Google heeft besloten eens goed te kijken naar de categorieën binnen Gmail. Als je ervoor hebt gekozen om Google zijn gang te laten gaan met het categoriseren van mail op basis van wat Primair (belangrijk) is, of wat onder Updates, Reclame, Sociaal en Forums behoort, dan merk je binnenkort dat bepaalde mail niet meer in Primair belandt, maar naar Updates gaat.
Categorieën in Gmail
Het gaat dan onder andere om mailtjes waarin je te horen krijgt van een vliegmaatschappij hoeven loyalty-punten je hebt verzameld, of bevestigingen dat je ergens een account hebt aangemaakt. Google vindt dat dit soort mail niet langer thuishoort in het Primair-gedeelte van je inbox, maar bij Updates. Het is immers een update over je account of over je spaarpunten. Verder vind je onder Updates veel automatische mails, zoals bevestigingen, facturen, enzovoort. Google meent dat de Updates-inbox echt voor mail moet zijn die je onmiddellijke aandacht niet behoeven en dus voegt het de mailtjes over nieuwe accounts of puntenaantallen bij vliegtuigmaatschappijen daar nu ook aan toe.
Zie je die categorieën niet zo zitten of wil je sowieso van die categorieën af, dan kun je daar heel eenvoudig voor kiezen door naar de Instellingen van Gmail te gaan. Ga naar het tandwiel, dan Alle instellingen bekijken -> Inbox -> Categorieën. Google heeft het volop getest, welke mail nu precies onder welke optie thuishoort. Nu heeft het dus ook besloten om er actie op te ondernemen en een nog betere categorisering te maken waardoor je mailbox beter op orde blijft.
Primair
Het rolt nu uit in Gmail op Android en iOS, maar geeft het een paar weken om helemaal te landen. Verder lijken er als het gaat om de priotisering van mails geen veranderingen te worden toegebracht.
Gebruik jij alleen Primair of alle categorieën? Deel in de reacties wat je ervan vindt en of je zit te wachten op categorieën in je mailbox.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Gaat google alle mail doornemen en dan bepalen waar het hoort?
Precies ja. Dat heet een algoritme toepassen. Er zit niet een medewerker jouw email te lezen. Dat is 1. te duur en 2. lang niet zo interessant als je zelf misschien denkt.
Overigens gebeurt dit al grotendeels, Google gaat het alleen verbeteren. Je kunt het ook zelfs verbeteren door een regel te maken dat email van een bepaald adres altijd in updates terecht komt. Of juist niet.