Google Cardboard
Het virtual reality-verhaal bij Google begon allemaal als een 20%-project. Google-medewerkers mogen 20% van hun tijd besteden aan projecten die niet direct iets te maken hebben met hun dagelijkse werkzaamheden. David Coz en Damien Henry, werkzaam bij het Google Cultural Institute in Parijs, bedachten een kartonnen brilletje dat in combinatie met een smartphone, wat magneetjes en eenvoudige lenzen als virtual reality-bril zou kunnen dienen.
Al snel bleek dat Coz en Henry goud in handen hadden en collega’s waren erg onder de indruk van de prestaties van het brilletje dat slechts een paar euro kostte om te maken. Google besloot om duizenden ‘bouwpakketten’ samen te laten stellen en de brillen onder de naam Google Cardboard uit te brengen. In eerste instantie werden de brillen aangekondigd en uitgedeeld tijdens Google I/O 2014. Tijdens die conferentie werd ook een ontwikkelaarskit aangekondigd waarmee ontwikkelaars zelf ook Cardboard-toepassingen konden ontwikkelen.
In 2015, wederom tijdens Google I/O, kondigde Google een tweede versie van de Cardboard aan. In de tussentijd waren er al tientallen fabrikanten die hun eigen Cardboard-headset, al dan niet van karton, uit hadden gebracht. Er bleven echter geruchten verschijnen over dat Google aan een eigen virtual reality-platform zou werken dat zou werken op Android. Ook waren er geruchten over een stand-alone bril die zou werken zonder smartphone. Dat laatste is nog steeds mogelijk, maar het platform kwam er min of meer wel en heet Daydream.
Daydream: Google’s dagdroom over een virtual reality-platform
Er zijn al verschillende Android-fabrikanten geweest die een virtual reality-headset hebben uitgebracht. De grootste en voornaamste daarvan is Samsung. Dat bedrijf bracht in samenwerking met Oculus, later overgenomen door Facebook, de Gear VR uit. Oculus kunnen we zien als de grondlegger van de moderne virtual reality met de Rift, een virtual reality-bril die werkt met een (krachtige) pc. De Gear VR werkt samen met smartphones van Samsung, de Galaxy S6-serie en de Galaxy Note 5.
LG heeft ook een eigen virtual reality-bril die een eigen scherm bevat. De LG 360 VR wordt daarbij wel aangedreven door de LG G5 middels een kabel. Andere fabrikanten hebben het wat simpeler gehouden en zijn gegaan voor een eigen, plastic versie van Cardboard.
We hebben al eerder gezien dat fabrikanten, door de openheid van Android, zelf graag met oplossingen komen als Google dat niet doet. We zagen dat eerder bij Android-tablets, toen Android nog niet klaar was voor tablets en later onder andere weer bij wearables, toen Android nog niet geschikt was voor smartwatches. Net als met een speciale tablet-versie voor Android en Android Wear voor smartwatches wil Google nu met Daydream proberen Android-vr te verenigen.
Daydream is meer dan alleen een virtual reality-platform voor Android. Het biedt een lijst met eisen waaraan smartphones moeten voldoen en biedt ook specificaties voor de headset. Daarnaast heeft Google een speciale virtual reality-versie van de Google Play Store gemaakt waarvandaan gebruikers in virtual reality apps en games kunnen downloaden en ook is er een speciaal homescherm om apps op te starten vanuit virtual reality.
Design en bouwkwaliteit
De Daydream View is de eerste headset die voldoet aan de specificaties van Daydream en is gemaakt en ontworpen door Google zelf. Al bij een eerste blik op de headset zien we dat deze er anders uitziet dan we gewend zijn. De bril is bekleed met een laagje stof en doet daardoor meteen trendy aan. Een elastiek met lederen lipje geeft het een wat hipster-achtige uitstraling.
Google heeft er niet voor niets voor gekozen om de Daydream View van een stoffen laag te voorzien. Virtual reality wordt nu nog te veel gezien als een product dat alleen bedoeld is voor mensen die geïnteresseerd zijn de nieuwste technologie en door ‘modestoffen’ te gebruiken, moet de bril ook niet-technofielen aantrekken. De vraag is of dat werkt: mobiele virtual reality is de afgelopen tijd al iets meer mainstream geworden en of een leuk stofje andere mensen nu over de streep trekt betwijfelen we.
De bril ziet er misschien door de bekleding niet zo stevig uit, maar voelt wel stevig aan. Het gedeelte van dat het dichtst bij de smartphone zit, is gemaakt van plastic en is daar hard: op andere plaatsen is de bril wel wat in te drukken. Dat gebeurt echter niet bij normaal gebruik en wanneer je er wat harder op drukt, veert de bril terug.
De Daydream View is geschikt voor toestellen van verschillende maten en daar is bij het ontwerp dan ook goed rekening mee gehouden. Onderaan de bril zit een scharnier dat wat uit te trekken is, zodat dikkere smartphones er prima inpassen. Bij grotere toestellen, wij hebben getest met de Google Pixel XL met 5,5-inch-scherm, steekt de smartphone iets uit. Hierdoor wordt niet het volledige scherm benut, maar daar merk je in de praktijk niets van: de zogenaamde ‘field of view’ is in orde. Hoe kleiner de field of view (fov) is, hoe meer je het idee hebt dat je door een verrekijker kijkt en over het algemeen is er trade-off tussen field of view en de scherpte van het beeld: wat ons betreft is deze afweging, ondanks de lagere fov dan bij de Gear VR, uitstekend gemaakt.
Wanneer het toestel in de Daydream View geplaatst wordt, kan de klep van de bril worden gesloten door middel van het elastiek met lederen lipje. Volgens Google werkte deze simpele oplossing het meest intuïtieve. The Verge had een interview met de Google-designers van de Daydream View en meer over de achtergrond van het design vind je in het artikel hier.
De controller van de Daydream View is een bewegingscontroller die drie knoppen bevat. Twee kleine knoppen (home en terug) en één grote knop die gebruikt wordt om te bevestigen. Deze grote knop is daarnaast ook een touchpad dat gevoelig is voor swipebewegingen. De controller voelt erg licht en dat klinkt als een voordeel, maar zorgt er wel voor dat deze erg goedkoop aanvoelt. Hij voelt dan ook minder premium dan de Daydream View, maar de materiaalkeuze (plastic) zal voornamelijk gedaan zijn om de prijs van de combinatie laag te houden. Om te voorkomen dat je de Daydream-controller kwijtraakt, is deze te plaatsen achter een elastiek in de bril zelf. Wederom een simpele, maar doeltreffende oplossing.
Gebruik en draagcomfort
Toestellen die geschikt zijn voor Daydream zullen automatisch de Daydream-applicatie opstarten wanneer deze in de View geplaatst worden. De Daydream View bevat geen eigen elektronica, op een NFC-tag na die voor het opstarten van de Daydream-app zorgt.
Wanneer je voor het eerst de Daydream View gebruikt, krijg je een uitgebreide introductie. Deze vindt plaats in een natuurlandschap met een beekje. De stijl is, met opzet, niet realistisch gemaakt, maar Google heeft gekozen voor een mooie, gestileerde uitstraling. De introductie leidt je langs alle functionaliteit van Daydream, van de verschillende besturingsmogelijkheden die de controller biedt tot de manier waarop je het beeld weer ‘centreert’.
In de introductie begin je met het selecteren van vlinder die rondvliegt door de virtuele wereld. Dat doe je door de controller in de richting van de vlinder te wijzen en dit werkt bijzonder intuïtief. Hierna wordt je controller omgetoverd tot een zaklamp en licht je de wereld om je heen op door in alle richtingen te schijnen. Daarbij ontdek je dieren om je heen en wanneer je genoeg ontdekt hebt, krijg je nog een aantal andere scènes voorgeschoteld waar je andere manieren van bedienen uitprobeert.
