LG
We kennen LG hier op Androidworls het beste van de smartphones die ze uitbrengen, maar dit bedrijf doet en kan meer. Net als landgenoot Samsung brengen ze ook televisies, koelkasten, wasmachines en dergelijke op de markt. Door de voortschrijdende techniek zijn deze apparaten ook makkelijk te connecten met de smarthone en het internet en dat is precies wat LG doet.
TagOn
Ik ben niet goed met wasmachines, sterker nog het is mij verboden om binnen een straal van 2 meter van een wasmachine te komen. Maar dat zou wel eens kunnen veranderen wanneer ik een LG wasmachine zou gebruiken. De nieuwe lijn wasmachines beschikt over een ‘download course’. Deze download-plaats is in te vullen met een wasprogramma die je kunt downloaden via de Smart Laundry-app. Deze wasprogramma’s zijn afgestemd op de levensfase van de consument want je wast nu eenmaal anders als je bijvoorbeeld kinderen hebt.
Eerst download je het programma dat bij je past. Deze maakt contact door middel van NFC en stuurt het programma naar de wasmachine en je kunt aan de slag. Zou er ook een waarschuwing voor ‘rode sokken bij witte lakens’ inzitten?
Dit systeem werkt via het bekende TagOn principe van LG dat al eerder geïntegreerd werd in de smartphones en televisies.
Wasmachine stuk wat nu?
Maar het connecten zit hem niet alleen tussen het apparaat en de gebruiker maar het kan ook zeer handig zijn in het contact met de fabrikant in het geval van een storing.
Het vaststellen van een probleem bij een wasmachine was al vrij vooruitstrevend bij LG want de service-afdeling vroeg de consument om de telefoon bij de wasmachine te houden en de knop smart diagnosis in te drukken. Met het geluid dat smart diagnosis afspeelde kon de service-afdeling het probleem vaststellen. Maar dat kan tegenwoordig natuurlijk veel sneller door middel van onze smartphones en de applicatie die LG daarvoor in de Play Store heeft gezet.
Met de applicatie kan de consument de eerste stap, het opzoeken van het probleem, zelf uitvoeren door de applicatie te gebruiken. Bij een probleem met bijvoorbeeld de wasmachine open je de applicatie en houdt de telefoon bij de wasmachine, de smartphone vangt het geluid op en vertelt de consument wat de foutmelding is en wat hij of zij er eventueel zelf aan kan doen. Want sommige fouten, zoals teveel was in de trommel of deur niet goed gesloten, zijn makkelijk zelf op te lossen. Mocht het een groter probleem zijn dan kan via de app de monteur gebeld worden.
Lekker ‘appen’ met de keuken via LG Homechat
Tijdens de CES toonde LG zijn nieuwe ontwikkeling op het gebied van huisautomatisering. De meest opvallende daarvan was wel de LG Homechat, een systeem dat werkt door middel van chatberichten naar je keukenapparatuur.
Wanneer je bijvoorbeeld op vakantie gaat dan stuur je een bericht naar je koelkast in gewone spreektaal zoals ‘Ik ga met vakantie. Daarop zal de koelkast een suggestie terugsturen om de dee in een vakantie-modus te zetten. Hetzelfde kan met de wasmachine en de robotstofzuiger van LG. HomeChat werkt via de messenger van Line, een mooie applicatie die we al eens eerder hebben besproken op Androidworld. Momenteel is deze functie alleen nog maar te gebruiken in de Engelse-en de Koreraanse taal. In de loop van het jaar zullen meerdere talen ondersteund worden.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Gezien de kwaliteit van de producten die LG uitbrengt geen overbodige luxe. Als een fabrikant met deze opties komt krab dan maar ff achter je oren of het merk wel geschikt is voor je.
Hopelijk komt er een industriestandaard voor iedereen met zijn eigen protocol op de proppen komt, zodat elke telefoon met elk toestel kan praten.
Ben benieuwd hoe we over een jaar of twee leven, mochten alle elektronische apparaten met je smartphone verbonden zijn. Vooral het automatisch stofzuigen zou ik vaak gebruiken.
Je auto automatisch voorverwarmen in de winter, lijkt mij ook super handig. (Volgens mij hebben sommige auto’s dit al, zoals de audi s4 uit 2008 als ik mij niet vergis)