Snapchat werd dit jaar af en toe wat overschaduwd door al het nieuws over X en natuurlijk alle AI-chatbots die uit de grond schoten alsof het zonnebloemen waren. Lullig, want Snapchat heeft in 2023 ook zijn duit in het zakje gedaan als het om AI gaat. Dat pakte alleen helaas niet altijd even goed uit. Maar desondanks zijn er toch veel handige, nieuwe dingen naar Snapchat gekomen in 2023.
3D Bitmoji
Eén van de dingen die Snapchat zo aantrekkelijk maakt is Bitmoji. Het zijn eigen figuurtjes die je helemaal kunt scheppen naar, nou ja, hun schepper. Ze kunnen leuke outfits aan en ze bieden een leuke manier om emoties over te brengen, zeker in chatgesprekken met anderen. Sinds dit jaar zijn ze 3D geworden en daar moesten mensen wel even aan wennen: je Bitmoji ziet er namelijk wel een beetje anders uit. Gelukkig kun je hem gewoon weer aanpassen en is hij of zij in ieder geval weer een beetje aangepast aan de moderne wereld.
MyAI
Snapchat lanceerde al vrij vroeg zijn eigen AI-chatbot. Het is MyAI en het is gebaseerd op ChatGPT. Helaas is MyAI tweemaal nogal slecht in het nieuws geweest. Eerst omdat het zogenaamd afspraakjes maakte met kinderen, maar vervolgens ook nog omdat het ineens een story deelde waarbij een plafond werd gefilmd bij iemand thuis. Vreemde zaken, en jammer: op zich is My AI een leuke toevoeging die wel past bij Snapchat. Je kon het bijvoorbeeld een leuke haiku laten maken of helpen bedenken waar de volgende trip van jou en je vrienden heen gaat.
Calling Lenzen
Je kent het misschien wel van bepaalde videoconferentieprogramma’s: de optie om met elkaar in een soort klaslokaal te worden weergegeven, in plaats van de ouderwetse videobelmanier. Snapchat biedt dat ook: met Calling Lenzen kun je samen verschijnen in één frame, zoals als vissen in een aquarium, maar je kunt ook spelletjes doen op deze manier. Helemaal Snapchat en erg leuk bedacht.
3D-trekpleisters
De Snap Kaart is ook iets aangepast: zo zie je nu nieuwe herkenningspunten in 3D en daardoor kun je beter laten zien waar je bent. Zo komt het Vrijheidsbeeld nu echt uit de kaart gesprongen en dat ziet er leuk uit: de kaart komt zo iets meer tot leven.
Snapchat wil in twee tot drie jaar meer dan 1 miljard mensen bereiken en dat is een grote ambitie. Als het in 2024 doorinnoveert, zou het het platform dan lukken?
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten