YouTube heeft een belangrijke update aangekondigd voor zijn mobiele app, de website en de Android TV-app. YouTube krijgt een modernere vormgeving en het introduceert ook een aantal nieuwigheden, waaronder de mogelijkheid om in te zoomen.
Nieuw YouTube-design
YouTube heeft een grote opmaakbeurt gekregen, want het videoplatform wordt kleurrijker en de knoppen zijn intuïtiever voor de gebruiker, dat blijkt uit een aankondiging op het officiële YouTube-blog. Overal waar je YouTube gebruikt zal je meer kleuren zien dankzij een nieuw systeem genaamd de ‘ambient mode’.
In YouTube-afspeellijsten en in de mediaspeler zal je op de achtergrond kleurelementen uit de video zien. Verder is de achtergrond van de donkere modus nu donkerder geworden, waardoor kleuren meer contrasteren. YouTube heeft de belangrijkste bedieningsknoppen ook duidelijk gemaakt in de interface, zoals bijvoorbeeld de Abonneren-knop bij kanalen.
Inzoomen
Een nieuwe functie die YouTube voorstelt is knijpen om te zoomen. Je zal kunnen inzoomen op details in video’s alsof je een foto bekijkt. Wanneer je bij het knijpen en zoomen loslaat, blijft het beeld ingezoomd en bovenaan verschijnt in welke mate je hebt ingezoomd.
Verder gaat YouTube meer gebaren introduceren. Op de website, de Android- en Android TV-app kan je naar boven vegen om vervolgens een preview te zien boven de tijdlijn. Zo kan je nauwkeuriger navigeren naar het juiste moment in een video. Eerder dit jaar kwam YouTube ook al met twee andere gebaren. Je kan met twee vingers tweemaal op het scherm van je telefoon tikken om tussen hoofdstukken te bladeren. Je kan ook een der waar op het scherm lang ingedrukt houden om de tijdslijn te verspelen.
Alle nieuwe mogelijkheden zullen de komende weken in YouTube te zien zijn. Wat vind jij van het nieuwe uiterlijk en zie jij het al op jouw apparaten? Vind je het handig dat je zal kunnen inzoomen in filmpjes? Laat het ons weten in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Op YouTube is veel te vinden om te kijken en te luisteren. Soms is het moeilijk om iets te vinden.
Er wordt elke minuut ongeveer 500 uur (!) aan video’s aan YT toegevoegd, daar komt het door.
Ik ben allang blij, dat men de zeer storende reclame in de video’s zelf heeft verboden. Dat was echt een grote ergernis. Reclame flitsen mogen al heel lang niet meer, dat men 1 beeldje van Coca Cola ertussen gooit, je zag het wel niet, maar je onderbewustzijn registreerde het echter wel, en plotseling kreeg je zin in Coca Cola, dat is sluikreclame, en is terecht verboden.
Nog even, en Spotify ligt er uit bij mij. Er verdwijnt regelmatig oudere muziek, die nu juist de moeite van het luisteren waard is.
Van de 80er jaren kun je alleen nog ongeveer 1 van de 10 albums beluisteren, en dan alleen nog van de beste artiesten, om een voorbeeld te noemen.
The Beatles? Vele jaren mocht de muziek niet op Spotify..
Toen ineens EINDELIJK wel. Inmiddels zijn we alweer een paar jaat verder, en is de meeste muziek van de Beatles alweer verdwenen. Bij alle andere artiesten gebeurt dit ook.
LastFM was goed, maar is helaas uit het zicht verdwenen, al schijnt het nog wel te bestaan, voor zover ik weet.
Dan maar liever YouTube. De reclame neem ik dan maar voor lief, als het te veel stoort kun je altijd nog een Premium abonnement nemen, alleen al inloggen bij Google heeft al veel voordelen, als je niet inlogt stikt het altijd van de reclame.
Op het moment heb ik weinig last van reclame.
En toch zie ik nu geen reclame, hoe dat kan weet ik niet, maar ik geniet er wel van.
De verbetering van het YouTube uiterlijk en de knoppen beter zien is wel zo prettig, en meer dan welkom.
We hebben hier al een jaartje YouTube Premium, via India. En dat is wel een verademing. Helaas is ook dat duurder geworden; van 1,55 tot maar liefst 4,50. Maar dat is het geld nog steeds dubbel en dwars waard.
Nieuwe design vind ik ook niet erg schokkend inderdaad. Het inzoomen is dan wel weer een welkome toevoeging ?
Nieuw design vind ik wel meevallen
Ik kan dit wel waarderen