iFixit en Samsung stoppen met hun samenwerking. Het komt omdat iFixit het niet eens is met hoe Samsung denkt over repareerbaarheid. De samenwerking heeft twee jaar geduurd.
iFixit en Samsung
Het is niet zo dat het ineens op zijn einde loopt: Samsung en iFixit waren in onderhandeling over hun contract en daar zijn ze simpelweg niet uitgekomen samen. Tegen TheVerge zegt iFixit-ceo Kyle Wiens: “Samsung lijkt niet geïnteresseerd om reparatie op grote schaal mogelijk te willen maken.” Dat terwijl dit met andere merken wel van een leien dakje zou gaan. Denk aan Motorola, Google en HMD. Het zou een geldkwestie zijn: Samsung zou zijn onderdelen zo duur maken dat het voor klanten gewoon niet interessant genoeg is om ze te kopen.
Dat is ook wel voor te stellen: als je zelf iets repareert, dan betekent dat een paar dingen. Ten eerste neem je hiermee afscheid van garanties die je hebt, omdat je zelf iets gaat aanpassen, en je loopt het risico dat je het verkeerd doet en dat je ofwel voor niks zo’n onderdeel hebt gekocht of zelfs je hele telefoon kapotmaakt. Het is altijd een risico en zo’n risico neem je minder snel als je er dure onderdelen voor nodig hebt. Des te duurder het wordt, des te eerder denk je toch maar aan het kopen van een nieuw toestel.
Telefoonreparatie
Logisch dat iFixit daarop tegen is, want dat wil juist dat je zo lang mogelijk met je telefoon kunt doen. Ook maakt Samsung het niet heel makkelijk om iets te fiksen: het heeft bijvoorbeeld batterijen waaraan een heel telefoonscherm is vastgeplakt. En het vraagt er ook nog twee keer de prijs voor dan bijvoorbeeld Google en Apple rekenen. Bovendiien heeft Samsung van zijn nieuwste toestellen nooit onderdelen aangeboden.
Je zal er als klant in ieder geval weinig van merken, want iFixit zal nog wel reparatiemogelijkehden aanbieden voor Samsungs, zodat je het zelf kunt fiksen. Alleen worden de handleidingen om dit te doen en de onderdelen die je erbij kunt kopen niet meer officieel via Samsung aangeboden. iFiixit zegt tot slot ook nog dat de deal niet doorging omdat het lokale repareershops tegenwerkt. Je mag maar 7 onderdelen per 3 maanden aanschaffen, waardoor er bij iFixit ook nooit echt een flink verkoopvolume kon worden bereikt. Daarnaast wilde Samsung ook nog dat iFixit de e-mailadressen en verkoophistorie van klanten deelde, wat zeer ongebruikelijk is. Samsung verwijst mensen nu in ieder geval naar SamsungParts.com als ze onderdelen willen van het Koreaanse merk.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten