Bluesky: je hoort er de laatste tijd steeds meer over. Het moet een soort alternatief zijn voor Twitter, dat door de soms wat vreemde vernieuwingen die Elon Musk doorvoert niet altijd het meest stabiele platform meer is. Is Bluesky een goed alternatief? Dit kun je ervan verwachten.
Bluesky
In eerste instantie kun je er helaas maar weinig van verwachten: Bluesky werkt op basis van uitnodigingen en er staat inmiddels al een flinke wachtrij voor de digitale toegangspoort van de app. Er zijn dan ook vooral beroemdheden en journalisten te vinden, al is het uiteraard de bedoeling om de app binnenkort voor iedereen beschikbaar te maken. Maar goed, ga vast in de rij staan en we vertellen je ondertussen wat je dan kunt verwachten als je er eenmaal toegang toe hebt gekregen.
Bluesky lijkt erg op Twitter in hoe het eruit ziet. Je zou het als je even snel kijkt zelfs kunnen zien als Twitter. Het maakt ook gebruik van blauw, het ziet er qua knoppen nagenoeg hetzelfde uit en eigenlijk in het algemeen is het een kopie van het social medium met de vogel. Toch is het niet helemaal gestolen, want de persoon die achter Bluesky zit heeft Twitter ooit bedacht: Jack Dorsey. Die heeft ‘zijn’ Twitter de afgelopen jaren zien veranderen in iets wat heel anders is dan hoe hij het ooit bedacht had. Reden voor hem om dus met een alternatief te komen dat gedeeltelijk teruggrijpt naar de begindagen van Twitter, decennia geleden.
Jack Dorsey
Opmerkelijk genoeg opperde Dorsey Bluesky al in 2019, toen hij nog steeds aan het roer stond van Twitter. Zeker met de trend van gedecentraliseerde apps en valuta, leek het hem een goed idee zoiets op te starten. Uiteindelijk nam Elon Musk Twitter over en is het niet meer zo ver gekomen. Althans, niet onder de vlag van Twitter. Dorsey doet het nu dus zelf. Met dezelfde handles met apenstaartjes ervoor, dezelfde manier van berichten herplaatsen, erop reageren en rapporteren. DM’s (Direct Messages) missen nog wel.
Er zijn wel wat veranderingen: je kunt berichten schrijven van maximaal 300 tekens (dat is meer dan Twitter) en je hebt twee keuzes in weergave van je timeline: op chronologische volgorde op basis van mensen die je volgt of op basis van interesses. Er is echter nog een groot verschil: Bluesky is gedecentraliseerd, waardoor het meer naar Mastodon toekruipt. Je kiest straks een server en je bent dan dus zelf verantwoordelijk voor hoe je die server inregelt: wat is het onderwerp, wat zijn de regels, wie zijn de moderators?
Alleen op uitnodiging
De app is inmiddels al meer dan 375.000 keer gedownload, maar er zijn op dit moment maar 50.000 mensen in de app te vinden, mede door dat systeem met die uitnodigingen. Het doet ons een beetje denken aan de coronahype Clubhouse, waar ook uitnodigingen sturen het devies was, maar wat toch uiteindelijk qua hype redelijk snel voorbij was. Het is afwachten hoe dat zit met Bluesky, al zal het ook samenhangen met de ontwikkelingen van Twitter en hoe bijvoorbeeld concurrenten zoals Mastodon zich gaan bewegen. Wel is Bluesky tot nu toe gratis en lijkt er vooralsnog geen betaald abonnement aan te komen zoals van Twitter kennen in de vorm van Blue.
Aan het begin van dit artikel stelden we de vraag wat Bluesky is en waarom het belangrijk is: wel, op dit moment is het nog niet heel belangrijk. Mastodon heeft bijvoorbeeld veel meer gebruikers als Twitter-alternatief. Echter kan het wel groot worden, maar dat is heel afhankelijk van de ontwikkelingen op andere social media, en welk unieke mogelijkheden Bluesky op de lange termijn brengt. Plus: dat uitnodigingssysteem, dat moet er uiteraard ook af om een goed beeld te krijgen van de interesse in de app.
En jij, heb jij wel interesse in Bluesky? Waarom wel, of niet? Laat het nu achter in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Voorlopig zie ik in Bluesky nog geen toegevoegde waarde, voor woke censuur hebben we natuurlijk Facebook en Instagram al.
Zou leuk zijn om een al te hebben van Twitter, als het iets wordt, hopelijk dat de bedrijven ook er wat mee gaan doen. Twitter gebruik ik namelijk veel om bepaal bedrijven een bericht te sturen enzo.
Klopt, ik contacteer vaak bedrijven ermee, ze reageren vaak daar sneller dan het reageren op mail. Al moet ik zeggen dat ik ook wel eens gewone berichtjes deel.
Hihi, voor jou is Twitter meer een soort klantenservice-platform? 😉 Voor mij stiekem ook wel hoor…