Netflix verliest abonnees en het bedrijf zoek een nieuwe strategie. Nu is ook de vraag of ook het bingewatchen nog steeds een goed model is. Door nieuwe series in zijn geheel uit te brengen, lijken kijkers sneller geneigd om na het zien hun abonnement stop te zetten.
Netflix verliest abonnees
Netflix wist zijn streamingdienst tot een succes ta maken door het bingewatchmodel te etaleren. Op traditionele tv moesten kijkers wachten op wekelijkse afleveringen die door reclame werden onderbreken. Netflix bracht in de plaats hele seizoenen uit en je kon reclamevrij kijken.
Het is al langer bekend dat Netflix sinds dit jaar abonnees verliest en de dienst zoekt naar oplossingen. Het delen van abonnementen wordt aangepakt en er komt een voordeliger abonnement met reclame. Ook de bingewatchstrategie staat intern ter discussie, dat stelt CNBC.
Bingewatch-strategie achterhaald?
Anders dan bij de begindagen van Netflix zijn er nu veel concurrenten. Diensten als Disney+ en HBO Max kiezen bewust voor een strategie waarbij afleveringen wekelijks verschijnen. Op die manier krijgen kijkers niet de kans om een serie in één klap te bingewatchen en ze blijven langer geabonneerd. Nieuwe content wordt er ook meer verspreid om mensen geabonneerd te houden.
“Met Netflix weet je het nooit”, zegt Peter Csathy oprichter van het adviesbedrijf Creative Media tegen CNBC. “Net zoals ze eerder ‘Nee’ zeiden tegen reclame, mag je er niet vanuit gaan dat bingewatchen blijft. Bingewatchen staat der discussie.”
Content spreiden
Het nieuwe seizoen van hitserie Stranger Things is recent op Netflix in zijn geheel uitgebracht. Toch experimenteert het platformen wel met het opsplitsen van nieuwe seizoenen, want de laatste twee afleveringen van het vierde seizoen van Stranger Things verschijnen pas op 1 juli. Stranger Things is in totaal 781,04 miljoen uren bekeken en dat maakt het de populairste Engelstalige reeks op Netflix.
Toch is 1 juli ook niet zo ver meer verwijderd. “Op Netflix is het erg makkelijk om drie tot zes maanden geabonneerd te blijven en dan drie tot zes maanden weg te blijven. Zodra Stranger Things en Ozark voorbij zijn, wat daarna?” Vraagt analist Michael Pachter van Wedbush zich af. Op Disney+ zijn er momenteel wekelijkse afleveringen van Star Wars’ ‘Obi-Wan Kenobi’-serie, gevolgd door de Marvel-reeksen ‘Ms. Marvel’ en ‘She Hulk’. vervolgens komt opnieuw een Star Wars-serie ‘Andor’, die tot november duurt.
Wat denk jij, is de bingewatch-strategie van Netflix achterhaald en dreigt het platform zo meer abonnees te verliezen? Of ben je juist geen voorstander van de wekelijkse afleveringen op andere streamingdiensten? Laat het ons weten in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Doe mij 1 stream (4K) voor 5,99 en ze hebben er een klant bij ?
Een serie in twee delen is nog tot daar aan toe, maar ik kijk niets wat per week wordt uitgebracht. Dat trucje heeft Apple TV+ en Disney+ ook al lekker onder de knie. En daar hebben we de normale lineaire TV al voor.
Het hele idee van die streamingdiensten is nu precies dat je iets kunt kijken wanneer JIJ dat wilt, en niet wanneer zij vinden dat je het mag gaan kijken. Dan wacht ik wel geduldig tot ALLES online is.
Klopt ?
Hahaha… in hoeveel variaties kan je zeggen dat je kan wachten tot alles online is. ?
Of wat later gaan kijken zodra alle afleveringen te zien zijn.
Ja, dat heb ik geloof ik al twee keer gezegd. ?
Je kan ook gewoon wachten tot alle afleveringen beschikbaar zijn…
Dat zeg ik; ik wacht in zo’n geval tot alles online is. ?
Ik stream juist om geen reclames te hebben. Dat weekelijks een aflevering kijken heb ik geen moeite. Je kan ook gewoon even wachten tot alle afleveringen online staan. De streaming only series zijn maar 6 tot 10 afleveringen.
Zw zouden beter abonnementen aanbieden van 4K voor alleenstaanden en de prijzen omlaag trekken!
Die prijsverhogingen helpen niet mee. Het nieuws dat je niet mag delen met mensen buiten het gezin helpt niet mee. Het content, dat achteruit holt, helpt niet mee. Dat er nu méér concurrentie mét interessante content is, helpt niet mee.
Netflix zal eens in de spiegel moeten kijken en ook naar de strategie moeten kijken. Dit geklaag helpt weinig.
Ik begrijp wel, dat je van te voren niet kan bepalen of een serie of film een succes zal worden, maar een serie als House of Cards (hebben we het even niet over het laatste seizoen), Narcos is er niet meer.
Stukken goedkoper maken net als de concurrentie ???