Nieuw: de Huawei Watch D2 nu met FreeBuds 5i t.w.v. €99,99 cadeau!

ABN AMRO beëindigt contactloos betalen via de Wallet-app

Claudia Rahanmetan
Claudia Rahanmetan
22 november 2019, 9:22
2 min leestijd
ABN AMRO beëindigt contactloos betalen via de Wallet-app

Lees verder na de advertentie.

ABN AMRO Wallet stopt

In 2016 lanceerde ABN AMRO de  ABN AMRO Wallet-app voor zijn klanten. Met de Wallet-app konden deze klanten met hun Android-telefoons met een NFC-chip betalingen verrichten bij betaalautomaten in winkels. Volgens de bank maken te weinig klanten gebruik van de mogelijkheid om met een Android-telefoon te betalen en daarom wordt de stekker uit de app getrokken.

De bank geeft op zijn website als reden: “Op dit moment wordt de Wallet-app door minder dan 5% van de klanten met een Android smartphone gebruikt. Dat zijn relatief weinig klanten. Om die reden is besloten om met de Wallet app te stoppen.”

De ABN AMRO Wallet-app kan nog tot 20 januari 2020 gebruikt worden op smartphones die gebruikmaken van een oudere versie van dan Android 10. Android 10 wordt namelijk niet ondersteunt door de Wallet-app.

Wearables als alternatief

De bank adviseert Android-gebruikers wearables als alternatief om contactloos te betalen: “Deze zijn er in verschillende soorten en prijsklassen. Van een sleutelhanger tot een ring of smartwatch.” iPhone-eigenaren kunnen contactloos blijven betalen via Apple Pay.

Begin dit jaar introduceerde ABN AMRO contactloos betalen met wearables en stelde een lijst met geschikte (sport)horloges en ringen via de website beschikbaar:

Helaas staan hier nog geen Wear OS-smartwatches tussen. Volgens persvoorlichter Geert van der Varst van ABN AMRO is dit nog niet mogelijk omdat Google Pay nog niet beschikbaar is in Nederland. Zodra dit het wel het geval is kan ABN AMRO het contactloos betalen voor Wear OS-smartwatches opnemen. Hiervoor zal Google dan wel eerst om tafel moeten met de Nederlandse banken.

Contactloos betalen in Nederland

Uit onderzoek van Betaalvereniging Nederland uit 2017 is gebleken dat er 320.000 banken-apps gekoppeld werden aan Androidsmartphones. Diezelfde vereniging meldde deze maand nog dat 15 miljoen van de contactloze betalingen via een smartphone verlopen. Dat aantal is volgens de Betaalvereniging nog relatief klein en het lijkt erop dat Apple Pay gezorgd heeft voor de definitieve doorbraak van smartphonebetalingen in Nederland. Inmiddels is op bijna de helft van de Nederlandse smartphones een app voor mobiel betalen geïnstalleerd.

Contactloos betalen met smartphones groeit dus gestaag in Nederland. ABN AMRO-klanten kunnen dit nu niet meer doen via hun smartphone en zijn nu aangewezen op een wearable of pinpas om contactloze betalingen te verrichten.

Wie van jullie maakte gebruik van de Wallet-pas van ABN AMRO? Laat je mening omtrent het stopzetten van de app achter in de reacties onder dit artikel.

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

59

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

24 augustus 2020, 13:18

Gebruik zelf die Rabo wallet al ruim 1 jaar dan abn er mee stopt stom. Gebruik ook de parkeeren in de rabo wallet app geniaal. Abn jaagt heeer mee ale jogere weg

28 januari 2020, 23:44

Onbegrijpelijk, was er net veel reclame voor aan het maken, was superhandig. Voelt inderdaad als terug in de tijd. Maar het zal dus wel te duur zijn geweest. Mogelijk betaalt Apple nu mee in de hoop dat androidgebruikers gaan wisselen naar iphone?

3 januari 2020, 18:36

Teleurstellend en onbegrijpelijk, in 2020 vaste klanten dwingen terug te gaan in de tijd (en weer te laten betalen met onbeveiligde NFC chips op pasjes) zonder een alternatief aan te bieden (een wearable is geen alternatief voor het betalen met de telefoon).

Gelukkig is het heel gemakkelijk om van bank te wisselen, alle automatische incasso’s worden automatische door de nieuwe bank overgenomen.

23 december 2019, 0:02

Echt onbegrijpelijke actie van ABN Amro. Ben al zo’n 45 jaar klant bij deze bank en eigenlijk nooit klachten gehad. Gebruik de wallet al zo’n anderhalf jaar en ben er zéér tevreden over. Wél heb ik me er steeds over verbaasd dat zo weinig mensen er van op de hoogte waren. Zelfs bij gebruik van mijn telefoon om te betalen in winkels. En nu lijkt Apple wél flink aan de week te timmeren met een uitgebreide reclame campagne, want volgens mij zit dáár de werkelijke oorzaak van het achterblijven van het gebruik van de wallet app. Hoe dan ook: ik ben zo zeer tevreden over de mogelijkheid om met mijn telefoon te kunnen betalen dat ik door deze actie van ABN Amro me genoodzaakt zie om na 45 jaar nu tóch over te stappen naar RABO of ING.

15 december 2019, 14:04

Ik gebruik veelvuldig de Wallet app. Ben daarover ook zeer tevreden. Ik heb een ABN rekening, omdat we ook zakelijk de ABN hebben. Ik overweeg toch sterk om privé de overstap naar aan andere bank te maken die deze functie wel blijft ondersteunen. Vind het op zich wel jammer, want ben verder prima tevreden over de ABN. Maar ik ga geen 2 rekeningen aanhouden dus zal de ABN rekening dan opzeggen.

14 december 2019, 19:05

Er veranderd te veel momenteel met internet betalingen en draadloos te betalen. Ik lees dat 50% van alle pin betalingen contactloos gebeurt. Helaas kan ik niet teruglezen met welk media contactloos betaald wordt.

Mijn telefoon heb ik altijd bij me. Ik draag geen juwelen zoals ringen of polshorloges. De enige sleutelhanger die ik heb is van mijn auto.

Net de laatste nieuwe Samsung smarttelefoon gekocht. Blijkt niet te werken met de Wallet App. Balen dus. Nu moet ik extra geld uitgeven voor een ring of polshorloge wat ik zelf nooit draag. Mijn sleutelbos aan mijn auto sleutel uitbreiden met een NFC sleutelhanger zie ik niet zitten. Ik probeer juist het aantal sleutels aan mijn sleutelbos te verminderen.

ING en RABO bank hebben nog wel een smartphone app. Denk dat ik toch maar eens overweeg om over te stappen want de service bij ABNAMRO neemt in snelheidsvlucht af.

25 november 2019, 17:21

Na 41 jaar ga ik vanavond daadwerkelijk overstappen naar de ING, waar het geen probleem is om je Android telefoon te gebruiken om te betalen.
Een bank hoort gewoon dit soort service te verlenen, zeker in 2020.
Ik ben al die smoesjes, excuses en het indekken meer dan zat.

En je klanten op kosten jagen om uiterst lelijke producten aan te smeren … bah

24 november 2019, 16:13

De ABN -Amro is of se weg kwijt of wil van de particuliere klanten af.
Anders valt niet te verklaren dat ze al na 1 jaar deze service sie ik heel graag gebruik stoppen.
Gelukkig zijn er andere banken die er wel mee door gaan

24 november 2019, 8:13

Waardeloze actie van de ABN, ik ga dan ook zeker overstappen want ik gebruik het regelmatig.
Ook jammer dat ze de actie voor korting op een wearable kennelijk niet naar iedereen sturen, ik heb niks ontvangen.

23 november 2019, 22:53

Gebruik de wallet al 3 jaar lekker klantvriendelijk abnamro zet mijn privérekening maar over naar ing

23 november 2019, 18:45

Weet iemand hoe veilig het is om te betalen met Google pay? Ik ben eerlijk gezegd niet zo blij met een partij die het niet zo nauw neemt met je privacy

23 november 2019, 17:20

Belachelijk, niet dat dit ABN AMRO wat uitmaakt, die arrogantie hebben ze wel. Service van banken is al tot nulpunt gedaald, maar het kan altijd nog beroerder kennelijk. Slaan compleet de plank mis hiermee

23 november 2019, 16:05

Ronduit belachelijk, gebruikte het vaak en baalde al dat het niet werkt op a10, en dan nu dit bericht ?

23 november 2019, 15:38

In Nederland is contactloos betalen veel meer ingeburgerd dan hier in België. Mijn eigen bank ondersteund nog geen contactloos betalen met de betaalpas maar ik kan via een omweg met de app van Bancontact wel contactloos betalen via mijn gsm.
Daarvoor is mijn bank wel nog steeds volledig gratis (incl gratis credit card)!! Dit in tegenstelling tot de Nederlandse banken.
Alleen werkt deze methode niet overal. Maar intussen weet ik wel waar wel en waar niet. En als het niet lukt heb ik mijn betaalpas nog erbij en bovendien ook nog altijd cash op zak. Ook al omdat ik in een grensgebied woon en dus regelmatig in 3 verschillende landen ben. En het is duidelijk dat het nog lang geen één Europa is voor wat betreft betalingen.

23 november 2019, 13:28

Bizarre actie van DE bank. Ook ik overweeg na 35 jaar klant geweest te zijn om over te stappen naar een bank die wel de blik op de toekomst richt.

23 november 2019, 9:40

Best wel beroerd dit. Kleine tegemoetkoming: ABNAmro geeft een kortingscode om een wearable aan te schaffen. De sleutelhanger is daarmee gratis te bestellen. (zie je bankmail in de reguliere App)

23 november 2019, 0:35

Echt belachelijk, kijken of ik naar een andere bank kan. Ik gebruik het al lang en dik tevreden over. Belachelijke keuze die ik niet begrijp

23 november 2019, 0:22

Toen ik de titel las, dacht ik dat dit een grap was. Ik zit zelf bij Rabobank en mobiel betalen is voor mij inmiddels een must geworden. Mocht mijn bank ermee stoppen, ga ik naar een bank die het wel ondersteund. Daar is voorlopig geen sprake van(gezien de toevoeging van parkeren en tanken met de Rabo wallet app). Een vraagje aan de Rabo wallet gebruikers: ervaren jullie ook problemen met Android 10 en betalen?

22 november 2019, 22:30

Toch maar de overstap naar een andere bank overwegen. Al jaren klant bij abn maar dit is ’t zoveelste geintje dat ze zelf veskoway ze doen zonder aan de klant te denken.

22 november 2019, 20:28

Man man man, net gebeld met de klantenservice van ABN amro, met de vraag wat een alternatieve app is voor de wallet app. De mevrouw aan de lijn moest eerst wat navragen en daarna kwam het advies om wearables aan te schaffen.

Na aanschaf (begon vanaf 40 eu) is het gratis om te gebruiken…. wat een farce… waar betaal ik al dat geld maandelijks voor dan… ? Ik ga weg bij de ABN…

22 november 2019, 20:17

Ik merkte gisteren dat de Google Pay app beschikbaar is in de Nederlandse Play Store. Gedownload, mijn (gratis) N26-kaart toegevoegd en klaar! Ik betaal nu d.m.v. Google Pay in de supermarkt.

Als je de app niet in de Play Store kunt vinden: Tik in de Chrome browser “Google Pay” in en je ziet bij de zoekresultaten wel de app. Als je hem dan installeert, lukt het wel.

22 november 2019, 20:06

Heel jammer! Ze kunnen de Wallet zeker niet werkend krijgen onder Android 10 dus dan maar stoppen.
wanneer worden de Eurocheques weer ingevoerd?

22 november 2019, 19:26

Hele kwalijke zaak van ABN Amro! Altijd trouw m’n boodschappen betaald met Wallet, totdat Android 10 verscheen en het ineens niet meer werkte. Nu weet ik waarom ABN nooit de moeite heeft genomen een update uit te brengen. En er niet eens eerlijk over communiceren, heb er vaak zat naar geïnformeerd.

Wat @Edwin zegt: ING…….daar kom je verder mee.

22 november 2019, 18:57

ABN staat met deze actie ver van de klant af. Luistert niet naar wat klanten willen. Techniek van de toekomst wordt de nek omgedraaid.
Ik adviseer iedereen om een messengerbericht te sturen naar de bank. Zo krijgen ze in ieder geval feedback.

22 november 2019, 17:26

ASN BANK app werkt top! ASN dus geen ABN

22 november 2019, 16:40

Ik heb net nog even gewinkeld met mijn koperen vriend. Ging heel goed met de ING app op mijn koperen vriend.?

22 november 2019, 16:38

ING. .. daar kom je verder mee

22 november 2019, 16:27

Ook ik baal hiervan. Wel een code in de bank mail waarmee je gratis een sleutelhanger of sticker kan bestellen. Dat heb ik dus maar gedaan.

Nu op zoek naar een andere bank.

Zijn er ‘groene’ banken die Android nfc betalingen ondersteunen?

22 november 2019, 15:12

Het aantal reacties zegt genoeg, lekker veel kans gegeven…. Gelukkig komt ABN/Amro vaak met andere zaken wel goed in het nieuws!!! #witwassers

22 november 2019, 14:36

Wat een tegenvaller dit!
Heb ik 2 jaar verbaasde iPhone liefhebbers uitgelegd hoe geweldig dit wel niet was en nu stopt ABN Amro er gewoon mee voor Android. Ze hebben gewoon een heel slechte developer in de arm. Het was bij elke nieuwe Android versie die je als eerste had op je Nexus/Pixel namelijk weer zo dat de Wallet app het een aantal weken of maanden niet deed, terwijl er al tig Developer Previews waren uitgebracht waarmee blijkbaar niemand mee ging testen. Hierdoor kregen ze ook elke keer heel veel negatieve reviews en publiciteit voor de app. Ik vermoed dat dit ook zomaar mee gespeeld kan hebben in dit besluit.

Ik ben overigens wel erg benieuwd welk percentage van hun klanten Apple Pay gebruikt. Als dat er volgend jaar ook minder dan 5% blijken te zijn, stoppen ze daar dan ook mee? Ik wil namelijk niet meebetalen aan deze functionaliteit als deze voor Android niet geboden wordt.

Ik denk er al langer over om over te stappen, maar ga hier nu ook serieus naar kijken!

22 november 2019, 14:28

Weer een ondoordachte actie van de bank. Denken alleen aan winstmaximalisatie. Dus investeren in de toekomst doen ze niet.

22 november 2019, 14:24

Volgens mij heeft alleen op Androidworld al 7% gereageerd, dus waar ze die 5% dan weghalen.

22 november 2019, 14:03

Getuige het aantal reacties die het jammer vind, zou je haast een handtekeningen pagina kunnen opzetten. Ik gebruik ”m zelf ook heel af en toe en vind ’t ook erg stom dat ze ermee stoppen.

22 november 2019, 14:01

Jammer. Gebruik het al sinds de proef/test-periode. Was een reden om bij AbnAmro te blijven. Nu de winkeliers eindelijk niet meer vreemd opkijken (want velen pinnen nu mobiel) stoppen ze er mee. Ik vermoed ook dat Android10 voor ze een brug te ver is. Of iets anders.
Het mobiel betalen is nu zo normaal dat het voor mij een voorwaarde is van de betaalrekening…overstappen dus.

22 november 2019, 13:27

Ik ben inderdaad 1 van de mensen die vanaf 2016 erbij zat, maar door de falende app ermee gestopt. Elke keer als je hem opstartte, moest hij 5 minuten of langer beveiliging bijwerken. Dan is de lol er snel af. Als het werkte, was het een fijne app…

22 november 2019, 13:21

Voor de mede overstappers hé kijken op :
www.overstapservice.nl

22 november 2019, 12:41

Erg waardeloos van ABN!
Wellicht naar Bunq overstappen aangezien je via een work around daarbij google pay kan gebruilken.

22 november 2019, 12:25

Domme zet van ze.
Ik heb juist een hybride smartwatch aangeschaft om niet continu gestoord te worden door al die smartfuncties op mijn oude smartwatches.

Alleen stappen tellen en slaap monitoren.
Betalen met de wallet app was perfect.

Daaaaag Abn Amro, laatste zetje dit om een hoop klanten kwijt te raken 😉

22 november 2019, 12:21

Hophop allemaal overstappen op Apple ?

22 november 2019, 12:05

Behoorlijk jammer dit. Ik overweeg om over te stappen.

22 november 2019, 12:01

Hmm.. Ben zelf heel blij met Rabo Wallet, werkt prima. Jammer dat ABN Amro er mee stopt, heel dubieus. Zeker als er geen vervanger a la Google Pay aangekondigd is. Dan is het inderdaad weer terug naar stenen tijdperk. Blijft toch overheid he ?

22 november 2019, 11:47

Lekker dan. Nou heb ik een telefoon met NFC Oneplus 7 pro. Maar omdat hij Android 10 heeft werkt de app niet.

22 november 2019, 11:45

Een beetje terug naar het stenen tijdperk. Jammer, ik had ABN hoger zitten. Misschien nu naar een tweede bank voor een betaalrekening?

22 november 2019, 11:41

Heel jammer!

22 november 2019, 11:30

Gelukkig was ING zo slim om ipv een aparte “wallet” app te houden om het gewoon samen te voegen in de “main” app van ING.

Werkt als een tiet.. en het is tegenwoordig nog gratis ook!

Ik gebruik het ook dagelijks met 2 rekeningen, dit zou voor mij een reden zijn om over te stappen als ING er mee zou kappen.

