Als Androidworld houden we regelmatig onderzoeken door vragen te stellen aan onze lezers. Hiermee zien we wat er omgaat in de community en hoe men denkt over en omgaat met bepaalde zaken.
Slachtoffer
Tijdens de AW Adventskalender van dit jaar stelden we verschillende vragen rondom veiligheid en privacy. Een van de vragen was of onze lezers weleens slachtoffer waren geweest van gijzelsoftware, phishing of andere ellende.
Op deze vraag gaven meer dan 1600 mensen een antwoord, met een redelijk verontrustende uitkomst. Meer dan 11 % geeft aan wel eens slachtoffer geworden te zijn van online criminaliteit zoals hierboven beschreven. Deze uitkomst zou je zorgwekkend kunnen noemen, als je bedenkt dat bezoekers van een website met als onderwerp tech net iets meer op de hoogte zijn van de gevaren op het internet.
Landelijk gemiddelde
Het Nederlands Centraal Bureau voor de Statistiek houdt ontzettend veel cijfers bij over de Nederlandse samenleving zo ook over de criminaliteit. De cijfers van het CBS laten zien dat de traditionele criminaliteit zoals diefstal van goederen en vandalisme al een aantal jaren aan het dalen zijn.
In de bovenstaande grafiek zie we dat de traditionele criminaliteit zoals diefstal een vrij grote daling heeft doorgemaakt vanaf 2013. De neergaande daling planeert enigszins de laatste jaren. Hier kunnen we ook een grafiek tegenover zetten waarin we het verloop van de cybercriminaliteit kunnen zien.
In deze grafiek zien we dat er de laatste jaren een stijging waarneembaar is in het aantal gevallen van cybercriminaliteit. De cijfers van 2019 geven aan dat de 13% van de bevolking van 15 jaar en ouder slachtoffer zijn geweest van cybercriminaliteit. Cijfers van 2020 en later zijn helaas niet beschikbaar.
In 2019 kwamen net zoveel mensen van 15 jaar en ouder in aanraking met de traditionele criminaliteit als met de cybercriminaliteit. Dat geeft wel aan dat de vakbond van criminelen een duidelijke omslag heeft gemaakt naar de moderne vorm van inkomsten. Niet zo heel gek want men loopt minder risico om gepakt te worden en de buit kan veel hoger zijn dan de straatprijs van een gemiddelde gestolen fiets.
Wat kan er ik er tegen doen?
De kans wordt dus steeds groter dat je slachtoffer wordt van een online misdrijf. En net als je fiets moet je ook je online apparaten op slot zetten. Het eerste, meest simpele en meest belangrijke punt is je wachtwoord. Het is van een groot belang dat je deze regelmatig verandert en zeker geen zelfde wachtwoord voor als je diensten gebruikt. Daarnaast is de tweestapsverificatie die je op vrijwel alle diensten kunt inschakelen van enorm belang. Deze zorgt ervoor dat wanneer je op een dienst inlogt je deze actie altijd moet bevestigen met een tweede actie. Hierdoor kan iemand die je wachtwoord heeft weten te bemachtigen alsnog niet in je account.
- Artikel : 7 slechte gewoonten met wachtwoorden
- Artikel: 4 belangrijke wachtwoord tips die je kinderen kunt leren
Je kunt ook gebruik maken van een wachtwoordmanager. Deze bewaart je wachtwoorden op een veilige plek en kan ze zelfs automatisch voor je invullen. Ook kan een dergelijke dienst je helpen bij het aanmaken van een veilig wachtwoord. Hier lees je alles over wachtwoordmanagers.
Beveilig je netwerken
Criminelen komen niet alleen binnen via e-mails en andere berichten, maar kunnen ook binnendringen via een onbeveiligde verbinding. Het is niet zonder gevaar om op openbare plekken gebruik te maken van wifi zonder dat je daar op hoeft in te loggen. Ook thuis is het belangrijk om je netwerk goed te beveiligen. Dat begint al heel simpel door een wachtwoord in te stellen voor de wifi verbinding. Daarnaast maak je een aparte inlog aan voor gasten.
We gebruiken ook steeds meer smarthome-apparaten. Naast het feit dat je ook daar je wachtwoord en tweestapsverificatie moet instellen, is het ook verstandig om al je smartlampen en dergelijken een eigen wifinetwerk te geven. Deze tip kregen we tijdens de podcast The Smart Ones van Dave Maasland, een aflevering die het zeker waard is om terug te luisteren.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Die moet je even uitleggen.
Ik ben vooral slachtoffer van grote tech bedrijven.