Opgepast: er is een nieuwe trend onder phishers: een sms sturen over een geldopname van de bank. Is het niet DHL die zogenaamd een pakje niet heeft kunnen bezorgen, of de helpdesk van Microsoft die je belt over je account, dan is het wel deze nieuwe sms die wordt verspreid met als doel om je data of geld afhandig te maken. Wees zelf gewaarschuwd, maar laat het ook aan bijvoorbeeld de oudere mensen in je leven weten: deze sms’jes zijn niet te vertrouwen.

Lees verder na de advertentie.
Fraudehelpdesk
De Fraudehelpdesk geeft aan veel meldingen te krijgen over valse sms-berichten die worden verstuurd uit naam van de bank. Er wordt hierin geschreven over een geldopname waar iets mis mee is. Het is niet één bank die als verzender wordt gekozen: de hackers doen zich voor als allerlei verschillende banken.
Je herkent de sms aan de tekst: “Let op: Geldopname geweigerd.” Er zou een verdachte geldopname zijn gedaan van 3.500 euro bij een Geldmaat. Het adres en het tijdstip zijn willekeurig, met vervolgens de vraag om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met een bepaald telefoonnummer, mocht je zelf de opname niet hebben gedaan. Bel je dat nummer ook daadwerkelijk, dan denk je een bankmedewerker aan de lijn te krijgen, maar dat is niet zo.
Frauduleuze sms
Net als bij andere phishingpraktijken probeert de persoon aan de lijn je vooral te laten zien dat er haast bij is: alles moet zo spoedig mogelijk gebeuren. Vervolgens zou er zelfs iemand aan de deur komen om bankpasjes, creditcards en zelfs een iPad mee te nemen. Uiteindelijk blijkt dit natuurlijk helemaal niet te kloppen en zal je als slachtoffer zien dat er geld wordt opgenomen met je pasjes.
Zie je zo’n verdacht bericht voorbij komen, niets mee doen dus. Nou ja, verwijderen misschien, zodat je er niet alsnog op een later moment van schrikt.
Ben jij deze frauduleuze sms’jes al tegengekomen, of heb je alweer een nieuwe ontdekt? Deel het in de comments, zodat ook anderen gewaarschuwd zijn.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Moet toch niet moeilijk zijn om ze in de val te lokken als ze langskomen om pasje op te halen?
Probleem is alleen dat ze niet aan je deur komen maar telefonisch genoeg gegevens proberen te verzamelen om je digitaal geld afhandig te maken.
“ik zou dit liever persoonlijk met u bespreken. Waar houdt u kantoor?”