Fabrikanten van slimme speakers zijn afhankelijk geworden van bedrijven als Google. Sonos gebruikt bijvoorbeeld de Google Assistent en Alexa (Amazon) om zijn speakers aan te sturen. Die afhankelijkheid lijkt Sonos te willen beëindigen door een eigen assistent te ontwikkelen. Sonos lijkt daarmee vooral Google de pas af te willen snijden, blijkt uit een enquête van de speakerfabrikant.
Digitale assistent van Sonos
Sommige Sonos-speakers bieden ondersteuning voor de Google Assistent en Amazon Alexa. Middels de digitale assistenten kan je onder andere het volume aanpassen, nummers skippen of een nieuwe afspeellijst opzetten. Daarnaast werken de assistenten ook als vraagbaak voor andere vragen; zo kan je de Google Assistent bijvoorbeeld vragen naar het weer of je reis naar werk.
Sonos – dat momenteel verworven is in een gerechtelijke strijd met Google – wil gebruikers de keuze bieden om een Sonos-assistent te gebruiken, dat meldt The Verge op basis van een uitgelekte enquête.
‘Privacy by design’
Sonos Voice Control, zoals de Sonos-assistent zal heten, kan volgens de omschrijving in de enquête Sonos-speakers bedienen ‘zonder in te leveren op privacy’. Commando’s die worden gegeven via de Sonos Voice Control-assistent worden volgens het bedrijf lokaal verwerkt. Dit heeft als voordeel dat taken sneller verwerkt kunnen worden, omdat ze niet eerst in de cloud verwerkt dienen te worden. Ook kan Sonos daarmee je privacy garanderen, omdat audiobestanden nooit worden opgeslagen in de cloud.
In de enquête worden verschillende functionaliteiten genoemd, waarna gebruikers zijn ondervraagd over hun interesse in de functies. Sonos’ Voice Control kan volgens de enquête ‘muziek en speakers’ bedienen, door muziek te starten of pauzeren, muziek te skippen en door speakers te groeperen of muziek naar een andere ruimte in huis te verplaatsen. Op bluetooth-speakers als de Move kan Sonos’ assistent nummers skippen, het volume aanpassen en je batterijniveau opnoemen. Voor het bedienen van Sonos-speakers wordt gebruikgemaakt van het Hey Sonos-hotword.
In de enquête lijkt Sonos enigszins een slag om de arm te houden. Onder het kopje van functies die de speakers kunnen krijgen, staat op het einde ‘en meer’, wat erop wijst dat de functieset nog niet volledig bepaald is. Daarnaast valt op dat de Assistent niet wordt benoemd in de enquête, terwijl de Alexa-assistent wel een vermelding kreeg. Uitsluiting van de Google Assistent van Sonos lijkt zeker tot de mogelijkheden te behoren. Of het zover komt, is mogelijk afhankelijk van de komst van de Sonos-assistent.
Lancering Voice Control
Of de Voice Control-assistent van Sonos werkelijkheid wordt, hangt mogelijk af van de reacties die het bedrijf krijgt in de enquête. Uit een reactie van Sonos tegen The Verge blijkt dat Sonos dit type onderzoeken regelmatig uitvoert onder klanten en dat het bedrijf momenteel geen nieuws te delen heeft over dit onderwerp. Een mogelijke lancering van zo’n assistent wordt dus niet bevestigd, maar ook niet uitgesloten.
Zou jij liever de Sonos Voice Control gebruiken dan bijvoorbeeld de Google Assistent? Wat vind jij van Sonos’ focus op privacy, zouden meer assistenten die aanpak moeten verkiezen? Laat het ons weten in de reacties onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Komt er dan ook een losse ‘Sonos-microfoon’ (‘Mini’) om de Sonos speakers te bedienen? Niet alle speakers hebben een ingebouwde microfoon. Denk b.v aan de Sonos/Ikea speakers.
als dat betekent dat het sonossysteem geen verbinding met internet hoeft te hebben zou dat wel heel veilig zijn.
ik zou veel liever zien dat Sonos meer aandacht geeft aan een bedienings-app die veel intuïtiever is dan wat ze hun gebruikers nu voorschotelen. Persoonlijk heb ik helemaal niks met welke assistent dan ook.
ik heb de Sonos speakers juist aangeschaft vanwege de integratie met Google Assistant. Een eigen Sonos assistent is prima maar niet als die ten koste gaat van die van Google. dat ze dan maar die nutteloze Alexa verwijderen.