Meerder gebruikers moesten vorige week plotseling een pincode invoeren tijdens contactloze betalingen met hun Wear OS-smartwatch. Volgens Google is dit niet de bedoeling en gaat het over een bug. Deze moet zo snel mogelijk worden opgelost.

Lees verder na de advertentie.
Ineens een pincode invoeren
Afgelopen zondag kwamen we met het nieuws dat Google wellicht werkte aan een nieuwe verificatie voor betalingen met Wear OS. Bij een contactloze betaling via je smartwatch moesten meerdere gebruikers namelijk opeens een pincode invoeren, dit was eerst niet nodig.
Op Google Wallet zagen we eerder dat het al eerder dat het noodzakelijk werd om een pincode in te voeren. We zouden het dus ook niet gek vinden als dit ook plotseling voor Wear OS zal gelden. Google zei daar destijds het volgende over: ”Contactloze betalingen via Google Wallet zijn nu nog veiliger. Voordat u een betaling uitvoert, wordt u nu gevraagd uw identiteit te bevestigen – met een pincode, patroon, vingerafdruk of biometrische ontgrendeling van klasse 3 – met de optie om verificatie voor ov-tarieven uit te schakelen.”
Het is een bug
Het invoeren van een pincode tijdens een contactloze betaling via een Wear OS-smartwatch lijkt echter toch niet de bedoeling. Google meldt namelijk het volgende: ”We werken eraan om het probleem aan te pakken. Er is geen nieuwe authenticatievereiste voor Wear OS-gebruikers.” Volgens Google gaat het dus om een bug die ze snel willen oplossen. Ze noemen hierbij niet wanneer ze dit opgelost zullen hebben.
Veel gebruikers zullen blij zijn met dit nieuws. Ondanks het feit dat een pincode de betalingen veiliger maakt, zal het invoeren van een code het gemak en de snelheid van het betalen met een smartwatch namelijk tenietdoen.
Moest jij ook een pincode invoeren tijdens een betalen met je slimme Wear OS-horloge? En vond jij dit storend, of juist veiliger? Laat het weten in de comments onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Jammer dat ING dit nog niet ondersteund… Heb ik hem wel in de Wallet op mijn Pixel maar daar heb je eigenlijk niks aan want het werkt met de app ook goed. Het is juist handig als je mobiel niet meehebt en je wilt betalen met je smartwatch.
Nou weer afwachten tot ING het ook heeft.
Hier ook positieve ervaring. Sinds deze week geen extra code hoeven in te voeren. Het werkt weer als vanouds hier.
Het was inderdaad onhandig om extra pincode of swipe beweging te moeten invoeren bij gebruik slimme Wear OS-horloge. Gelukkig hoefde dat 23-4-’24 bij AH inmiddels niet meer. Hopelijk is deze bug nu opgelost.