Xiaomi
Dat Huawei Apple van de troon heeft gestoten als tweede grootste fabrikant ter wereld was al sinds deze zomer bekend, maar ook Xiaomi is op rooftocht. Begin deze maand raakte bekend dat de Chinese gigant twee maanden op voorhand zijn verkoopdoelstelling voor 2018 al heeft gehaald, en zo meer dan 100 miljoen toestellen daar klanten wereldwijd heeft verscheept.
De reden voor dat succes zit hem in het feit dat de fabrikant zich in steeds meer markten laat zien. Het was al een erg belangrijke speler in thuismarkt China, maar het merk is er nu mee bezig om dat succes ook om te zetten in andere markten. Het scoort bijvoorbeeld goed in groeimarkten als India, precies omdat zijn strategie er zo goed aanslaat. Xiaomi wil knappe specificaties in een toestel stoppen zonder er stevige prijskaartjes aan te koppelen. Toch zijn ook andere markten niet vies van Xiaomi's toestellen, want onlangs maakte het bedrijf nog een samenwerking bekend met de Nederlandse webshop Belsimpel.
Vierde grootse
De cijfers van het bekende marktonderzoeksbureau IDC liegen dan ook niet. Samsung blijft de grootse smartphonefabrikant van de wereld, ruim, met 72,2 miljoen verscheepte toestellen in het derde kwartaal van dit jaar. Vorig jaar waren het er wel nog 83,3, en dat maakt Samsung de grootse verliezer uit de top 5 van grootste merken. Huawei is de grootste klimmer en weet de 29,1 miljoen verkochte toestellen van vorig jaar om te zetten in 52 miljoen dit kwartaal.
Apple heeft dit kwartaal net iets meer toestellen verkocht dan vorig jaar, maar de winst is absoluut marginaal. Xiaomi is de tweede grootste stijger. Vorig jaar was het bedrijf goed voor 29,3 miljoen verkochte telefoons, en dit kwartaal werd dat 34,3 miljoen. Xiaomi springt daarmee boven OPPO en neemt nu de vierde plaats in.
Via: GizmoChina