Persoonlijke aanbiedingen in de ING-app
In de Bankieren-app van de ING kun je sinds kort voor af- en bijschrijvingen specifieke push-notificaties instellen zodat klanten meer duidelijkheid hebben over de activiteiten op hun betaalrekening. De ING gaat nu zelf ook deze af- en bijschrijvingen lezen. Met deze data kan de bank vervolgens zijn klanten voorzien van persoonlijke aanbiedingen. De NOS meldt dit aan de hand van de gewijzigde voorwaarden.
Volgens de nieuwssite kan de bank bijvoorbeeld zien dat iemand kinderbijslag krijgt zodat deze klant vervolgens een kinderrekening aangeboden krijgt. Heeft een klant een vliegticket gekocht? Dan kan deze klant rekenen op een advertentie voor een reisverzekering van ING.
Opt-out
In de komende maanden krijgen ING-klanten een bericht dat het privacystatement is aangepast. Zij doen automatisch mee aan deze vorm van adverteren maar kunnen zich wel afmelden via een opt-out. Volgens een woordvoerder van de ING levert dat geen bezwaren op: “Het mag en klanten kunnen het uitzetten.” Verder benadrukt de woordvoerder dat klanten alleen aanbiedingen van ING-producten krijgen en dat de ingelezen gegevens niet met andere partijen wordt gedeeld. “Dat is op dit moment niet aan de orde”, aldus de woordvoerder.
Klanten willen persoonlijke aanbiedingen
Daarnaast zitten volgens een onderzoek ING-klanten hierop te wachten: “Wij verwachten dit van de bank, want jullie weten toch al alles van ons. Klanten krijgen ook een seintje als ze rood staan. Dat vinden ze fijn.”
De Autoriteit Persoonsgegevens gaat wel contact opnemen met de bank aangezien het reclamesysteem de nodige vragen oproept. Volgens de privacywaakhond mag een organisatie alleen persoonsgegevens gebruiken als daar een goede reden voor is. ING zal hier ongetwijfeld al een pasklaar antwoord voor hebben, maar de Autoriteit Persoonsgegevens wil eerst die onderbouwing zien.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Vooral het zinnetje “delen van gegevens is op dit moment niet aan de orde” heb ik al zolang iets van rot op met die advertenties.
Het *zou* nog nuttig kunnen zijn als men *geen* advertenties meer stuurt over (bv) printers, omdat je er eerst flink online hebt zitten zoeken en daarna weet men dat je er één gekocht hebt, dus zouden ze niet nog 2 weken door hoeven te gaan met advertenties aan bieden..
In alle apparaten die ik gebruik staat reclame tracking bij mij uit dus ook bij ING want ik wil helemaal geen op mij gerichte reclame ontvangen.
Er wordt vrijwel niets meer contact betaald, al je betalingen lopen via de bank. De bank kent daarmee zéér persoonlijke gegevens en 100% integriteit zou dan ook verwacht mogen worden. Helaas blijken de bankrovers daar weer eens anders over te denken. Waar is de Autoriteit Persoonsgegevens als je ze nodig hebt?
Zeer slechte zaak. Overigens, volgens de Telegraaf: “Uit de privacyverklaringen bij de overige banken, blijkt dat het beleid van ING helemaal niet nieuw is. Rabobank, ABN Amro, SNS, ASN, Regiobank en Triodos gebruiken namelijk ook gegevens van klanten om hen aanbiedingen te doen. Rabobank voerde deze aanvulling al meer dan een jaar geleden door in het privacybeleid. Ook hier moeten klanten zelf contact met de bank opnemen om dit uit te zetten.”
Ik vraag me af welke klanten dit fijn vinden.
Een bericht dat je rood staat oke maar dat is van een heel andere orde lijkt mij.
“Klanten willen persoonlijke aanbiedingen
Daarnaast zitten volgens een onderzoek ING-klanten hierop te wachten: “Wij verwachten dit van de bank, want jullie weten toch al alles van ons. Klanten krijgen ook een seintje als ze rood staan. Dat vinden ze fijn.””
Vooral dat zinnetje: “dat is op dit moment niet aan de orde” Stukje bij beetje dus maar dat gaat dus mooi wel gebeuren.
..Verder benadrukt de woordvoerder dat klanten alleen aanbiedingen van ING-producten krijgen en dat de ingelezen gegevens niet met andere partijen wordt gedeeld. “Dat is op dit moment niet aan de orde”, aldus de woordvoerder….”