Eenmaal klaar met de introductie, ben je klaar voor het grote werk. Dan valt direct de eerste teleurstelling te verwerken. De Google Play Store-versie voor Daydream werkt in Nederland niet. Dat geldt ook voor Google Play Films, je komt wel terecht in een mooie filmkamer vol met posters van en voorwerpen uit bekende films, maar verder dan dat kom je niet. Gelukkig blijkt het wel mogelijk om de meeste apps en games die ondersteuning bieden voor Daydream direct vanuit de ‘normale’ Play Store aan te schaffen en te downloaden.
Het draagcomfort van de Daydream View is redelijk goed. De headset is niet zo zwaar en is het is goed vol te houden om deze langere tijd te dragen. Wat ons betreft is het ontbreken van een band die over de bovenkant van je hoofd loopt, zoals bij de Gear VR, wel een gemis. Deze is weggelaten uit designoogpunt, omdat mensen het niet prettig zouden vinden om met een band over hun hoofd. Google heeft dit geprobeerd op te vangen door verbeteringen aan de band aan de achterzijde, maar dat lukt niet 100%.
Veel brildragers hebben problemen met het gebruik van virtual reality-headsets. Zonder bril is het beeld te wazig en met bril is het dragen van de headset vaak niet prettig. Bij de Samsung Gear VR is het mogelijk om de diepte aan te passen, maar dit helpt niet voor mensen wiens ogen verschillende afwijkingen hebben. Google heeft daarom de Daydream View zo gemaakt dat deze prettig zou moeten zijn te dragen voor brildragers. Dat blijkt in de praktijk vrij goed uit te pakken en het gebruik met bril op voelt prima. Deze benadering heeft er waarschijnlijk wel voor gezorgd dat de bril breder is dan dat deze anders zou zijn en dat heeft weer een ander nadeel. Dit zorgt er voor dat er licht vanaf de zijkant achter binnenkomt en dit licht weerspiegelt op het scherm en is erg storend bij donkere beelden.
We hebben op verschillende plekken gelezen dat de Pixel (XL) al snel erg warm wordt in de Daydream View, maar wij hebben dat probleem niet gehad, zelfs niet na een half uur er mee te spelen. Het toestel wordt wel wat warm en de accu gaat relatief snel leeg, maar van oververhitting is absoluut geen sprake bij ons: het toestel blijft zonder problemen aan te raken en hapert niet.
Apps en games voor Daydream
Een virtual reality-platform kan dan nog zoveel potentie hebben, het staat en valt toch bij de beschikbaarheid van applicaties en games. Daydream komt pas net kijken en het aantal apps en games is dan ook op dit moment nog beperkt. Dat Google achter Daydream zit, is dan wel een groot voordeel. Niet alleen heeft Google de mogelijkheid om ontwikkelaars en bedrijven te overtuigen om te ontwikkelen voor het platform, maar Google heeft zelf ook een aantal applicaties geschikt geschikt voor Daydream gemaakt.
Wat betreft Google-applicaties kunnen we met Daydream gebruik maken van YouTube, Google Foto’s, Arts & Culture, Cardboard Camera en Street View. Google Play Films en de Google Play Store werken in Nederland nog niet, maar hebben ook een virtual reality-uitvoering. De applicaties van Google zelf werken erg goed en intuïtief. Daarbij heeft Google er voor gezorgd dat de apps een natuurlijke omgeving bieden. De kunstwerken in Arts & Culture zijn te bezichtigen in een virtueel museum en je 360-graden-foto’s uit Google Foto’s bekijken je vanuit je virtuele achtertuin.
Uiteindelijk zullen Google Cardboard-applicaties ook geschikt gemaakt worden voor Daydream, maar in de tussentijd kun je deze al gewoon gebruiken met de Daydream View door NFC uit te schakelen op je toestel.
Er zijn ook al een aantal games uitgebracht die werken met Daydream en deze zijn allemaal geoptimaliseerd voor het gebruik van de Daydream-controller. Het lijkt wel mogelijk om ondersteuning voor ‘normale’ controller, met bijvoorbeeld een dubbele joystick, toe te voegen aan Daydream-games, maar dit zijn we nog niet tegengekomen. Het is in ieder geval niet mogelijk om meerdere Daydream-controllers aan één toestel te koppelen, waardoor besturing met twee handen op dit moment niet mogelijk is. De kwaliteit van de games die we geprobeerd hebben, ligt behoorlijk hoog met de uitzondering van de ‘kartgame’ VR Karts Sprint, waarbij de besturing dusdanig slecht werkt, dat de game praktisch onspeelbaar is.
ArcSlinger
Van de overige games willen we er een paar uitlichten, om te beginnen de game ArcSlinger. In deze game neem het je als revolverheld op tegen allerlei slechteriken. Hierbij loop je niet rond, maar sta op één plek, waarbij je in het rond kunt kijken om je vijanden te vinden. De controller gebruik je daarbij als je geweer. De game ziet er met zijn cartoonstijl erg goed uit en speelt ook erg soepeltjes. Deze game laat uitstekend zien hoe precies de controller werkt, ook doordat je krachtigere wapens in kunt zetten door sleep-combo’s in te voeren op het touchpad van de controller.
Fantastic Beasts
De game Fantastic Beasts is aan de nieuwe film die zich in het Harry Potter-universum afspeelt gerelateerd. Het geeft je de mogelijkheid om zelf ook van de tovenaarswereld te proeven. De realistische graphics zien er bijzonder goed uit en je waant je echt even in het huis van een tovenaar. Daarbij kun je de controller gebruiken als toverstaf om zo mythische wezens op te roepen. Deze game is gratis te downloaden en te spelen en is wat ons betreft meer een uitgebreide demo om kennis te maken met virtual reality én de wereld van Fantastic Beasts & Where to Find Them dan een echte game.
Danger Goat
De game Danger Goat, die net als de andere twee exclusief beschikbaar is voor Daydream, is een puzzel-game waarbij je een (jawel) geit door een puzzel probeert te loodsen. Daarbij dien je wel uit te kijken voor de gevaarlijke boobytraps, zoals raketten die je meenemen het heelal in. Danger Goat biedt wat meer creativiteit qua bediening en beweging. Waar je bij de andere twee games op een statische plek staat, kun je met een sleepbeweging over het touchpad van de controller de speelwereld draaien. De leuke sfeer, mooie graphics en leuke interface maken Danger Goat een aanrader om te proberen wanneer je aan de slag gaat met Daydream.
Conclusie
Met de eerste Daydream-ready headset heeft Google meteen de toon gezet voor mobiele virtual reality en laat het bedrijf zien welke richting smartphone-vr op zou moeten gaan. De Daydream View is niet perfect, maar biedt door een zeer intuïtieve controller en een vloeiende ervaring een blik op de toekomst van mobiele virtual reality.
De grootste beperking van de Daydream View is in Nederland de beperkte beschikbaarheid van de headset zelf, maar ook de beschikbaarheid van Daydream-geschikte toestellen. Dat zijn op dit moment de Google Pixel, Pixel XL en Moto Z. De Huawei Mate 9 zal op een later moment ook ondersteuning krijgen door middel van een software-update.
Positieve punten
+ Vloeiende ervaring
+ Slimme, intuïtieve bediening
+ Apps en games van hoge kwaliteit
+ Betrekkelijke stijlvol
+ Geschikt voor brildragers
Negatieve punten
– Ontbreken van extra band zorgt mogelijk voor minder draagcomfort
– Brede bril laat licht door
– Controller voelt te licht aan
– Aanbod toestellen, apps en games is nog beperkt
– Nog niet echt geschikt voor Nederland/België
Daydream View aanschaffen
Momenteel is de Daydream View, net als de Google Pixel en Google Pixel XL, officieel nog niet te koop in Nederland. Het exemplaar dat wij hebben gereviewd is afkomstig uit Duitsland en is via de (Duitse) Google Play Store besteld en op een Duits adres bezorgd. De Daydream View kost 69 euro.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten