Soms swipe je naar rechts op je telefoon en zie je ineens een Google-scherm met allemaal nieuwsberichten. Het is vaak een leuke mix met onderwerpen die je ook daadwerkelijk interessant vindt. Hoe kan dat? Dit is waar Google Discover op is gebaseerd.

Lees verder na de advertentie.
Waar is Google Discover op gebaseerd?
Google Discover is een soort magazine dat je op een Android-toestel kunt openen: je ziet bovenin de Google-zoekbalk, daaronder het weer en daaronder volgen dan allerlei nieuwsberichten en advertenties. Soms kom je er bijvoorbeeld artikelen van Androidworld in tegen. Soms krijg je echter ook ineens voetbalnieuws, terwijl je misschien juist bekend staat om je iets minder positieve instelling ten opzichte van de balsport. Hoe zit dat?
Lees verder na de advertentie.
Google legt zelf op zijn website uit hoe het kiest wat het je laat zien in Discover: “Om te weten wat er in Ontdek moet worden weergegeven, gebruikt Google informatie van je apparaat en van andere Google-producten. Google gebruikt ook gegevens die zijn opgeslagen in je Google-account. Deze gegevens zijn gebaseerd op instellingen die je kunt wijzigen of in- of uitschakelen.”
De instellingen zijn als volgt (maar wel afhankelijk van toestemmingen die je hebt gegeven):
- Web- & app-activiteit
- App-info van je apparaten
- Contactinfo van je apparaten
- Persoonlijke resultaten
- Locatiegeschiedenis
- Locatie-instellingen
Google Discover schijnt echter ook machine learning en kunstmatige intelligentie in te zetten om in te schatten wat je interessant zou kunnen vinden. Ook kijkt het naar de actuele trends en gebeurtenissen. Het is dus eigenlijk een slimme feed die probeert te raden wat je nu leuk zal vinden. Misschien zijn de schwalbes van Vinícius Júnior niet iets waar je interesse naar uitgaat, maar is het zo’n grote trend of heb je toch een keer iets aangeklikt dat met voetbal te maken heeft: soms gebeurt dat al onbewust als je gewoon zit te scrollen op het internet.
Lees verder na de advertentie.
Gepersonaliseerde zoekresultaten uitzetten
Wil je dit soort gepersonaliseerde zoekresultaten liever helemaal niet, dan kun je dit uitschakelen op de pagina Gepersonaliseerde zoekresultaten onder ‘Zoeken personaliseren’. Hier zie je ook wat je zoal hebt geliked, wat je volgt en waarvan je hebt aangegeven dat je er niet in geïnteresseerd bent. En vooral die laatste categorieën zijn belangrijk, want hiermee kun je je Discover beïnvloeden.
Je Google Discover beïnvloeden
Ook kun je als je in Discover bent zorgen dat je een bepaald onderwerp (nagenoeg) niet meer te zien krijgt, namelijk door op de drie puntjes bij het artikel te tikken en dan te kiezen voor ‘Minder content zoals deze zien’ of zelfs ‘Geen content van [medium] tonen’. Wil je het juist meer zien, dan helpt het om op het hartje te tikken naast de drie puntjes. Let wel, bij advertenties en sommige media krijg je een ander menu als je op de drie puntjes tikt.
Nu weet je iets meer over Google Discover, al is een gedeelte ervan een beetje een black box: wat er allemaal precies gebeurt is net als in de Google-zoekmachine onderhevig aan algoritmes en instellingen vanuit Google. Wel is onze ervaring dat je Discover inderdaad redelijk kunt sturen, om te zorgen dat je echt de content ziet die ook je interesse heeft. Minder schwalbes, meer technieuws bijvoorbeeld.
Volg Androidworld ook op Instagram voor unboxings, eventverslagen en tips. Tik hier om het Androidworld-kanaal te volgen.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten