Samsung Galaxy S24: nu met hoge korting én Galaxy Watch7 cadeau!

Zo wil Google de problemen met de Pixel 2 oplossen

Dimitry Vleugel
Dimitry Vleugel
27 oktober 2017, 13:30
2 min leestijd
Zo wil Google de problemen met de Pixel 2 oplossen

Lees verder na de advertentie.

Problemen

Nadat de eerste toestellen in gebruik waren genomen door de eerste kopers, kwamen er snel meldingen van problemen. Deze problemen hadden in de meeste gevallen met het scherm te maken van de Pixel 2 XL.

De eerste klacht werd vooral door The Verge de wereld ingebracht. Het scherm van de Pixel 2 XL liet enorme fletse kleuren zien. Een instelling in het toestel om de kleuren wat levendiger te maken had maar weinig effect.

De tweede klacht is iets ernstiger van aard. Enkele gebruikers waaronder journalisten hebben na een korte periode van gebruik al last van ingebrande schermen. Vooral aan de onderzijde blijft de toolbar zichtbaar wanneer je bijvoorbeeld een video kijkt.

De oplossing volgens Google

Google reageerde vrij snel op de problemen met de melding dat ze het gingen onderzoeken. Nu zijn ze naar buiten gekomen met de eerste oplossingen.

Wat betreft de saaie kleuren op het beeldscherm, dit gaat het bedrijf oplossen met een update. Google heeft voor de calibratie het zogenaamde DCI-P3-profiel gebruikt. Dit profiel staat bekend om zijn natuurgetrouwe kleuren. De update zal een nieuwe ‘Saturated’-mode toevoegen die de kleuren wat verzadigder zullen maken.

Het tweede probleem is wat serieuzer van aard. Ingebrande schermen kun je niet meer reparereren met een software-update. Google verdedigd dit ‘probleem’ met de redenering dat OLED-schermen altijd last hebben van dit probleem na verloop van tijd. 

In het eigen onderzoek dat Google uitgevoerd heeft zijn er geen verschillen met andere OLED-schermen gevonden. Daarvoor hebben ze een vergelijk gemaakt met andere OLED-schermen in premium smartphones.  Dit probleem zit het normale gebruik van de smartphone niet in de weg dus je zult er mee moeten leren leven.

Toch zal het bedrijf middels toekomstige software-updates veranderingen aan gaan brengen die het proces van het inbranden zullen vertragen. Zo denkt men eraan om de intensiviteit terug te brengen met 50 nits na een bepaalde periode van in-activiteit. Daarnaast werkt men aan een witte in plaats van een zwarte navigatiebalk. 

Is dit genoeg?

Deels is het spreekwoord ‘hoge bomen vangen veel wind’ hier van toepassing. Alles wat Google doet ligt onder een vergrootglas en elk vermoeden van een probleem zal worden opgeblazen tot een ramp. Wanneer het klopt, zal het probleem met de kleuren niet eens een probleem zijn. Google is gewoon ’te eerlijk’ geweest met de calibratie van de kleuren. De update zal dit snel oplossen.

Wat betreft de ingebrande schermen zouden we dus naar andere merken moeten kijken, hebben deze ook last van een ingebrande navigatiebalk? Laat het ons weten. 

Bron: AndroidCentral

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

9

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

25 november 2017, 1:21

En het houdt niet op. Nieuwe problemen met de pixel 2 XL.Buitenkant scherm reageert niet goed. Zie Duits artikel.

https://www.golem.de/news/google-noch-mehr-displayprobleme-beim-pixel-2-xl-1711-131113.html

Der Randbereich des Displays reagiert nach Berichten von Pixel-2-XL-Nutzern nicht auf Berührungen. Wischgesten können ausgeführt werden, aber das Tippen auf den Randbereich des Displays wird nicht erkannt. Mittlerweile hat sich Google dazu geäußert: Mit einem Softwareupdate soll das Problem beseitigt werden.

Wat hebben die grote bedrijven toch een waardeloze testers en klanten testers, hoe kán dit niet ontdekt worden vóór de introduktie!!!

Off topic: UPC had een klantenpanel dat de Horizon mocht uittesten. (allemaal dombo’s geweest, het is nog steeds na talloze updates een onding)…..vandaag ging ik voor nieuw mobieltje en knapte finaal af op de vage macrofotos van de HTC 11U. Mijn ‘stoneage’ lagere kwaliteitsklasse Samsung s3 doet het stukken scherper op 10 cm afstand. Waarom test niemend of oud wellicht beter was dan met veel geschreeuw gebracht nieuw. Welk bla bla was er niet van de lucht met de one plus 5T. Vooruitgang in lichtgevoeligheid ingeruild tegen verlaten zoomscherpte. Het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer geld nu voor de smartphone wereld. Vol walging zie ik klanten in winkels alleen praten, met de verkopers bijna niemand neemt fotos met 2 verschillende toestellen en vergelijkt. Dat de Samsung S8plus een waardeloze selfiecamera heeft en de HTC 11 U die 200 euro goedkoper is een best denkbare scherpe selfies maakt met ware gezichtsvormen maar weer ruis in de achterkamera heeft i.t.t. de samsung s8plus die het geniaal doet, ontgaat iedereen blijkbaar. Konklusie: Je kan niets kopen dat in harmonie is. Het is voor of achter top nooit beide kanten hoe veel je ook betaalt. Ik stel koop uit tot 2018. Er is gewoon niets te koop dat top afgesteld en samengesteld is. Beste koop in relatie uitgave (op waardeloze macros na is nu in mijn opinie de HTC 11 U black friday 499 euro. En heeft nog noise canceling ook nog. ( waarvoor je bij de Sony XZ1 optie daarvoor nog een extra geschikte oortelefoon van 150 euro moet kopen ).

