YouTube gaat advertenties testen in Shorts

YouTube gaat advertenties testen in Shorts

Jelle Passchier

door Jelle Passchier

Laatst geüpdatet

Nu Shorts dagelijks meer dan 30 miljard weergaven hebben, gaat Google werken aan het generen van meer inkomsten. Daarom gaat de zoekgigant binnenkort advertenties testen in YouTube Shorts. De eerste advertenties zouden volgens Google, advertenties worden voor app-installaties.

YouTube Shorts

Een klein jaar geleden kwam Google met een tegenhanger van TikTok. Google noemde het 'YouTube Shorts' en wilde hiermee, net als TikTok, een nieuw publiek bereiken. Het idee van Shorts is om creatieve video's van maximaal één minuut te maken. Deze video's moeten voor de makers eenvoudig te produceren en te monteren zijn. Je neemt bijvoorbeeld meerdere videoclips op en via YouTube zelf, of via andere videobewerkingapps, kun je de video gemakkelijk bewerken.

Androidworld maakt ook wekelijks nieuwe Shorts. Hierin behandelen we onder andere handige 'tips en tricks' voor en over Android én geven we indrukken van smartphones en slimme producten. Vergeet je dus niet te abonneren en hierna meteen het belletje aan te vinken, zo mis je geen enkele video.

YouTube gaat advertenties testen in Shorts

Geweldige gebruikservaring

Volgens Bloomberg heeft Google aan investeerders laten weten dat het van plan is om advertenties te testen in Shorts. Waar Google de YouTube Shorts en de gebruikservaring eerst nog rustig wilde opbouwen, daar ziet het bedrijf nu ruimte om te kijken naar het generen van inkomsten. Google is volgens Philipp Schindler, Chief Business Officer van Google, dan ook begonnen met het experimenteren van advertenties voor app-installaties én andere promoties. Hij zegt hier het volgende over: "Hoewel het misschien nog vroeg is, worden we aangemoedigd door de eerste feedback en resultaten van adverteerders." Dit gaf hij aan tijdens een financiële update van Alphabet, het moederbedrijf van Google.

Gerelateerde artikelen

De ruimte die Google ziet, heeft naar alle waarschijnlijkheid te maken met de cijfers die YouTube Shorts laat zien. Zo heeft het platform momenteel meer dan 30 miljard dagelijkse views, een verviervoudiging als je kijkt naar een jaar geleden. De keuze om nu advertenties toe te voegen, past dan ook binnen het plaatje van Google om eerst een goed werkend platform te creëren om hier vervolgens (meer) inkomsten uit te generen. Of zoals Sundar Pichai, CEO van Google en Alphabet, verwoord: ''We richten ons eerst op het bouwen van een goede gebruikerservaring, we zullen in de loop van de tijd werken aan het genereren van (meer) inkomsten. We blijven investeren in geweldig producten en diensten, en het creëren van kansen voor partners en lokale gemeenschappen over de hele wereld.''

Wat vind jij van het plan van Alphabet om advertenties in Shorts te plaatsen? Laat het ons weten in de reacties onder dit artikel.

YouTube

YouTube

YouTube is het videoplatform van Google en het is het populairste platform voor video's wereldwijd. Dagelijks gebruiken meer dan 122 miljoen mensen YouTube, dat blij ..

0 reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Nieuws

Dit vind je misschien ook leuk