Google wil zijn kunstmatige intelligentie nog beter inzetten. Dat laat het bijvoorbeeld zien bij de nieuwe bosbrand-opties in Google Maps, maar het speelt ook een grotere rol in de zoekmachine. Het gaat op zoek naar de context van de zoekopdracht en daar zijn veel mensen bij gebaat.
Makkelijker zoeken in Google
Stel dat je op zoek bent naar oordopjes. Dat is nogal een zoektocht, want er zijn veel soorten. Bedraad, in-ear, bepaalde merken, met of zonder noise cancellation: je moet veel keuzes maken. Soms weet je ook niet zeker hoe iets heet en ‘oordopje dat je in je oor gaat met een siliconen plugje’ is nu eenmaal iets minder accuraat dan ‘in-ear oordopjes’.
Google wil mensen helpen door meer context te geven bij een zoekopdracht. Dit moet dan verschijnen in een klein vierkantje, zodat je nog specifieker kunt zoeken. Zie het als een woordwolk of een soort brainstormsessie die je samen met Google doet. Nu is het voor mensen die hun weg goed weten met technologie een voordeel om sneller te navigeren naar de pagina die ze zoeken, maar het heeft nog een bijkomstig voordeel.
Digibeten
Er zijn honderdduizenden digibeten in Nederland. Vaak wordt hierbij gedacht aan mensen die totaal niet weten wat ze met technologie aanmoeten. Toch is dat niet helemaal correct. Je kunt ook een digibeet zijn en toch elke dag de Instagram-timelines van je vrienden bekijken. Een digibeet is allang niet meer iemand die niet weet hoe je een programma op de computer opstart of afsluit, het heeft vaak helemaal niets te maken met technologie.
Wat daarbij helpt is dat technologie zelf ook veel intuïtiever is geworden. Je kunt makkelijker je weg vinden, mede omdat je gebruik kunt maken van een aanraakscherm. Toch zijn er nog veel digibeten in Nederland. Dat komt voornamelijk omdat ze problemen hebben met de navigatie binnen technologie. Dat is dan ook waarom die context op Google zo behulpzaam gaat zijn voor digibeten.
Waar een digibeet namelijk vooral moeite mee heeft, dat is bedenken hoe ze iets kunnen vinden. Welke zoekopdracht moeten ze doen om te komen waar ze willen? Hoe navigeer je in het menu op een website naar het juiste kopje? Het heeft vaak alles te maken met terminologie en dat is waar digibeten vaak de mist in gaan. Dat Google nu gaat helpen met een soort hints van wat er misschien gezocht wordt, is een lifesaver.

Google MUM
De technologie die Google hiervoor gebruikt heet MUM. Niet van moeder, maar van Multitask Unified Model. Dit model begrijpt informatie op een bredere schaal. Het kan zowel tekst, video’s als afbeeldingen verwerken en kan makkelijk verbanden leggen. Er zit bovendien weer technologie binnen MUM dat specifieke zoekopdrachten beter begrijpt.
Een voorbeeld. Als je zoekt op ‘2019 brazil traveler to usa need a visa’, dan werd die ‘to’ er vroeger snel uitgefilterd. Die is echter essentieel, want zonder ‘to’ zou Google met visums voor naar Brazilië komen. Dankzij MUM begrijpt Google dat ‘to’ in deze zin belangrijk is en komt het wel met de juiste informatie op de proppen. Zeker omdat je in het Engels zoekt, raakt Google eerder in de war. MUM begrijpt taal beter.
Er gebeurt vanalles op de achtergrond van Google Zoeken. Google blijft innoveren en doet dat vooral om meer geld te verdienen. Tegelijkertijd helpt het ook daadwerkelijk mensen sneller bij het juiste zoekresultaat uit te komen. Wanneer we de nieuwe vierkantjes met zoekhulp in Google kunnen verwachten, dat is helaas nog onbekend.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten