??✈️✈️
Ik sta eigenlijk op het punt om Whatsapp te gaan verwijderen. Ik ben er een beetje klaar mee dat er overal van me verwacht wordt dat ik deelneem aan groepsgesprekken. Ik ben wel eens benieuwd hoe het gaat lopen als iedereen mij gewoon moet bellen als ze iets nodig hebben. Wie weet scheelt het een hoop onrust in mijn broekzak! ?