Dat Google Stadia het niet heeft gered, dat is te wijten aan een soort kip-ei-verhaal, stelt een voormalig Stadia-topman Dov Zimring. Uit een statement dat naar voren is gekomen in de rechtszaak tussen de FTC en Microsoft, blijkt dat hij heeft onthuld wat nu precies de aanleiding was voor het vroegtijdig stoppen van de gamestreamingdienst van Google.
Google Stadia
Het was in februari 2021 dat Google de zakelijke plannen voor Stadia herzag. De doelen qua hoeveelheden abonnees werden naar beneden gezet en er werd wat meer focus aangebracht op Immersive Stream for Games, wat een dienst was waardoor ontwikkelaars demo’s konden opzetten met de technologie van Stadia. Capcom is een van de bedrijven die hier bijvoorbeeld gebruik van heeft gemaakt.
Zimring zegt: “Zelfs met deze drastische verlaging van de verwachtingen en de reikwijdte van de dienst, was Stadia niet in staat om genoeg abonnees aan te trekken om een levensvatbaar bedrijf in stand te houden. Zonder een duidelijk pad om een kritische massa van abonnees te bereiken, kondigde Google op 29 september 2022 aan dat Stadia in januari 2023 zou worden gesloten.”
Uiteindelijk blijkt Stadia maar goed te zijn geweest voor tien procent van de cloudgamemarkt, Waar het een nog pittige 750.000 abonnees wist te vergaren, was dat dik onder het niveau dat het eigenlijk van plan was te bereiken: 1.750.000 abonnees. Eén miljoen minder, een nogal een groot verschil.
Kip-ei-verhaal
Maar het had natuurlijk niet zozeer met verwachtingen te maken dat het niet slaagde. Het had te maken met dat er geen games waren, en omdat er geen games waren, er geen studio’s waren. Omdat er geen studio’s waren, waren er geen games, enzovoort. Kip-ei dus.
Zimring zegt (via 9to5Google): “Ontwikkelaars die de meest waardevolle videogamecontent bezaten, legden uit dat hun beslissing om een game te porten naar een nieuw platform zoals Stadia werd gedreven door het groeipotentieel van hun games op de opkomende dienst. Het gebrek aan belangrijke AAA-content van Stadia creëerde een zichzelf in stand houdende cyclus. Spelers wilden zich niet abonneren op Stadia vanwege het gebrek aan AAA-spellen, en veel ontwikkelaars van AAA-spellen wilden op hun beurt geen spellen ontwikkelen voor Stadia vanwege de kleine gebruikersbasis.”
Waarom zoiets in een rechtszaak van Microsoft voorbij komt? Dat heeft alles te maken met Activision, één van de grootste gamebedrijven op aarde. Het bedrijf zou in gesprek zijn geweest met Google over Stadia, maar toen Google niet echt goede updates kon geven over de abonnee-aantallen, haakte het af. Het was te weinig. Zimring zegt dat als Microsoft Activision koopt, dat niet goed is voor de concurrentie in de gamewereld: het wordt dan nog moeilijker om nieuwe gebruikers aan te trekken, meent Zimring. En dat zou voor zowel bestaande als nieuwe platforms gelden.
Had jij Stadia en mis je het wel eens? Of heb je allang iets beters gevonden? Laat het nu achter in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik merkte gewoon dat er inputlag lag was. Minimaal maar het was er wel. Daardoor nooit optimaal kunnen gamen.
Uiteindelijk wel alle aankopen terug gekregen en een chromecast ultra 4k voor niks gehad.
Is voor mij nog steeds de fijnste chromecast.
Wellicht zou reclame iets hebben uit geholpen. Ik was de enig in mijn vriendengroep die van stadia had gehoord
Ik was een tevreden gebruiker van stadia, en vind het jammer dat het gestopt is. En inderdaad te weinig echt nieuwe spellen. Maar ik heb genoten van Red Dead Redemption 2 . En nog vele andere spellen. Wel netjes al mijn geld terug gekregen van Google voor de spellen die ik gekocht had + de hardware??????
De hardware was inderdaad niets mis mee. Maar goed; ga er maar aan staan ten opzichte van Microsoft die ineens met het mysterieuze xCloud kwam.