De nieuwe V3-app van de bank Bunq heeft veel negatieve kritiek gekregen van gebruikers. Die klachten variëren van ernstige fouten tot de gebruikersinterface en nieuwe functies.
Bunq V3
Bunq heeft deze week zowel voor Android als iOS zijn nieuwe V3-app gelanceerd, en die komt met een heleboel nieuwigheden. De app laat je zien hoe je bijdraagt aan het planten van bomen en verminderen van de CO2 en je krijgt een nieuw overzicht van de manieren waarop je geld investeert. Verder kan je geld inzamelen voor een gemeenschappelijk doel met je vrienden, de app laat je zien op welke gebieden je geld kan besparen en er is een integratie met Instagram in de app. Tot slot is er nog de vernieuwde interface.
Ondanks al die nieuwe functies krijgt de bank te maken met een stroom van negatieve feedback op zijn Together-forum, maar ook in de reviews van de Play Store, dat merkte Tweakers op. Allereerst waren er enkele bugs, want gebruikers kregen zakelijke rekeningen een tijdlang niet te zien, en in Android was het ook niet mogelijk om gezamenlijke accounts te zien.
Screenshot van de nieuwe interface van Bunq-bank
‘Hipster’
De kritiek ging ook nog verder over de interface die volgens sommigen onduidelijk is, want het is niet helemaal duidelijk wat de grote plusknop onderaan de app allemaal kan. Daarnaast zitten veelgebruikte functies dieper in menu’s verborgen terwijl Bunq wel een prominente plaats geeft aan verzamelde ’trophies’ en geplante bomen.
Verder kan ook de Instagram-feed niet op veel enthousiasme rekenen. “Wat moet jullie Instagram-feed in de app? Waarom zou je denken dat mensen daar op zitten te wachten? Jullie zijn een bank, geen hipster-entertainmentbedrijf. Haal die bomen en gewonnen tijd uit het beginscherm en laat me mijn eigen afbeeldingen weer kiezen”, zegt een gebruiker in een Play Store-review.
Negatieve reacties in de Play Store
‘Stille meerderheid’
“Verandering valt niet altijd bij iedereen even goed”, stelt Bunq-oprichter Ali Niknam in een reactie bij Tweakers. “Maar ik denk dat het goed is om te beseffen wat het grotere plaatje is wat Bunq aan het doen is. We weten heel erg goed wat onze gebruikers willen, maar het is niet één groep.” Volgens Niknam is er een stille meerderheid die erg tevreden is met de nieuwe app, en de update zal daarom niet worden teruggedraaid. Bunq zal eventuele fouten wel blijven oplossen.
Heb jij de Bunq V3-app al geprobeerd? Wat vind jij van de interface en de functies? Is de kritiek op de app terecht of ben je wel tevreden over de V3-app? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Het probleem zit ‘m in hoe Niknam erin staat: “Maar ik denk dat het goed is om te beseffen wat het grotere plaatje is wat Bunq aan het doen is..” Ik ben aan Bunq begonnen omdat het de makkelijkste en meest overzichtelijke internet-bank was in het begin. Het gemak van de rekeningen wisselen per pas, de interface en in het begin nog gratis met drie rekeningen etc. Al dat is nu niet meer. Het abonnement is omgezet naar een betaalde, de interface vind ik nu onoverzichtelijk (bomen, tijd, who cares?) en de functie om passen te wisselen is nu heel ingewikkeld geworden, laat staan dat de support gewoon NIET heeft gereageerd op vragen van mij hieromtrent. Gewoon NIET. Ik voel me als Bunq-gebruiker echt in de steek gelaten. Ik ga ook weg bij Bunq als ze niet heel snel naar de gebruikers gaan luisteren.
Hahaha ja bunq beweert dat er een stille meerderheid is die tevreden is. Lekker handig hè, je kunt blijven claimen dat ze bestaan zolang ze stil blijven. Gaat die stille meerderheid de dalende app ratings redden? Tot nu toe niet, maar goed hè, ze houden zich stil.
Ik kan nog steeds niks, ben al 2 dagen bezig om überhaupt in mijn account te kunnen, nu is mijn tel.nr. Ineens onbekend, mijn inlog werkt niet meer….kortom RUK V3!!!!!!!
Scammers willen altijd dat je een bunq account aanmaakt, wie iemand waarom dit is?
De app bevat UI-problemen (dingen kosten bijv. meer clicks dan voorheen, supportfunctie verdwenen, niet bankzaken op de voorgrond), bugs (ik zie sommige accounts niet meer) maar het echte kwaad bloed wordt gezet door hoe ze er mee omgaan. Ze bagatelliseren de problemen, zetten de klagers weg als een klein groepje gebruikers dat nog moet wennen en niet mee wil in de vooruitgang. Het weg-modereren van negatieve berichten vind ik helemaal kwalijk. Bunq had een hoop goodwill maar verspeelt dat hiermee in rap tempo.
Daarnaast zien ze zichzelf als een cool tech bedrijf maar vergeten dat ze een bank zijn waar het om vertrouwen draait. En dat vertrouwen verdwijnt met de bugs en de houding.
Ik geef ze nog even maar als het niet snel wijzigt dan ben ik met mijn Bunq-pack leden weg.
Ik ben mooi overgestapt naar een andere bank, ik stoorde me al langer aan deze bank maar dit is de spreekwoordelijke druppel. De app is nu zo goed als onbruikbaar, ik ben geïnteresseerd in mijn eigen geldzaken, niet in dat achterlijke gedoe waar ze nu mee bezig zijn.
Dit is voor ons de druppel om over te stappen. Naast de enorme prijsstijging dat ook zeker een rol speelt. Ik ben klant vanaf het eerste moment maar het gaat goed de verkeerde kant op daar. ??
Snap de kritiek wel van sommige mensen. Moet zelf toegeven dat ik het een stuk fijner vind. Alleen vind ik het een beetje overdreven dat het “US” deel een te prominente rol heeft gekregen. Volgens mij gaat het om jezelf en niet wie er nog meer allemaal op Bunq zit. Dat mogen ze van mij wel veranderen