Samsung 2025? Maak nu kans op een Music Frame t.w.v. €449!

Zo zie je of een Google-recensie nep is

Laura Jenny
Laura Jenny
25 juli 2023, 19:00
3 min leestijd
Zo zie je of een Google-recensie nep is

Lees verder na de advertentie.

Het mag officieel niet, maar het gebeurt natuurlijk aan de lopende band: nepreviews op Google. Je zal maar een restaurant runnen dat niet zo lekker loopt, of dat simpelweg niet kan opboksen tegen al die restaurants die wel vier of vijf sterren hebben: als je maar diep genoeg zit, dan doe je soms dingen die niet mogen. Maar, hoe spot je als potentiële klant nou zo’n neprecensie? 

Als je gewoon een game koopt op Bol.com dan zal je niet zo snel een recensie op Google gaan lezen, maar wanneer je in het buitenland bent en naarstig op zoek bent naar een restaurant in de buurt, dan is het vaak sneller om Google erbij te pakken dan op basis van blogs te gaan zoeken wat toevallig in de buurt is. Dan ben je dus wel afhankelijk van die recensies om je te helpen beslissen of een restaurant de moeite is. Maar of een recensie nou positief is of negatief: hoe weet je dat hij oprecht is? Er zijn een aantal dingen waaraan je dat kunt zien.

1. Lees de recensie kritisch

Als mensen in opdracht neprecensies achterlaten, dan hebben ze vaak heel weinig details om te geven en is de review dus heel erg algemeen. Vaak zijn dat nepreviews. Zoek dus vooral reviews waar wat meer details instaan. Pas ook op voor superlatieven zoals fantastisch, adembenemend, wereldklasse, enzovoort. Zeker in combinatie met een heel algemeen praatje is het vaak een nepper. Check daarnaast ook of er veel spelfouten instaan: dat is net als bij phishingmails vaak een teken dat het nep is. 

2. Pas op voor concurrenten

Staat er bij veel positieve reviews over een restaurant een negatieve verwijzing naar een ander restaurant, dan kun je te maken hebben met neppers. Waarom zou je immers andere restaurants gaan noemen: je hebt het toch over die ene? Vaak is dit het teken van een hevige concurrentiestrijd die worden gevoerd en waarin de recensiesectie van Google ook als een wapen wordt ingezet. En: pas ook op voor iets te veel namedropping: het is vriendelijk om even te noemen wie je tourguide was, maar als het allemaal iets te ‘bekend’  klinkt, dan is het dat vaak ook.

3. Check het profiel

Kijk op iemands profiel om een beter idee te krijgen van wie iemand is. Klik hiervoor op het bolletje met iemands foto of initialen. Kijk dan welke reviews iemand nog meer heeft achtergelaten en wat de gemiddelde score is. Als iemand op te veel verschillende plekken te snel achter elkaar recensies achterlaat terwijl die plekken helemaal niet bij elkaar liggen, dan zit je waarschijnlijk te kijken naar een account van een onoprecht persoon. Kijk ook naar de foto’s die iemand bij zijn reviews plaatst: zijn die zelfgemaakt, denk je?

4. Check de datum van de reviews

Als een restaurant net geopend is, dan kan hij natuurlijk niet al 50 reviews hebben. Zie je al heel snel na opening heel veel reviews, of misschien zelfs nog voor opening, dan weet je dat je met fake reviews te maken hebt om het restaurant een boost te geven. Veel restaurants zijn overigens helemaal niet zo succesvol als ze net open zijn: ze zijn weliswaar druk bezocht, want nieuw, maar tegelijkertijd hebben ze vaak even nodig om het team goed op elkaar ingespeeld te maken.

5. Kijk vooral naar 3- en 4-sterrenreviews

Het klinkt raar, expres op zoek gaan naar een bepaalde beoordeling, maar nepreviewers geven vaak een 5 of een 1. Meestal zijn mensen die een drie- of viersterrenrecensie achterlaten wel echt. 

Mocht je -hopelijk mede dankzij dit artikel- een ware fakespotter worden, geef deze reviews dan aan bij Google. Je kunt de drie stipjes naast de review aantikken en op ‘review melden’ tikken om de reden van het rapporteren aan te geven en deze melding op te sturen.

Kijk jij vaak naar reviews en check je dan ook of ze echt zijn? Laat het nu achter in de reacties.

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

4

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

26 juli 2023, 12:21

Als ik reviews schrijf over b.v. een restaurant, probeer ik aan te geven wat ik goed vond en wat niet. Meestal gaat dat dan over te luide muziek of een holle akoestiek. Vorig jaar b.v. at ik in een restaurant waar het eten wel lekker was, maar het concept zo omslachtig was en veel uitleg behoefde, dat ik dit geen pluspunt vond. Ook waren sommige gerechten enkel voor 2 of meer personen verkrijgbaar, waardoor je dan moest delen. Dat klinkt wel lollig, maar is niet zo handig als je als blinde of slechtziende steeds hulp moet vragen. Het nagerecht b.v. dat m’n partner wilde eten, moest hij delen met iemand anders uit de groep. Het ijs werd in een keteltje geserveerd en je moest dan de bolletjes ijs onderling verdelen. Dat is dan voor mij een reden om aan te geven dat dit geen ideaal adresje is als je als blind en slechtziend koppel een restaurantje zoekt. Ik denk bij het reviewen =recenseren altijd: wat wil een eigenaar weten qua feedback en waar help ik de zaak mee vooruit? Wat wil een toekomstige klant weten? Wat kan ik hem/haar over deze plek vertellen zodat hij/zij kan beslissen om er wel of niet heen te gaan?
Een review als “niet nuttig” aanmerken, is volgens mij nog niet hetzelfde als rapporteren dat dit nep is. Ook ik heb al eens een Nederlandstalige review gepost bij een Franse locatie en deze werd tot nu toe niet als “ongeldig” aangemerkt. Geen idee waarom dat wel bij anderen gebeurt.

26 juli 2023, 11:26

?
Ik schrijf de reviews na mijn vakantie, dat zijn dus veel reviews in een uur op verschillende locaties. ?

26 juli 2023, 10:46

Ik plaats wel heel veel foto’s, maar met reviews doe ik vaak niet zoveel. Maar er zitten hier zeker goede tips tussen.
Mijn tip: haal de beste en de slechtste reviews er tussenuit, dat zijn ofwel neppers, of zeurpieten die die dag een slecht humeur hadden. De overige reviews geven vaak een aardig beeld. Enne, ook al is een restaurant wellicht niet niet fantastisch, dan kun je er vaak toch nog een prima avond hebben. Smaken verschillen nu eenmaal, en we verwachten allemaal wat anders.

26 juli 2023, 7:35

Google heeft ook regels opgesteld, je mag bijvoorbeeld niet aan name dropping doen.

Wat ik overigens wel typisch vond; in mijn laatste vakantie aan Frankrijk heb ik ook diverse recensies achtergelaten van locaties in het Nederlands. Maar 75% werd, ongeacht of ze goed of slecht waren, weggemodereerd door ongeldige redenen. Enorm flauw. Zo weet je als toerist nog niet of je ergens wel of niet moet zijn. Ik gok dat ze alleen maar in het Frans geschreven reviews wilden zien. Maar dat staat nergens beschreven dat dat verplicht is…