28 oktober 2017, 16:00

Mijn Samsung S7 heeft ingebrande Waze iconen. Het meest zichtbaar is die oranje cirkel. Het is ook gewoon zichtbaar als ik nu aan het browsen ben op deze pagina. Ik gebruik waze dagelijks ongeveer zo’n 2x 40min.

28 oktober 2017, 11:31

Mijn Nexus 6 had daar ook enorm veel last van. Je kon de inbranding al zien, de eerste dag dat ik hem had. Op mijn Galaxy toestellen heb ik er nooit last van gehad. Het is niet waar dus dat alle amoled schermen daar last van hebben.

28 oktober 2017, 3:00

Heb alle toestellen uit de Samsung Galaxy S en Note reeks gehad(behalve Note 7 en 8) maar heb nog nooit een ingebrand iets ondervonden terwijl ik mijn toestellen gemiddeld een 6 a 7 maanden dagelijks minstens 6 uur volop gebruik. Snap eigenlijk niet hoe dat kan gebeuren. Je laat je toestel toch niet continu op hetzelfde scherm staan? Ofwel verwissel je van app of wat je aan het lezen/spelen bent of het scherm gaat in slaapstand/uit. Dat Google dat normaal vind na 1 a 2 maanden gebruik vind ik wat bij de haren getrokken. Ik wil misschien nog geloven dat er een inbranding in het scherm zit na ongeveer een jaar intensief gebruik maar ikzelf heb het nog nooit ondervonden. Ikzelf heb me ook nog niet zo verdiept in het verschil tussen een Oledscherm en een Amoledscherm maar denk dat de jarenlange studies die Samsung heeft met hun Amoledschermen in smartphones verder staat dan LG met hun Oledscherm voor smartphones dat nog in de kinderschoenen staat. Google heeft het risico genomen en het resultaat is er naar. Als je bereid bent om na 1 a 2 maanden het er maar bij te nemen voor de prijs die je voor Zo’n toestel neertelt dan is dat je eigen keuze vooral omdat er steeds meer klachten komen met deze problemen. Ikzelf zou helemaal niet tevreden zijn na Zo’n korte tijd. Hoe ziet het eruit na een half jaar gebruik? Zover zijn we nog niet maar wat als? Te dure toestellen voor wat je krijgt voor je geld, dat is nu mijn gedacht ervan. Google maakt te dure toestellen in samenwerking met bedrijven die niet echt aan de top van de markt staan. Wanneer ik mijn Note 8 heb en dat gebeurd al na enkele maanden dan wil ik een nieuw toestel of mijn €1000 terug. Zoiets mag gewoon niet voorvallen in die prijsklasse van toestellen. Niks excuus

28 oktober 2017, 2:42

Gebruik note4 al bijna 3 jaar en zie nergens inbranding. S2 gebeurde dat wel na 2,5 jaar gebruik.

28 oktober 2017, 0:46

Toch denk ik dat dit de opvolger van mijn n5x gaat worden

27 oktober 2017, 20:50

Laat ik het zo zeggen: Als ik de Pixel had willen kopen dan zou ik toch echt even wachten of dit inderdaad de problemen gaan verhelpen. Aan de andere kant denk ik dat het alleen maar goed is dat het monopoly van Samsung op dit gebied (en andere) wordt doorbroken want ze hebben al teveel macht en maken hier dan ook met name naar de concurrenten geregeld misbruik van. (zo ook met de nieuwste processors van Calcom , die de 1e maanden voor andere fabrikanten niet beschikbaar zijn).

27 oktober 2017, 20:36

Alle generaties Galaxy gehad, scherm altijd aan in de auto met Flitsmeister, nooit ingebrand scherm gehad, in ieder geval niet zichtbaar. Ik heb wel eens gelezen dat Samsung het beeld hele kleine stukjes verschuift, maar een paar pixels dus dat zie je bijna niet maar is me nooit opgevallen.

27 oktober 2017, 16:19

Wat een BS excuus van Google dat oled altijd last heeft van inbranden.

Misschien je schermen laten maken door iemand die wel weet hoe het moet.