Netflix verloor 970.000 klanten in het tweede kwartaal van 2022, minder dan de 2 miljoen die verwacht werd. Toch zal het langer duren alvorens het aangekondigde abonnement met reclame beschikbaar is, dat is begin 2023 het geval. Netflix stelt dat het innovatief wil zijn met reclamemodel.
Netflix’ abonneeverlies
In een boodschap aan zijn investeerders deelt Netflix dat in het afgelopen tweede kwartaal in totaal 970.000 abonnees hun abonnement hebben opgezegd. Oorspronkelijk sprak de streamingdienst over een verwacht verlies van 2 miljoen klanten. Toch willen investeerders uiteraard vooral groei zien bij het bedrijf en één van de elementen die daarvoor moet zorgen is een voordeligere formule met reclame.
“We hebben recent Microsoft voorgesteld als onze partner voor technologie en reclame en we willen deze formule rond het begin van 2023 lanceren”, stelt Netflix in zijn brief aan aandeelhouders. “Zij maken grote investeringen om hun reclamebusiness, goed voor miljarden euro’s, uit te breiden naar premium videokanalen. We zijn verheugd dat we met zo’n sterke partner wereldwijd samenwerken.”
Reclame beperkt beschikbaar
Eerder werd gelekt dat Netflix nog voor het einde van dit jaar reclame zou tonen met zijn nieuwe abonnement, en als die informatie klopt dan lijkt dat niet te lukken. Verder zal niet elke Netflix-show meteen met reclame te zien zijn. Netflix moet de makers van alle content die het onder licentie aanbiedt eerst nog overtuigen van het idee.
De streamingdienst maakt zich sterk dat de kwaliteit van de reclame in de loop van de jaren ook zal verbeteren en het bedrijf wil ook innovatief zijn. Het reclamemodel wordt eerst in een beperkt aantal markten uitgerold. “We beginnen wellicht in een handvol markten waar veel geld aan advertenties wordt besteed. Zoals bij de meeste van onze ideeën is het de bedoeling dat we het uitrollen, luisteren en leren. Daarna kunnen we er snel op inspelen om ons te verbeteren. In de komende jaren zal onze reclamebusiness er waarschijnlijk anders uitzien dan bij dag één.”
Het is niet bekend of een goedkoper abonnement met reclame vanaf het begin beschikbaar zal zijn in België en Nederland. Dinsdag onthulde Netflix dat het het delen van account wil toestaan via een systeem waarbij abonnees bijbetalen voor extra huizen. Wil jij graag weten hoe een streamingdienst zoals Netflix juist werkt: van het verzamelen van content tot de serverinfrastructuur? We leggen het uit.
Overweeg jij om van het abonnement met reclame gebruik te maken, of ben je vooral benieuwd naar de maandelijkse prijs? Laat het ons weten in de reacties.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over Netflix? Download dan onze Android-app en volg ons op Facebook, Instagram, YouTube, Telegram en Twitter.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Zodra er reclame komt, ben ik weg. Kijk eigenlijk weinig nog naar Netflix ivm geen interessante inhoud. Heb nu ook Npo plus en dat bevalt heel goed. Beter als Netflix iig.
Ik kijk nu al geen films meer via de normale TV vanwege de reclame. Dus ik vermoed dat een reclame-abonnement niet gaat helpen.
Bovendien: het overgrote deel van de goede series en films heeft Netflix gekocht en kun je vaak bij anderen ook zien. Ben nog altijd niet onder de indruk van een Netflix Original. We hebben al een poosje HBO max, Disney + en Prime voor minder geld en meer kwaliteit.
Netflix moet aan de bak als ze mij nog terug willen als klant.
>Ben nog altijd niet onder de indruk van een Netflix Original.
Stranger things en The Witcher zijn wel goed
Uitzonderingen daar gelaten uiteraard. Wat dacht je van Star Trek Discovery?
Maar het gross van de fijnste series komen toch uit een andere hoek waaien. Zo heb ik de 100+ afleveringen van Star Trek Voyager helemaal opnieuw gekeken. En ook Suits heb ik volledig gekeken . Ozark is denk ik mijn persoonlijke favoriet.
Er is simpelweg te weinig tijd om alles te kijken én het is goed om kritisch te zijn. Dat helpt om de prijzen van Netflix wat concurrerender te krijgen blijkt.
Reclame gaat het voor mij niet worden, dan liever wat meer betalen. Ik zie wel wat in het bij betalen voor het delen van een abonnement. Wanneer de gedeelde kosten onder de €10 komt dan overweeg ik het opnieuw.
Zo blij dat ik geen netflix heb. Gewoon lekker torrents dan heb je nooit last van de hoge kosten en reclame! Mooi!
Ook al zijn er meer goedkopere alternatieven, Netflix blijft de beste. Ik heb elders ook gelezen dat het delen van accounts straks onder voorwaarden mogelijk blijft, je kunt straks maximaal 2 andere locaties toevoegen tegen geringe vergoeding.
En wat maakt Netflix zo goed dan? De kwantiteit?
In tegenstelling tot jou kunnen de Netflix originals mij wel bekoren. Verder zijn er voor ons gezin meer dan genoeg films en series te zien. Daarnaast heb ik alleen HBO Max, Disney is gecanceled, Prime en videoland ook.
NF doet alleen aan prijsverhogingen terwijl de concurrentie een (veel) goedkopere dienst hebben. Een aanbod van €3/8 voor ook uhd/atmos bij de concurrentie wordt dan veel aantrekkelijker. Als nf dan goedkopere dienst gaat aanbieden met reclame dan kijk ik wel yt met reclame omdat ik dan te gierig bent om €6.99 te betalen ?.