Update 10/03 om 10:45 uur: Signify nam contact op met Androidworld voor een reactie. Je vindt ze integraal onderaan dit artikel.
Philips Hue Bridge
Tot aan 2019 was het niet mogelijk om Philips Hue-lampen aan te schaffen, zonder daar een Bridge aan toe te voegen. Signify, het bedrijf achter het oorspronkelijke Philips Lighting, werkt met de Hue-lampen via het ZigBee-concept. Zo’n signaal is niet met een telefoon op te vangen, waardoor je bij Philips een afzonderlijke Bridge moet aanschaffen. Middels de Hue Bridge wordt het ZigBee-signaal omgezet in een signaal voor je wifi-verbinding, waarna je de lampen overal ter wereld kan bedienen. Voor eigenaren van de oorspronkelijke Hue Bridge zal dat vanaf 1 mei 2020 net iets anders lopen.
Philips Lighting (Signify) introduceerde zijn eerste Hue Bridge in 2012
Philips Lighting bracht de Hue Bridge V1 in 2012 op de markt en zal functionaliteiten van de Bridge V1 op 1 mei 2020 uitschakelen. Aan het einde van het eerste kwartaal, zal Philips stoppen met het aanbieden van beveiligings-, kwaliteits- en interoperabiliteit-updates. Omdat Philips de werking van zijn Bridge V1 in combinatie met de Hue Cloud niet kan garanderen, worden internetfuncties vanaf 1 mei uitgeschakeld. Vanaf dat moment is het enkel nog mogelijk om de Philips Hue-lampen die op de Bridge V1 zijn aangesloten, vanaf het lokale netwerk te bedienen. IFTTT en digitale assistenten zullen niet meer met de lampen werken.
Ondersteuning
Slimme apparatuur begint steeds belangrijker te worden in onze huizen, met daarmee het verlangen om onze apparatuur letterlijk overal te kunnen bedienen. Voor eigenaren van de originele Bridge, zit er niks anders op dan het verlies te accepteren – of de Bridge V2 aan te schaffen. Onbekend is hoe lang deze Bridge nog ondersteuning zal ontvangen. Daarmee is het lastig om te zeggen of gebruikers goed af zijn door een Bridge V2 aan te schaffen. Een Hue Bridge V2 is aan te schaffen voor 50 euro bij verschillende webwinkels. Geen zin om 50 euro uit te geven? Dan kan je de lampen bedienen via de Hue Bridge V1-app.
Met de Philips Hue Bridge V1-app, blijven de Hue-lampen voortaan bedienbaar
Signify laat met deze stap het grootste nadeel van slimme apparatuur zien. Als een fabrikant geen zin heeft om apparaten te ondersteunen, dan kunnen ze plots een hoop functionaliteiten verliezen. Voor sommige slimme producten, zoals deurbellen en thermostaten, kan het er zelfs voor zorgen dat ze helemaal niet meer werken. Gelukkig zijn lampen nog altijd te bedienen met schakelaars – als je nog schakelaars in je muur hebt zitten. Wat vind jij van de stap die Philips Lighting (Signify) zet wat betreft de functies van de Hue Bridge V1? Heb jij een Hue Bridge V1 in huis? Laat het ons weten in de reacties onder het bericht.
Update: reactie Signify
“Philips Hue is een dynamisch ecosysteem waaraan permanent nieuwe ontwikkelingen en experiences worden toegevoegd zodat de beleving nog intenser, nog veiliger, nog beter en nog mooier wordt.”
“Omdat we ervoor willen zorgen dat de Philips Hue gebruiker van de eerste generatie – en die dus nog gebruik maakt van de ronde Philips Hue bridge – optimaal van die nieuwe en geweldige Philips Hue-ontwikkelingen kan genieten en dus naadloos kan overschakelen naar de nieuwe bridge – de vierkante – hebben we hem/haar vorig jaar al in april in een 121 communicatie al verwittigd dat we de support voor die eerste generatie bridge gaan stoppen in de lente van 2020.”
“Daarnaast gaf en geeft ons Customer Service Center bij elke oproep ook telkens aan dat een conversie naar de nieuwe bridge wenselijk is.Rond deze tijd gaan we die eindgebruiker opnieuw informeren vanuit Global, maar bijvoorbeeld ook via onze ‘Benelux newsletter’ die we snel gaan uitsturen. Bovendien staat ook op onze website al geruime aangegeven hoe het zit met de support van deze bridge. Je vindt de benodigde informatie hier en hier.”
“Belangrijk: het gebruik van de Philips Hue Bridge V1 loopt in principe gewoon door, maar sommige features (zoals out-of-home & voice) vallen weg. De andere features blijven (van thuis uit) gewoon werken, al vallen de updates en de support dus weg.”
“We zijn in de Benelux en via diverse kanalen al een hele poos geleden met een pro-actieve communicatie gestart én met een geweldige promo: bij aankoop van een Philips Hue-lamp krijgt men de nieuwe bridge er zomaar gratis bij. Op deze manier kan de consument op een snelle en ook goedkope manier de omschakeling maken. Deze actie loopt nog altijd en we stellen vast dat vele consumenten hiervan hebben gebruik gemaakt.”
“De gebruiker van de Philips Hue Bridge V1 – we spreken over een getal van minder dan 5% van de Philips Hue-gebruikers – krijgt dit nieuws dus niet zomaar koud op de steen.”
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Wat Philips betreft is het onwaarschijnlijk hoe weinig empathie dit bedrijf voor klanten heeft. Dit bedrijf is waarschijnlijk niet de enige.
Wij begrijpen dat een product niet meer wordt geproduceerd, aangepast of ondersteund voor nieuwe mogelijkheden en toepassingen maar vanaf het nemen van dergelijke beslissing lijkt het ons logisch dat de aangekochte functionaliteit behouden blijft voor minstens tien jaar.
Ook onze Philips TV en soundbar werd 3 jaar na aankoop al niet meer voorzien van verbeterde firmware waardoor sommige steeds weer opduikende problemen nooit verholpen werden of zullen worden.
Dit zorgt ervoor dat wij nog zelden in positieve zin aan Philips denken bij de mogelijke aankoop van nieuwe apparatuur.
Wtf , geef dan gewoon mensen hun geld terug , ik heb acht hue lampen ,die synchroon lopen met me Philips Ambilight tv ,ze hebben totaal geen respect voor de consument.
Goede led lampen kun je toch nemen blijf je ook in beweging naar de schakelaars. Ook veel goed koper
Voor verstandige mensen verandert er dus niets; die hebben toch al gezorgd dat hun hue lampen niet vanaf het internet te benaderen zijn.
En voor de mensen die denken dat een simpele schakelaar in de muur altijd beter is; als je niet overweg kan met meer dan 2 mogelijkheden is een simpele schakelaar in de muur inderdaad de beste oplossing voor je.
Ach wat een ellende , elke 2 jaar een nieuwe telefoon kopen van 600 euro of meer maar na 8 jaar een nieuwe hub moeten kopen van 5 tientjes omdat de oude eol is is toch wel echt een drama…
Ik heb het gewoon zoveel mogelijk lokaal draaien, Domoticz, zigbee2mqtt ( geen IKEA of hue hub nodig), Tasmota meer omdat het een beetje hobby is, en normale verlichting gewoon achter schakelaar.
Ik heb gewoon drie afstandbediendbare stopcontacten van de Action van €7.95. die werken ook uitstekend en hebben ook geen updates nodig.
Ik blijf lekker ver weg van die IoT hype meuk. Het gaat echt nergens over. Het eerst product waarvan ik denk: kijk daar heb je wat aan, moet ik nog tegen komen.
Gewoon je lampjes aan doen met het schakelaartje aan de muur. Werkt altijd en hebben geen updates nodig.
Dit is al jaren aan de gang, ik krijg zakelijk geregeld brieven met producten die na 10 jaar niet meer ondersteund worden.
Bij problemen moet je duizenden euro’s uitgeven om besturingssystemen te vervangen. Techniek ontwikkeling gaat snel en je kan als leverancier nu eenmaal niet alles blijven ondersteunen.
Thuis doe ik dan ook niet mee aan deze hype. ?
Dat vind ik hét grote nadeel van afhankelijk worden van webservices en cloud diensten. Als zij de dienst opzeggen, zit jij zonder.
Nee ik heb Philips hue Bluetooth dan heb ik er geen last van.
Als je “slimme” lampen wilt hebben ben je dom en lui… Loop toch gewoon naar de schakelaar, dat is elk huis op berekend, een het is nog eens voordelig ook.
Ik heb gelukkig een V2.1.
Maar ik zou me opgelicht voelen als ik een V1 zou hebben.
Gebeurt dit over 2 jaar of zo ook met de V2?
Dan ben je wel een hoop geld kwijt als je een hoop lampen hebt.
Een van de redenen dat ik heel snel van Hue afgestapt ben. Mijn lampen hadden om de haverklap geen verbinding met de bridge. Moest telkens die bridge uit en weer inschakelen, zeer frustrerend.
Ben toen snel overgestapt op Chinese lampen die net zo goed functioneren maar dan zonder een bridge gewoon rechtstreeks via wifi.