Samsung Galaxy S24: nu met hoge korting!

Opinie: Nokia, het is tijd om een andere richting uit te gaan

Jeffrey van de Velde
Jeffrey van de Velde
19 april 2021, 20:00
9 min leestijd
Opinie: Nokia, het is tijd om een andere richting uit te gaan

Lees verder na de advertentie.

Nokia maakte tijdens MWC 2017 zijn terugkeer op de smartphonemark. Nadat HMD Global de telefoondivisie overnam, werden Nokia-telefoons voor het eerst met Android geleverd. In vier jaar tijd probeerde het bedrijf zich – met buitengewoon goede software-ondersteuning – uit te laten groeien tot een grote smartphonespeler. Groot succes bleef echter uit. Waarom?

Succesverhaal van Nokia Mobile

Nokia kon in de beginjaren van de mobiele telefonie – in elk geval in Europa – rekenen op een grote schare fans. Toen de dumbphones plaats moesten maken voor wat we nu kennen als de allereerste smartphones, begon Nokia’s strategie langzaamaan af te brokkelen. Het merk zag geen toekomst in technologieën die later onze levens over zouden nemen – zoals aanraakgevoelige schermen. Pas op het moment dat Microsoft in beeld kwam en het bedrijf overnam, werkte Nokia toe naar telefoons die konden concurreren met de LG’s en HTC’s van die tijd.

In het begin probeerde Nokia het nog met Symbian OS. Een groot succes mocht het niet worden met de Nokia X7. Toen Microsoft ‘Nokia Mobile’ overnam van het Finse moederbedrijf voorzag Microsoft de telefoons voortaan van zijn eigen Windows Phone-besturingssysteem. Ook dit mocht niet baten – het relatief kleine marktaandeel van Microsofts’ mobiele besturingssysteem zorgde ervoor dat Nokia nooit een grote naam mocht worden in de smartphone-industrie.

Dat het besturingssysteem nauwelijks marktaandeel kon winnen had enerzijds te maken met hoe de smartphonemarkt werd verdeeld tussen Android, BlackBerry en Apple – besturingssystemen die met de kracht van voorlopende technologieën en een groot en bereikbaar aanbod aan telefoons over ‘de finish’ werden gesleept. Nadat duidelijk werd dat de overstap van Symbian naar Windows Phone het bedrijf niet veel goeds had gedaan, besloot Microsoft dat het bedrijf verkocht moest worden. Op het einde van 2016 werd de verkoop afgerond en werd HMD Global eigenaar van de licentie en daarmee de exclusieve rechten om Nokia-telefoons te fabriceren.

Wildgroei aan modellen

Onder leiding van Chief Product Officer (CPO) Juho Servikas begon HMD Global aan zijn reis om het smartphonemerk nieuw leven in te blazen. Hiervoor hield het een strategie aan dat begon met een reeks aan oude Nokia-modellen die nieuw leven in werden geblazen – zoals met de iconische 3310. Tijdens MWC 2017 lanceerde het bedrijf, naast de Nokia 3310, zijn eerste smartphones: de Nokia 5 en Nokia 6. Beide toestellen zouden plaatsnemen in het midrangesegment. Nokia probeerde zich met deze telefoons te onderscheiden op het vlak van software-updates en een betaalbare prijs.

Tot zover geen problemen, en even leek het erop dat HMD een succesverhaal in handen had. Door zich te richten op een schone versie van Android, vlotte updates en een design dat je niet in het midrangesegment zou verwachten, wist Nokia zich te onderscheiden. In de jaren die volgde werd het productaanbod echter door de war geschopt. Daarnaast voerde Nokia belangrijke trends te laat, of zelfs helemaal niet, door op zijn telefoons.

Het probleem begint bij de modelnamen. Op het begin was het makkelijk om te zien welke telefoons je zou moeten nemen om een krachtiger model te krijgen – de Nokia 6 was immers krachtiger dan Nokia’s 5, en de Nokia 7 Plus was weer krachtiger dan de Nokia 6. Het verwarrende onderdeel kwam pas op het moment dat Nokia de 7.1 uitbracht. Men verwachtte dat het toestel krachtiger zou zijn dan de 7 Plus, maar in de praktijk bleek het juist een achteruitgang. Voor een échte opvolger van de Nokia 7 Plus moest men juist de 8.1 bekijken. Om het nog iets verwarrender te maken: de Nokia 8.1 was op zijn beurt weer minder krachtig dan de high-end Nokia 8.

Nokia besloot daaropvolgend in 2019 dat het zijn productgamma moest omgooien. HMD gaf aan de Plus-modellen uit te zwaaien en meer eenheid te brengen in het gamma. Hoewel Nokia het productgamma duidelijker heeft ingericht, blijft het door de kleine prijsverschillen lastig om door de bomen het bos te zien. De introductie van de X-reeks en de onregelmatige lanceringsmomenten van nieuwe telefoons, draagt zeker niet bij aan het overzicht in het productgamma.

Flinke “advertentieranden”

Naast het verwarrende productaanbod – dat zeker geen pré is voor consumenten die een telefoon in het immense productaanbod zoeken – bleef Nokia lang achter op trends die op steeds meer telefoons zichtbaar werden. Neem bijvoorbeeld kleine(re) schermranden. Nokia lijkt zich daar niks van aan te trekken en plaatste recent nog groot het Nokia-logo in een rand onderop de X20 en X10. Tot een paar jaar geleden was het gemeengoed om het logo voorop de telefoon te hebben. In 2021 is de tijd gekomen om definitief afscheid te nemen van de reclamerand.

Naast designinnovaties, sloeg Nokia de plank mis op het gebied van specificaties. Zo introduceerde het Scandinavische bedrijf eind 2019 de Nokia 8.3 5G – een telefoon met een adviesprijs van 649 euro – met een Snapdragon 765G-chipset. Voor hetzelfde geld kon je op dat moment terecht bij Samsung (S20 FE) en OnePlus (8T) voor een Snapdragon 865-chipset. Beide toestellen zijn verder voorzien van een 120 Hz AMOLED-scherm, terwijl de 8.3 5G bleef hangen op een 60 Hz LCD-scherm.

Iets recenter maakte Nokia wederom dezelfde fout op het gebied van de gekozen chipset. Voor zijn nieuwste X-serie telefoons, de X10 en X20, gebruikt het de Snapdragon 480-chipset, terwijl veel telefoons op dit prijspunt de krachtigere Snapdragon 690 of de Snapdragon 750G gebruiken. Er zullen wellicht redenen zijn om de Snapdragon 480 in te willen zetten, maar gezien de felle concurrentie zal Nokia een sterkte ommezwaai moeten maken om te kunnen concurreren op het gebied van prestaties.

Geen high-end telefoons

HMD Global bracht sinds 2017 een tweetal high-end telefoons op de markt, de Nokia 8 en de Nokia 9 PureView. Voor de Nokia 8 gold dat hij op de markt kwam op het moment dat Samsung en LG de strijd om het langste beeldscherm hadden losgebarsten. In tegenstelling tot de toestellen van deze fabrikanten, moest Nokia’s ontwerp het stellen met flinke schermranden en een, voor dat moment, reguliere 16:9-beeldverhouding. Ondanks de indrukwekkende helderheid van het LCD-scherm en de rappe Snapdragon 835 aan boord van de Nokia 8, mocht het geen groot succes worden.

Nokia’s tweede high-end telefoon, de 9 PureView, kwam pas twee jaar later op de markt en zou de consument veroveren met zijn superieure cameraopstelling. Het ‘verrassende’ ontwerp kon echter niet op al te veel gejuich rekenen en de camera’s bleken later ook niet de beloofde prestaties af te leveren. Ook bleef het toestel uit handen van reviewers – Androidworld kreeg geen exemplaar van de 9 PureView aangeboden. Met slechts een handvol aan gepubliceerde reviews en marketing die ook niet erg van de grond kwam, werd zonder al te veel fanfare afscheid genomen van het toestel.

Of Nokia van plan is om in de toekomst een high-end telefoon uit te brengen, is nog onbekend. Een golf van geruchten sprak eerder over de komst van de Nokia 9.3 PureView. Mocht hij niet komen en dit een definitief vaarwel zijn van high-end telefoons, dan is dat voor HMD een flink verlies zijn voor het aan de man brengen van zijn Nokia-telefoons. Succesvolle(re) fabrikanten gebruiken meestal de high-end telefoons als springplank om zijn midrange-telefoons te promoten. Huawei was daar in het verleden altijd een goed voorbeeld van. Zo bestond zijn ‘P30’-serie uit de duurste P30 Pro, maar zou het in de verkopen, als er grote aantallen verscheept moeten worden, altijd gaan om de goedkopere P30 en P30 Lite.

Als men zou zien wat Nokia te bieden heeft in het high-end segment, dan willen ze zich daar wellicht mee identificeren en gaan ze op zoek naar een toestel van hetzelfde bedrijf. Uiteraard kan dit er ook toe leiden dat ze wel het high-end toestel aanschaffen – telefoons waar ‘normaliter’ meer marge op zit. Hoewel het mij niet bekend is hoe de financiële situatie van Nokia in elkaar steekt, zou het voor Nokia zeker geen vreemde keuze zijn om de pot extra te spekken door telefoons uit te brengen die een hogere marge opleveren. Telefoons die Nokia voornamelijk verkoopt, in het midrangesegment, hebben een relatief lage marge en leveren dus ook – onder de streep – weinig op voor HMD.

Focus op software-updates

Een laatste punt waar Nokia zijn strategie op kan herzien, is zijn belofte. Met andere woorden, wat maakt dat men een telefoon van Nokia zou kopen tegenover vergelijkbare telefoons. HMD lijkt vast te willen houden aan de software-updates en zijn schone Android-ervaring, maar heeft daarmee te weinig klanten die actief op zoek zijn naar een telefoon. Daarnaast kan men voor ‘schone software’ tegenwoordig ook bij onder andere OnePlus en Google terecht, en vormen snelle software-updates de motor van Samsungs Android-strategie. Nokia kan zich op het vlak van software daardoor onvoldoende onderscheiden.

Kijken we naar de hardware dan lopen we, zoals eerder vastgesteld, tegen keuzes aan die ‘lastig te verantwoorden’ zijn tegenover prijsbewuste consumenten. Het is dan eigenlijk nog de vraag of de keuze om een Nokia-telefoon gerelateerd is aan de software of hardware, of dat de kopers van een Nokia-telefoon simpelweg een telefoon nodig hebben en het eerste (zichtbare) toestel uit digitale schappen pakken. Ontwerp speelt uiteraard nog wel een rol, maar de kans is klein dat men actief kiest voor een flink Nokia-logo onderaan het scherm. Tenzij ze fan zijn van Nokia, uiteraard.

Dat maakt eigenlijk ook wel voor het eindpleidooi. Nokia heeft zich de afgelopen jaren misschien wel te strikt gericht op zijn software en software-updates, en erop vertrouwd dat de Nokia-merknaam in de praktijk vanzelf de marketing verzorgt. Dat is uiteraard niet het geval, en dat bleek ook wel nadat begin dit jaar bekend werd dat HMD Global wereldwijd een 15de plaats inneemt in het smartphone-speelveld. Of Nokia het tij nog weet te keren is lastig om te zeggen. Het bedrijf wordt intussen van alle kanten aangevallen door goedkopere Chinese telefoons.

Toekomstbeeld HMD Global

Hoe ziet een mogelijke toekomst van HMD Global eruit? Niemand die het met zekerheid kan zeggen. Nokia zal zich de komende jaren moeten bewijzen door zich te onderscheiden van de concurrentie – bijvoorbeeld door Xiaomi achterna te gaan en sterke specificaties voor een lagere prijs te verkopen. Het Finse bedrijf zou eveneens kunnen kiezen voor een sterkere marketingstrategie. Dat LG recent het loodje legde, kwam onder andere door de beperkte marketingactiviteiten. Voor Nokia lijkt het proces vergelijkbaar te verlopen. Laten we hopen dat HMD het tij nog vroegtijdig weet te keren en een einde van Nokia Mobile niet nogmaals nodig is.

Wat vind jij van de wijze waarop HMD Global omspringt met Nokia? Wat zou jij graag zien van Nokia? Laat het zeker weten in de reacties onderaan het artikel.

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

10

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

Gewist profiel
20 april 2021, 17:43

Kijk nu maar weer is naar KPN met het gerommel van de Chinezen jaren kunnen afluisteren en over alles kopieren meer kunnen ze niet en spioneren het blijven communisten. Ik vraag me altijd een ding af wat moet je met al die gegevens wat a of b uitspookt. Zal mij een rot zorg zijn met wie ping hun leider het allemaal doet. Ze zijn alleen maar uit op alles economische kapot te maken en alles overheersen. Alles namaken en dan heel goedkoop in de markt zetten dat is wat ze kunnen maar mooi is het niet allemaal. Kijk maar op al die website van die Chinees rotzooi. En het volgzame Nederlandse volk koopt het en al de bedrijven laten ook alles daar maken door goedkope krachten of oeigoeren. Moderne slaaf heet dat ze doen niet veel anders dan wat de Romeinen deden. Koop die Chinees zooi niet koop Europese dingen die hier gemaakt worden.

20 april 2021, 13:17

Ik had nog mijn oude dumbphone nokia tot aan de nokia 8.. (Al heb ik kort een lumia uitgeprobeerd). Elementen die ik prefereerde :
1 de compleet kale software, op elke mobiel staan wel apps preinstalled die je alleen uit kunt zetten niet verwijderen.. Nokia 8 was de enige die dat niey had.
2 fysieke knoppen voor home en back onderaan het scherm, touchreens werken nooit perfect, het hebben van fysieke knoppen is een sterke pre voor me, voeg gerust ook het nokia logo toe.
3 full metal casing, geen goedkoop plastic gevoel, en ook geen glas wat te fragiel is.. Alleen een uit massief hout gesneden cover zou nog beter zijn.
4 nog een fysieke headphonejack, wederom een musthave
5 immense batterijduur (niet zozeer bij standbye maar bij actief gebruik
6 de snelle processor zodat apps rap werken tesamen met veel geheugen EN de mogelijkheid dit verder uit te breiden met een 128gb sd.
7 geen moderne poeha nonsense die ik niet nodig heb maar waar je bij andere merken wel extra voor betaald, waardoor ik op black friday de 8 voor 400 euro kon kopen net na release (hoewel hij nog jaren 600 euro zou blijven kosten) die 800 euro kostende samsumgs eruit trok.

Minpunt :
De te korte support, omdat men de chinese launchdatum aanhield kreeg de 8 android 10 niet en crappy plastic nokia 2 van nog geen 100 piek wel.. Dat voelde zo fout… Support moet gebaseerd zijn op de kracht van de onderdelen.. Voor highend dus veel langer.

Neutraal :
De camera waar nokia zich vaak op richt kon me gestolen worden, foto,s maak ik nooit met mijn mobiel.

Ik wil gewoon een waardige opvolger van de 8.. Feitelijk dezelfse telefoon met de camera eraf bezuinigd en hele lamge support.. 5 jaar minimaal.
*dus gewoon weer een metalen frame.. Met bezzels (pre als die nu met een ribbeltje iets uitsteken zodat het scherm beter beschermd is tegen vallen ook zonder hoesje.
*Met fysieke knoppen onderaan.. En met headphonejack
*Met de laatste en beste cpu, maar zonder gebogen scherm of whatever gimmick onnodig duur maakt.
*met kollosale batterijduur.. Suggestie maak de telefoon twee keer zo dik als de 8 was zodat de accuduur echt groot kan zijn.
*en met forse opslagmogelijkheid stock 128gb of meer met een sd of ander soort insteekslot voor meer. (Een aangepast m.2 slot voor een mobiel? Met speciale door nokia verkochte extra storage daarvoor?)

Ander verbeterpunt is opladen.. Soms wil je de telefoon gebruiken terwijl je oplaad menige kabel ging hierdoor stuk.. Beter ontworpen kabels, eem betere positie van de oplaadpoort en een steviger vastgesoldeerde oplaadpoort zou niet onprettig zijn. (De kabels van laptops gaan niet steeds stuk.. Gebruik die ofzo)

20 april 2021, 11:01

Mijn eerste Nokia was de 8 met goede performance. Deze werd na 2 jaar opgevolgd door mijn Nokia 7.2; voor het gevoel minder presterend en een matige camera. Belangrijke overweging om voor Nokia te gaan: degelijk gebouwd, snelle updates voor een langere tijd.
De nadelen van de 7.2 brachten mij ertoe een Samsung S21 te kopen. Deze bevat een snelle processor, een fraai 120 Hz scherm, goede camera’s en is net zo groot als Nokia maar meer scherm. Intussen was het updatebeleid van Samsung sterk verbeterd, en overtreft hiermee zelfs Nokia als braafste jongetje. De user interface van Samsung S21 was ook rustiger geworden dan vele jaren ervoor, en komt meer overeen met de standaard Android interface, maar dan uitgebreider qua mogelijkheden.

20 april 2021, 2:13

Poco is het nieuwe Nokia geworden voor mij.?
Voor de rest ben ik het helemaal eens met het artikel.

Ik wens mijn oude liefde Nokia het allerbeste verder.?
Al denk ik niet dat Nokia nog een lang leven zal hebben. Er zijn bij Nokia mensen aan het werk die helemaal geen binding hebben met telefoons en niet doorhebben wat de klant graag wil zien. Poco begrijpt dit wel weer heel goed.

19 april 2021, 23:21

mooi, gezond kritisch opinie artikel!

ik ben eens met een aantal comments: focus met een paar goede toestellen op de zakelijke markt. zoals in het artikel terecht staat: Nokia is onvoldoende onderscheidend in product dus dan zou ik kiezen voor een ander marktsegment. in de consumentenmarkt is de concurrentie hevig, als je puur focust op de zakelijke markt en goede ondersteuning en service levert kan je prima meedoen. Je moet mikken op de klant die waarde hecht aan de vertrouwde, degelijke merknaam en niet per se het nieuwste van het nieuwste wil hebben.

19 april 2021, 22:46

wat marnixkappeny ook aangeeft. Nokia moet zich focussen op de zakelijke markt. Wij hebben Nokia als partner, en zetten veel low en mid end telefoons in bij voornamelijk zorg klanten. Ook volledig in beheer te nemen, fijne en snelle schakels met Nokia/HMD. Verwacht inderdaad geen top prestaties maar ze moeten functioneel zijn voor het werk van de eindgebruiker. Niet meer mee doen met de grote jongens, maar zorgen dat je de zakelijke markt aan je bind.

19 april 2021, 22:21

heb zelf de Nokia 8 gehad,een fijnere toestel kan ik bijna niet bedenken,maar mag jaar toch weer overgestapt op Samsung,voor de software updates hoefde ik het niet te laten,en met de Galaxy s 20 FE een uitmuntende vervanger die kwam prijs technisch beter uit de bus dan de Nokia 8.3

19 april 2021, 22:21

Op Twitter las ik een mening dat wat ze moeten doen is de consumentenmarkt volledig achter zich laten, en zich volledig focussen op de bedrijfs-consumenten.
Het is prima dat ze zich door updates willen onderscheiden, maar normale consumenten boeien zich dat gewoon niet zo erg. Bedrijven, in tegenstelling, geven daar heel erg veel om.
Laat de telefoons van onder €100 achterwegen, focus jezelf op 2 of 3 gewoon goede telefoons in tegenstelling tot 6 super middelmatige.
Word een merk dat gewoon de standaard keuze kan worden voor bedrijven, en laat de consumentenmarkt achterwege als je niet op specificaties kan winnen.

19 april 2021, 22:16

Ik heb een hele tijd gewacht op, ik denk de Nokia 6.1. Werd eerst in China gelanceerd, daarna ene land na het ander, maar ‘k denk dat die niet bij ons is geraakt. En toen kwam de pocophone F1, en was het over met wachten op de Nokia.

19 april 2021, 22:13

5,7 inch scherm zonder randen. geheugenkaart optie. fatsoenlijke camera. maar dat telefoons steeds groter worden is echt niet fijn. maak m dan 1 mm dikker en er past een flinke accu van 4500 in. dit icm een kleiner scherm en een goeie chip zou voor mij ideaal zijn.