Terwijl je dit leest is het alweer een ander moment dan het moment waar die woordvoerder het over heeft. De ingelezen gegevens zullen zeker wel met andere partijen worden gedeeld, ING is gewoon een commerciële organisatie.
De nieuwe privacyvoorwaarden gelden voor alle klanten, maar die kunnen zich wel afmelden voor de ‘persoonlijke aanbiedingen’. Dat kan in de privacyinstellingen in Mijn ING. Volgens ING is het geen probleem dat een dergelijke functie niet opt-in is. “Volgens de AVG moet er een wettelijke grondslag zijn voor het gebruik van persoonsgegevens. Gerechtvaardigd belang is ook een wettelijke grondslag die gebruikt kan worden voor direct marketing.” De bank zegt transparant te zijn over de veranderingen door uitleg te geven in de privacyverklaring.
Over de manier van toestemming geven, zet Martijn van der Veen, jurist bij Privacy First, zijn vraagtekens. “Je mag zulke voorwaarden wel eenzijdig wijzigen, maar als je klanten die zo oplegt kun je je afvragen of je ze dan wel echt een keus biedt
Was de Postbank er maar weer….
Giro blauw past bij jou.?
Ik heb het net uitgezet. Als je ingelogd bent op de website van mijn ING, kun je bovenin op je naam klikken. Dan staat het bij Profiel / Privacy Instellingen. Ik heb gelijk ook maar even de cookie instelling aangepast, want daar heb je dus ook opties zoals compleet en basis. ING was al meer gegevens van mij aan het verzamelen dan ik doorhad.
Ik ben nu wel serieus aan het denken aan overstappen. Eerst dat agressief opdringen van die app. En nu dit. Ik schrik me de pestpokke en raak steeds meer overtuigd dat deze bank niet bij mij past.
Even heel snel oprotten ING! Ik heb daar gelukkig alleen een hypotheek en geen rekening.
Dat werkt ongeveer zo.
Beste Edwin.
Ik zie dat je net je saldo aan het controleren bent, maar heb je de nieuwe Nokia 8.1 Plus met SD855 al gezien. Hij heeft een 7inch scherm en het is echt iets voor jou.?
Gedragscodes voor een banken zijn zeer duidelijk: je moet handelen in het belang van je cliënten, Maar ING gebruik de meest omstreden methoden om onderuit te komen, opt-outsysteem, versoepeling van privacyreglement. ING is duidelijk een criminele organisatie.
Schande. Eerder hebben we al geprotesteerd, maar die oervervelende marketinglui blijven maar aandringen. Stop daarmee, ING. Er zijn meer banken in NL. Ben al bijna mijn hele leven klant, maar hierom zou ik naar een andere bank gaan…
Dit past niet bij het imago dat een bank zou moeten uitstralen. Hiermee bevestigt ING het beeld van een reputatie van grote graaier die banken rondom de grote bankcrisis hebben verworven. Regelrecht naar de spambox met hun adviezen.
Belachelijk!
Inderdaad een gratis pakket aanbieden in ruil voor reclame, maar nee, dubbel cashen de graaiers
De ING mag zich schamen, wat een respectloze gang van zaken. Ik wil me niet hoeven afmelden van dergelijke nonsens, als men er bij ING van overtuigd is dat klanten dit willen zou het beter zijn om je er voor te moeten aanmelden. Dit is de omgekeerde wereld. Klagen kan op [email protected], ik ging jullie voor 😉
Ben ik ff blij dat ik er net weg ben.al die porno reclames ?
Ze kunnen in China leren hoe het moet. Ik geloof dat onderzoek niet. Het is hier een controle staat aan het worden. Ik ga het ook uitzetten.
Je vangt al geen rente op je betaalrekening bij ING (ook al zou deze zeer laag zijn), je betaalt al voor de diensten en het gebruik van de app, en nu gaan ze ook nog geld verdienen door je te bestoken met reclame??!! Het moet ook niet gekker worden!!
Omgekeerde wereld, automatisch aan zetten.. Laat de gebruikers dit aanzetten als ze dit willen. Maarja dat levert niks op.
Nou ik zit hier helemaal niet op te wachten en ga gelijk over naar een andere bank. Eerst de salaris verdubbeling van Directie en nu dit. Ze willen alleen al ons geld. Boeven.
Had het al gelezen, bij mij gaat het uit.
Banken moeten gewoon de betalingen doen en voor de rest niets.
Als ik iets nodig heb zoek ik het zelf wel op.