Verdienmodel WhatsApp
Het verdienmodel van WhatsApp is de laatste jaren aangepast. Zo was er een abonnementsvorm, waarbij er een bedrag van ongeveer één euro per jaar betaald moest worden om de dienst gebruiken. Hier stapte ze vanaf en maakte WhatsApp, voor consumenten, volledig gratis. In 2016 maakte WhatsApp bekend om met een nieuw verdienmodel te komen, waarbij ze bedrijven toegang geven de dienst en de mogelijkheid bieden om te communiceren met klanten en prospects.
De uitrol hiervan is recent van start gegaan, zo weet Reuters te melden. WhatsApp is begonnen met het kleinschalig testen van WhatsApp for business met een aantal startups die aangesloten zijn bij Y Combinator. Deze startup-begeleider heeft al bedrijven als Dropbox en Airbnb voortgebracht. Door het kleinschalig testen wil WhatsApp voorkomen dat consumenten gespamd worden door bedrijven. Naast deze test met de startups, zou WhatsApp ook in India al aan het testen zijn met de nieuwe methode en dus verdienmodel.
Het is niet de bedoeling om consumenten te gaan spammen met allerlei reclameboodschappen, maar WhatsApp zal vooral ingezet worden als webcaretool. Daar zijn inmiddels al oplossingen voor, maar deze zijn niet officieel ondersteund door WhatsApp. De kans is dus groot dat bij de grote introductie van WhatsApp for business, deze diensten geblokkeerd zullen worden.
Wat merk je er als consument van?
WhatsApp heeft tot nu toe nog weinig geld opgebracht en daar moet uiteindelijk verandering in komen. Waar eerst de focus op de consumentenzijde lag, is dit veranderd naar de zakelijke kant. Als gebruiker van WhatsApp zul je hier weinig van merken, maar in de toekomst wel meer contact kunnen leggen met bedrijven via de messenger. Wanneer deze nieuwe functie groot uitgerold wordt, is op dit moment nog niet bekend.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Slechte zaak. Waarom kan zoiets niet gewoon clean blijven en moeten bedrijven als Facebook Hier weer met hun poten aanzitten. Ik hoop dat Facebook een stille dood sterft.
Ze doen hun best maar, ik hou het bij de mail zodat ik later de gesprekken sneller kan terug zoeken.
Betalen voor WhatsApp?? Heb dat nog nooit gedaan.
Goede zaak. Handig voor mensen om zo contact te hebben met bedrijven en vice versa.
Als vind ik de scheiding juist ook wel fijn. Email voor contact met bedrijven en whatsapp voor privé contact met mensen.
Betaal liever gewoon weer een euro per jaar
Handig toch! Zo app ik al met m’n tandarts, zorgverzekering en energiemaatschappij. Ow en park mobile kan je ook appen als iets niet lukt. Prima service.