In 2022 start de uitrol van OVpay, de opvolger van de OV-chipkaart. Je zal daarmee kunnen in- en uitchecken met een fysieke kaart, je telefoon of bankpas. De nieuwe kaart wordt in de komende maanden getest samen met de NS en moet in het najaar verschijnen.
OVpay
De OV-chipkaart mag al volop aftellen naar zijn pensioen, want dit jaar komt OV-betalen met een nieuwe oplossing. OVpay zal reizigers op een veel flexibelere manier laten in- en uitchecken op het openbaar vervoer, dat zei Bas van Weele, programmadirecteur bij OV-betalen, in een podcast bij BNR.
Van Weele stelt dat er straks niet alleen een nieuwe OV-chipkaart komt, maar dat reizigers ook rechtstreeks kun betaalpas of creditcard kunnen gebruiken om in- en uit te checken. Daarnaast werkt de dienst ook in combinatie met een smartphone-app. OV-betalen moet nog wel een oplossing zoeken samen met de bancaire sector waardoor je betaalpas enkel dient te identificatie.
Meer keuze voor reizigers
De grote sterkte van deze drie methoden is dat de keuze ligt bij de reiziger zelf, maar OV-betalen ziet ook andere voordelen. “Je hebt geen fysieke kaart meer nodig. Dat scheelt ook enorm in de distributie en in de productiekosten”, aldus van Weele.
OV-betalen zegt dat de nieuwe kaart nu in samenwerking met de NS wordt getest. “We hopen eind derde, begin vierde kwartaal, dus op zijn vroegst oktober, de nieuwe OV-chipkaart beschikbaar te kunnen stellen”, zegt Bas van Weele. Kijk jij uit om het nieuwe systeem te gebruiken in de bus of trein? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over de OV-chipkaart? Download dan onze Android-app en volg ons op Facebook, Instagram, YouTube, Telegram en Twitter.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Geen fatsoenlijke tegenargument? Wat dacht je van hygiëne? Of had jij het idee dat het OV dagelijks wordt schoongemaakt (en dan bedoel ik dus niet alleen het afval opruimen)?
Ov chipkaart moet blijven. Pinnen in de bus geeft alleen maar vertraging op de reistijden. Als ik vaak zie hoe lang het duurt voordat mensen een kaartje hebben in de bus. Daarnaast sommige oudere mensen moeten zullen hiermee problemen hebben of mensen die onder bewind staan, zullen hiermee ook niet blij mee zijn. Het geeft alleen maar meer vertraging op en ergenis. Dan is een los kaartje duurder dan een abonnement. Als dit werkelijk door komt dan ga ik niet meer met het openbaar vervoer. Het wordt te duur.
Weer een nieuwe kaart. Tsja… Voor mij is de ov-chip nog steeds nieuw. Heb wel “voor t geval dat” altijd zo’n ding gehad. Handig voor de metro wanneer ik een keer in Amsterdam of Rotterdam ben. 2x gebruikt voor de trein. Hopen dat t nieuwe systeem gebruiksvriendelijker is.
Godzijdank kan ik eindelijk van die rotkaart af.
Ik ben letterlijk door 3 van die dingen heen gegaan in 4 jaar omdat ze zo snel verslijten dat de informatie niet meer zichtbaar is.
Mijn bankpas gaat al 7 jaar mee ondertussen.
Ik heb hem letterlijk dit weekend nog moeten laten vervangen omdat hij zo versleten was. En dan moet je er ook nog 11 euro over betalen doordat hun kwaliteit zo slecht is.
Translink is een rotbedrijf en zou meer geld moeten steken in kwaliteits producten te maken, ipv doelbewust slechte kaarten maken om dan mensen te laten betalen om ze te vervangen.
ik wil graag mijn flex abonnement met 40% daluren korting behouden. werkt prima voor mij
Leuk hé, kaart verlopen vorig jaar September, €7,50 gedokt en ben ik benieuwd of ik dan die kaart kan blijven gebruiken als die nieuwe methode er is.
hopelijk gaat de introductie beter als destijds met die oude ov chip. Wat een gezeik was dat.
Ik vind dat het OV gewoon gratis moet zijn, Goed voor de economie en haalt een hoop sukkels en auto’s van de straat.
Wegenbelasting eraf en betalen per kilometer. Minder nieuw asfalt nodig en minder milieu impact. Scheelt een hoop bureaucratie, conducteurs en frustraties over zwartrijders.
Op de stadsdienst in Lelystad is het zeker een half jaar al mogelijk om in en uit te checken met je betaalpas al dan niet gekoppeld aan je telefoon of smartwatch. Super handig.
ik ben wel bereid om mee te doen aan de test. In Nederland lopen wij toch wel achter met dit soort dingen. Ik ben wel heel erg benieuwd hoe je abonnementen van je ov chipkaart straks functioneren op eventueel je telefoon. Want nu kun je wel je ov-chipkaart in de NS app zetten, maar alleen om je saldo te checken. Bij deze meld ik me aan!
Gewoon een OV-chipkaart, veel gebruikersvriendelijk.
Ik heb naast mijn gewone OV-kaart ook nog een businesskaart. Dat gaat dan weer lekker omslachtig worden met reisgegevens indienen bij werkgever #fail. Nu krijgt mijn werkgever gewoon maandelijks van NS een reisoverzicht en hoef ik er zelf niet naar om te kijken. Bovendien wil ik werk en privé gescheiden houden ook op de telefoon.
geef mij maar een ouderwets kaartje.
Afgelopen najaar in Spanje ingelogd via m’n mobiel in het OV. Ideaal. Je kon met z’n tweeën of zelfs hele gezinnen reizen met gebruik van slechts één mobieltje. Dat is nog eens gebruiksvriendelijk.
Kwestie van 2x inloggen met zelfde mobiel. We kregen bovendien gewoon korting op de reis, ook bij een retourtje. Prima verwerking aldaar!
Geef maar gewoon de normale ovkaart. Dan heb ik straks ook geen problemen als ooit mijn mobiel leeg mocht raken. Nee ik neem mijn oplader niet mee naar het werk???.