Google introduceert nieuwe regels voor zijn Play Store. Ditmaal is het aan ontwikkelaars om zich vooral te concentreren op regels die te maken hebben met advertenties die het hele scherm overnemen. We nemen de nieuwe regels door.
Schermvullende advertenties
Vanaf 30 september mogen die zojuist genoemde schermvullende advertenties helemaal niet meer. Tenminste, niet wanneer ze op ‘onverwachte’ momenten komen en problemen veroorzaken met de normale werking van de app. Denk aan tijdens een laadscherm voor je de app opent, maar ook tijdens een spel of wanneer je door content scrollt. Voor consumenten is het heel fijn dat Google hieraan een einde wil maken, want onverwachte advertenties worden eigenlijk nooit positief ontvangen. Het betekent dus niet het einde van de fullscreen advertentie, maar wel het einde van de plotselinge variant. Mochten ze op een normaler moment komen, dan mogen ze niet langer dan 15 seconden duren als je er geen toestemming voor hebt gegeven.
Abonnementen
Een andere aanpassing is dat vanaf 30 september een direct toegankelijke methode aanwezig moet zijn binnen de app om je abonnementen te beheren of te annuleren. Hoe het moet werken, dat maakt niet uit, maar het is in ieder geval belangrijk dat dit heel duidelijk in de app is. Niet per se dat je het in de app moet kunnen beëindigen, maar wel dat je binnen de app verwezen wordt naar bijvoorbeeld de Play Store of een website waar het kan.
Feitelijke onjuistheden over gezondheid
Apps waarin onjuistheden staan over gezondheidsonderwerpen zijn binnenkort niet meer welkom in de Play Store. Google wil het verspreiden van desinformatie rondom gezondheid een halt toeroepen. Het is daar wel wat laat mee, want juist toen het coronavirus begin 2020 enorm veelbesproken was, groeide die misinformatie enorm. Beter laat dan nooit maar je kunt straks dus geen apps meer in de Play Store tegenkomen die onjuiste informatie geven over bijvoorbeeld vaccinaties, maar bijvoorbeeld ook Yomanda-achtige behandelingen zijn straks niet meer welkom in medische apps in de Google Play Store. Dit gaat in vanaf 31 augustus.
Identiteitsfraude
Vanaf 31 augustus start er nog een nieuwe regel, namelijk dat Play Store-apps waarin bekende merken of organisaties worden genoemd terwijl die niets met de app te maken hebben, niet meer mogen. Het wordt al langer bestreden, maar dankzij deze regel heeft Google een extra stok om mee te slaan. Het gaat daarbij overigens ook om het imiteren van de huisstijl, wat een zeer positief effect kan hebben op het tegengaan van bijvoorbeeld phishing.
Apps met speciale toestemmingen
Speciale toegankelijkheids-apps mogen een aantal systeemrestricties overschrijven, maar dit kan soms in strijd zijn met de beveiligingsregels. Google wil niet dat toegankelijkheids-apps informatie delen wanneer het de FLAG_SECURE-modus aanstaat. FLAG_SECURE wordt vaak gebruikt om te zorgen dat je geen screenshots mag maken van het scherm. Deze nieuwe regel gaat in op 1 november.
Monitor-apps
Apps die ouders de mogelijkheid geven hun kinderen in de gaten houden hebben zich ook te houden aan nieuwe regels, namelijk dat ze heel duidelijk laten weten hoe ze omgaan met dataprivacy. Dat geldt al voor hun teksten binnen de Play Store zelf. Daarnaast moet de nieuwe vlag IsMonitoringTool in hun metadata worden meegenomen, zodat het systeem de app herkent als een monitor-app. Vanaf 1 november worden deze regels gehandhaaft. In het verlengde hiervan is er ook een nieuw developmentkitprogramma, die voorschrijft hoe appmakers moeten omgaan met advertenties in kinder-apps.
Genoeg te doen dus voor ontwikkelaars, want er komen grote veranderingen aan en Google houdt ze in de gaten. Veel van de regels zullen ons als consumenten gaan helpen, dus deze veranderingen zijn zeer welkom.
Wat vind jij, is het terecht dat Google zo bepalend is, of moet het ontwikkelaars meer vrijheid geven? Laat je reactie achter onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
“Apps waarin onjuistheden staan over gezondheidsonderwerpen zijn binnenkort niet meer welkom in de Play Store.” Tijdens de coronacrisis hebben we gezien dat de inzichten over wat onjuistheden zijn op gebied van gezondheid behoorlijk kunnen veranderen. YouTube (van Google) heeft heel wat mensen ten onrechte gecensureerd of gecanceld. Daarom vind ik dit geen goed nieuws, maar juist verontrustend.
Twitter, Google, Apple, etc. zijn privé bedrijven. Ze bepalen hun eigen spelregels binnen een bepaald wettelijk kader. Vind je ze niet leuk ? Pech.
De “inzichten” van “top specialisten” à la Willem Engel of Thierry Baudet zijn puur gif voor onze samenleving.
“Google wil het verspreiden van desinformatie een halt toeroepen”
Dus wasgoed, waar iemand in stapt, die zien we niet meer als reclame ?
Of als je je tanden poetst met merk X, dat ineens je badkamer vol dansende bloemen komt ?
Of is het alleen de informatie waarvan ZIJ vinden dat WIJ die niet mogen zien/weten ?