Vanaf vandaag testen 300 studenten drie maanden lang een nieuw reisproduct. In plaats van inchecken met de OV-chipkaart gebruiken ze een flexibele reisapp.
Eén app voor alle vervoersmiddelen
De app wordt flexibele reisapp genoemd omdat de studenten kunnen reizen met verschillende vervoersmiddelen. Ze kunnen kiezen voor de trein, tram, bus en metro, maar ook deelvervoersmiddelen zoals deelscooters, deelauto’s en deelfietsen. De test is een initiatief van start-up Flytz en mobiliteitsapp Moves, in samenwerking met de Gemeente Rotterdam en Zuid-Holland Bereikbaar.
“Al 30 jaar reizen studenten met hetzelfde studentenreisproduct; een weekend- of weekabonnement, waarmee met de bus, tram, metro en trein gereisd kan worden. Tijd voor verandering”, zo geven Renske Wytzes, Daan Peeters en Joost Wilmink, (oud-)studenten en oprichters van start-up Flytz aan in een persbericht. Volgens hen verandert het aanbod van mobiliteit in steden en maar ook de reisvoorkeuren van studenten. Deelfietsen en deelscooters zijn enorm populair en ook de Swapfiets wordt veelvuldig gebruikt.
De oplossing is volgens het bericht een Mobility-as-a-Service-concept voor studenten. Dat wil zeggen: één centrale app waarmee de student op basis van een persoonlijk budget elke vorm van duurzame , zowel OV als deelvervoer, kan plannen, boeken, betalen en gebruiken. De 300 studenten zullen de app de komende drie maanden uitvoerig kunnen testen. De pilot bleek ontzettend populair te zijn onder studenten. Voor de 300 beschikbare plekke hebben zich maar liefst meer dan 4.000 geïnteresseerden aangemeld.
Duurzame mobiliteit
Volgens Wilmink draagt deze flexibele reisapp bij aan groene en leefbare steden. Zijn bedrijf onderzoekt de verandering in het reisgedrag en hoe de gebruikservaring van het studentenreisproduct verandert zodra de student zelf gaat nadenken over hoe hij of zij het budget zo goed mogelijk kan besteden.
Verschillende onderzoeken van onder andere de TU Delft tonen aan dat hoe meer vervoerskeuzes er beschikbaar zijn, hoe minder snel iemand de auto pakt. Door studenten een product te geven dat beter aansluit op hun reisbehoefte, laat je ze kennis maken met alle voordelen die een breed mobiliteitsaanbod met zich meebrengt. Daardoor zou de aankoop van een auto na de studententijd wellicht uitgesteld kunnen worden.
Joost Wilmink, mede-oprichter van Flytz
OVpay, de opvolger van de OV-chipkaart, wordt momenteel ook getest. De uitrol zal dit jaar plaatsvinden. Met OVpay kunnen reizigers in- en uitchecken met een fysieke kaart, de telefoon of bankpas. Daarnaast werkt de dienst ook in combinatie met een smartphone-app.
Kijk jij ernaar uit om één van deze nieuwe initiatieven te gebruiken om te reizen? Laat het ons weten in de reacties onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik vind het achterlijk dat de oude app al een half jaar offline is . Belachelijk als je niet direct een vervanger hebt
Geld verdienen natuurlijk het lijkt gratis maar is het niet je moet alles betalen. Ik heb prive ebike en auto ben altijd nog goedkoper uit ook met lopend naar iets toe gaan ov is niet altijd nodig.
Was het plan sowieso niet al om de OV Chipkaart te laten vervallen in voorkeur voor een app? Waarom er nou weer een nieuw bedrijf nodig is om alles te regelen is voor mij een grote vraag.
Omdat het OV niet één bedrijf is misschien en de bestaande nog steeds niet iets goeds hebben bedacht. De strippenkaart was nog steeds de beste oplossing. ?