YouTube test een manier waarop YouTube Premium-abonnees kunnen kijken naar een 1080p-kwaliteit met een hogere bitrate. Video’s zijn dus van een betere kwaliteit door lagere compressie. De functie zou exclusief zijn voor betaalde YouTube-gebruikers.

Lees verder na de advertentie.
YouTube Premium-videokwaliteit
Vorig jaar testte Google een tijdlang dat video’s met een hoge 4K-resolutie exclusief waren voor Premium-abonnees. Het experiment kreeg veel negatieve reacties van YouTube-gebruikers en uiteindelijk heeft Google het stopgezet.
Nu sleutelt Google opnieuw aan een exclusieve functie voor Premium-klanten die met de videokwaliteit van YouTube te maken heeft. Dat merken verschillende gebruikers van Reddit op. Betaalde YouTube-gebruikers kunnen bij een video met een 1080p-resolutie de videostream bekijken met een hogere bitrate.
Bitrate en resolutie
De Bitrate zegt samen met de resolutie iets over de kwaliteit van een stream. De resolutie staat op het aantal pixels, terwijl bitrate te maken heeft met de mate van compressie die wordt toegepast. Filmpjes met een hogere bitrate hebben een hogere kwaliteit, maar de streams verbruiken als gevolg meer data.

Een deel van de YouTube Premium-klanten krijgt op dit moment dus mooiere videostreams te zien in 1080p vergeleken met gratis gebruikers. Het voordeel treedt wel alleen in werking als de internetverbinding van gebruikers het toelaat. Het is niet bekend of Google de functie uiteindelijk voor alle Premium-gebruikers zal uitrollen.
Minder kritiek?
Dit nieuwe idee zal mogelijk op minder kritiek kunnen rekenen van de YouTube-community aangezien 4K- en 2K-streams wel gewoon voor iedereen beschikbaar blijven. Het lijkt erop dat dat voorlopig ook niet zal veranderen.
De laatste maanden testen Google nieuwe manier om zijn betaalde YouTube-abonnement in de verf te zetten. Een van de wapens die het daarvoor in de strijd gooit, zijn langere reclamespots tijdens video’s. Wat denk jij van de verhoogde bitrate voor Premium-klanten? Laat het ons weten in de reacties.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over YouTube? Download dan onze Android-app en volg ons via Google Nieuws en op Telegram, Facebook, Instagram en Twitter.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Het grootste voordeel is tot nog toe geen advertenties alleen wat je gaat zien is dat YouTubers zelf advertenties gaan droppen in video’s wat echt een nadeel is voor premium klanten. ik zou dat eerst aanpakken en daarop ook acteren ipv zulke onzin als hierboven staat beschreven.
Kan YouTube weinig tegen doen omdat het in de video gebakken zit. Persoonlijk heb ik met sponsoren in de video geen probleem. Het is er maar 1 en het geld gaat rechtstreeks naar de content maker toe die ik het gun.
Dat is onzin! Door slimme checks kan dat gewoon worden voorkomen en ook het melden ervan is effectief. En ze krijgen al geld hé uit de premium opbrengst.
Het word van te voren vermeld met een medling er van in het scherm. Google is er juist niet blij mee, dus als het zo makkelijk zou zijn dan hadden ze het al gedaan.
Zo vetpot is het niet voor iedereen op youtube. Wat denk je wat sommige filmojes kosten om te maken. Mr. Beast geeft verust een miljoen uit voor 1 filmpje.
Eh… Mr Beast is nu net het verkeerde voorbeeld. En YouTube is gewoon veel te commercieel geworden en een platform voor mensen die alleen maar bedelen om geld of een shitload aan advertenties door advertentie bedrijven die vooral de winsten innen. Ook Google is daar dus een partij in.
Of je betaalt gewoon voor premium. Daarnaast is mr Beast een prima voorbeeld. Deze gast geeft bijna alles wat hij verdient weet weg ?
Nee daarom juist mijn argument! Als je premium betaald wat ik dus heb vind ik het wel bijzonder dat ik dan video’s met ingebakken reclames zie. En bij mr Beast verdient niet al dat geld alleen met YouTube reclames. Zijn geld haalt hij uit commerciële deals met sponsoring. daarom schreef ik dat dat argument niet passend is. Mensen tegen hebben tegenwoordig een addblock op hun apparaten en dat maakt dat YouTubers dus alternatieve gaan zoeken die naar mijn idee niet okay zijn. Ik doel dan niet op product placement maar meer op irritante reclame voor Android games ed… Bij bijvoorbeeld stuk tv jachtseizoen hebben ze opel als sponsor dat vind best begrijpelijk en acceptabel. Maar goed een muziek kanaal dat Android games gaat aanprijzen is een ander verhaal.