Staatssecretaris van Milieu: ‘Ik haatte bedrijven als Fairphone’

Jelle Passchier
Jelle Passchier
30 mei 2025, 15:53
2 min leestijd

Chris Jansen, staatssecretaris van Milieu, had vroeger een hekel aan bedrijven als Fairphone. Dit zei hij tijdens een bezoek aan de Nederlandse smartphonemaker. Ook vindt hij dat het bedrijf minder verlegen moet zijn en op zoek moet gaan naar meer slagkracht. Fairphone lijkt hiernaar te luisteren, want het past momenteel zijn strategie aan.

Lees verder na de advertentie.

Hekel aan Fairphone

Afgelopen woensdag was staatssecretaris Chris Jansen aanwezig bij Fairphone. Dit in verband met de Koning Willem I Prijs 2024 voor Duurzaam Ondernemerschap die Fairphone heeft gewonnen. Tijdens deze dag was ook koningin Máxima aanwezig. Zij uitte haar zorgen over smartphonegebruik en gaf ook enkele telefoontips.

Chris Jansen nam deel aan een rondetafelgesprek waar we bij aanwezig waren. De staatssecretaris gaf tijdens dit gesprek onder andere aan een hekel te hebben gehad aan Fairphone, toen hij nog bij Motorola werkte. In de periode dat hij daar werkzaam was, merkte hij namelijk dat Fairphone de markt opschudde met iets waar Motorola destijds nog niet klaar voor was.

Lees verder na de advertentie.

Jansen gaf ook aan dat hij vindt dat Fairphone groter kan worden en meer slagkracht kan krijgen als het zich minder verlegen opstelt en op zoek gaat naar een groter Europees avontuur. Hij zei onder andere het volgende: ‘’Doe niet zo verlegen, jullie zijn echt een gamechanger! Als je verder in Nederland blijft, dan is de slagkracht te klein… In Nederland verliezen we momenteel te veel goede (duurzame) bedrijven omdat opschalen moeilijk is.” 

Circulaire industrie steunen

Jansen: “Hoe wij als regering deze bedrijven en de circulaire industrie beter kunnen steunen? We willen deze bedrijven bijvoorbeeld meer bekendheid geven bij onder meer (pensioen)fondsen. De overheid moet deze fondsen garanties bieden en zo meer bekendheid aan duurzame bedrijven geven. Een erkenning als de Koning Willem I Prijs draagt hier ook aan bij.’’

Fairphone zelf wil ook bekender worden, zich meer richten op de zakelijke markt en flink opschalen. En dit moet ook wel, want de afgelopen jaren waren financieel gezien namelijk niet al te best. In 2023 maakte het bijvoorbeeld ruim 20 miljoen euro verlies. Redenen genoeg om Fairphone anders op de markt te gaan zetten. Het bedrijf gaf tijdens het rondetafelgesprek aan in de communicatie en marketinguitingen meer op zijn producten te willen gaan focussen. 

In simpele woorden, het verhaal moet veranderen van ‘’Duurzaamheid, duurzaamheid, duurzaamheid en oh ja we hebben een telefoon.’’ Naar ‘’We hebben een hele goede telefoon, die ook nog duurzaam is.’’

Lees verder na de advertentie.

We verwachten dat de eerste telefoon waarin dat naar voren komt de Fairphone 6 is, die al een tijdje wordt verwacht. Hopelijk horen we daar binnenkort meer over van het Nederlandse telefoonmerk.

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!