Netflix gaat met Microsoft samen werken aan een nieuw goedkoper abonnement mét advertenties. Microsoft zal de wereldwijde verkooppartner van Netflix worden en daarnaast ook de advertentietechnologie voor Netflix ontwikkelen.
Netflix verliest abonnees
Netflix verkeert al een tijdje in zwaar weer. Het streamingsplatform verliest voor het eerst in tien jaar namelijk abonnees. Dit geldt zowel voor bestaande klanten waarvan er steeds meer hun abonnement opzeggen, als ook voor nieuwe klanten die er vaker voor lijken te kiezen om één serie te bingewatchen en daarna alweer besluiten het abonnement stop te zetten. Tegen deze terugloop wil Netflix nu stappen gaan ondernemen.
Zo willen ze gaan voorkomen dat mensen buiten het gezin hun account delen, niet meer alle afleveringen van een serie in één keer online gooien én een nieuw abonnement opzetten. Netflix heeft namelijk al eerder bevestigd dat ze werken aan een goedkoper abonnement met advertenties. Je betaalt voor dit abonnement dus minder per maand, maar krijgt hier wel advertenties voor terug. Vandaag komt Netflix met het nieuws dat Microsoft ze hiermee gaat helpen.
Samenwerking met Microsoft
Naast het bestaande basis-, standaard- en premiumabonnement komt er straks dus een abonnement met advertenties. Hier zijn nog geen details over bekend, maar Netflix meldt nu wel dat het Microsoft heeft gekozen als wereldwijde advertentietechnologie- en verkooppartner. Dat meldt Netflix in een blogbericht. Volgens Netflix heeft Microsoft bewezen alle advertentiebehoeften te ondersteunen en daarnaast ook samen wil werken aan een nieuw advertentiemodel. Netflix zegt hier verder het volgende over: ”Microsoft bood de flexibiliteit om in de loop van de tijd te innoveren op zowel de technologie- als de verkoopkant, evenals sterke privacybescherming voor onze leden.”
Microsoft zelf is ook verheugd met de samenwerking en meldt het volgende: ”Dit is een grote dag voor Netflix en Microsoft. We zijn verheugd om nieuwe premium waarde te bieden aan ons ecosysteem van marketeers en partners, terwijl we Netflix helpen meer keuze te bieden aan hun klanten.”
Wat vinden jullie?
Zouden jullie een goedkoper abonnement op Netlfix, maar dus met advertenties, overwegen? En wat zou jij dan maximaal voor dit abonnement willen betalen? Laat het weten in de comments onder dit artikel, we zijn benieuwd.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik vind het wel een slimme zet. Ik snap dat Netflix op zoek gast naar nieuwe verdienmodellen en een goedkoper abo met ads (Spotify is er groot mee geworden) kan laagdrempelig werken voor nieuwe klanten. Netflix krijgt steeds concurrentie (Amazon, Apple, Disney etc) dus ze moeten iets doen.
Al hoop ik niet dat ze bij de duurdere abos met ads komen en ze wel series ineens online blijven zetten:-)
Moet het nog zien gebeuren dat Microsoft dit gaat kopen.
Steek die maar lekker waar de zon nooit schijnt.
Het enige waar ze mee moeten komen zijn 1 persoons 4k streams voor een fatsoenlijke prijs. Ik weet zeker dat Netflix daar veel meer geld mee zou verdienen.
Reclames is een no go voor mij.
Jammer. Ik had gehoopt dat ze met Roku zouden samenwerken, die dus al een robuust advertentiplatform heeft.
Maar goed, zolang het hierbij blijft is het prima. Als Microsoft Netflix zou kopen zou er flink wat aan de hand zijn.