22 november 2019, 11:16

Ervaar aan Google pay met contactloos betalen via Fossil watch of mijn Nokia heel veel gebruiksgemak en het is sneller en veiliger dan een bankkaart vanwege het feit dat je biometrie gegevens gebruikt worden ter identificatie. Boven 25 euro moet je altijd nog je pincode bankrekening of Google pay ingeven. In België valt de enorme groei van contactloos betalen wel op en eerlijk gezegd is het best wel leuk dat je in Spanje overal contactloos van Google pay of de payconic balcontact app kunt betalen. Wat me wel al is opgevallen is dat men in Nederland enorm vasthoud aan ideal en internationale betaalmiddelen zoals Maestro of Mastercard, visa, Google pay zo beperkt of niet aanvaard worden .

22 november 2019, 11:04

Ja, ik heb vaker de smartphone dan de bankpas bij me en met de ABN wallet kon ik dan gewoon betalen.
Dat houdt nu op dus.

Dat gecombineerd met het eerder al stoppen van de &More app (waarmee je wat geld terug kon krijgen op de kosten van je betaalpakketten, extra rente op je spaargeld etc), een 0,01% rente en andere zaken die gestopt worden, maakt het wel een erg trieste ‘moderne’ bank, en dit terwijl de kosten blijven oplopen voor alle services die je gebruikt.

22 november 2019, 10:59

Als er maar 5% gebruik van maakt waarom dan wel doorzetten met wearables? Lijkt me meer een zet van Apple in de strijd tegen Android waar nu alleen Apple gebruikers van kunnen profiteren en ABN werkt hier aan mee.

22 november 2019, 10:54

Belachelijk in deze tijd, gebruik Wallet al langer en tot alle tevredenheid. Mobiel betalen is juist de toekomst! Als je geen weareables hebt kan je dus alleen met je pas betalen. Hoe ouderwets kan je zijn. Dit gaat je klanten kosten! Kom op ABNAMRO, laat zien dat je met je tijd meegaat!!

22 november 2019, 10:52

Ongelofelijk!!! Ik gebruik dit bijna elke dag. Helemaal nu AH een selfscankassa heeft. Alles met je telefoon scannen, afrekenen, betalen via NFC en poortje openen… Mooi stom van de bank. Ik denk dat 5% van de klanten voor hun erg onbelangrijk zijn.

22 november 2019, 10:49

Dit heeft denk ik alles te maken met de problemen die de bank niet onder controle krijgt met Android 10. De manier van inloggen/lezen is hierbij drastisch veranderd en ABN heeft dit zwaar onderschat. Erg jammer dit voor een bank welke roept vooruitstrevend te zijn…..

22 november 2019, 10:45

Waanzinnig zonde, ik prees ABN juist altijd om hun vooruitstrevende innovaties en apps, dit is echt een stap terug. Er zijn geen goede alternatieven wat mij betreft, behalve een andere bank. Ik weet even niet welke banken dit wel nog ondersteunen, ik ga het uitzoeken.. Hopelijk komen ze terug op hun besluit.

22 november 2019, 10:45

Hahahha dit is helemaal niet de reden joh. Het lukt ze niet met Android 10 omdat er blijkbaar iets door Google is veranderd. Dan trekken ze de stekker er maar uit. Ik gebruikte het zelf ook zeer vaak. Het is echt pure onzin wat ABN verkondigd.

22 november 2019, 10:42

Belachelijk inderdaad!

Ik neem mijn pinpas alleen nog mee als ik langere afstanden met de auto onderweg ben. Verder gaat echt ALLES met de smartphone. Moet er niet aan denken dat de Rabobank zo’n stap zou nemen.

22 november 2019, 10:41

Ik gebruik dit al sinds het begin naar alle tevredenheid. Regelmatig heb ik geen passen bij me en kan wel betalen, ideaal. We gaan op deze manier echt terug naar af.

22 november 2019, 10:37

Niet te geloven, wat een blamage

22 november 2019, 10:29

Ik maakte er dusdanig veel gebruik van dat ik mijn pinpas nog nauwelijks in de handen had. Ik ben dan ook zeer teleurgesteld dat ze er mee stoppen. In één klap de meest ouderwetse bank van Nederland, terwijl contactloos betalen juist aan het opkomen is. Heel jammer van ABN AMRO.
Ik denk dat de mislukte ontwikkeling van de app voor Android 10 ook een rol heeft gespeeld.
Misschien toch maar overstappen naar een andere bank. Alleen al om het feit dat ze de gebruikers van deze app zomaar in de kou denken te zetten.

22 november 2019, 10:29

Mooi stom!!
Ik ga overwegen over te stappen!

22 november 2019, 10:27

Trouwe klant verloren…