Samsung 2025? Maak nu kans op een Music Frame t.w.v. €449!

Groot lek Google: inzage in hoe de zoekmachine echt werkt

Marloes Urff
Marloes Urff
29 mei 2024, 10:30
4 min leestijd
Groot lek Google: inzage in hoe de zoekmachine echt werkt

Lees verder na de advertentie.

Recent is er een document van zo’n 2500 pagina’s van Google uitgelekt. In het bestand is te lezen hoe Google Zoeken functioneert, maar ook welke keuzes de zoekmachine maakt om websites wel of niet bovenaan te zetten in de resultaten.

Lek bij Google

Misschien is het wel een van de belangrijkste systemen op het internet: Google Zoeken. Veel websites zijn afhankelijk van hoe goed ze scoren in de zoekresultaten en dus proberen Jan en alleman te begrijpen hoe Google precies die keuze maakt.

Een uitgelekt document van 2500 pagina’s geeft een blik onder de motorkap van Google Zoeken. De techgigant heeft tot nu toe nog niet gereageerd op het lek. Niet heel gek, aangezien er zaken zijn benoemd in het document die Google eerder heeft ontkend of genegeerd.

Het enorme bestand werd gedeeld met Rand Fishkin, die meer dan 10 jaar ervaring heeft in het SEO-vak (via The Verge). De lekker, die anoniem wil blijven, besloot het document met Fishkin te delen in de hoop dat er weerstand geboden wordt tegen de ‘leugens’ die Google-medewerkers zouden delen over het zoekalgoritme.

De inhoud van het lek is niet per se bewijs dat Google specifieke data en signalen gebruikt voor positiebepaling in zoekresultaten. In plaats daarvan licht het document vooral toe welke data de techgigant van webpagina’s, websites en zoekers verzamelt. Het bestand biedt ook informatie aan aan SEO-experts waar Google echt om geeft als het gaat om waarde voor zoekresultaten.

Gebruikte data

Verschillende onderwerpen rondom het verzamelen en gebruiken van data worden in het gelekte document aangehaald. Zo gaat het ook over de websites die Google omhoog plaatst in resultaten als het gaat om gevoelige onderwerpen. Denk hierbij aan zaken zoals verkiezingen. Enkele stukken lijken eerdere woordvoering van Google tegen te spreken, volgens Fishkin en andere SEO-experts.

SEO-expert Mike King zegt dat het voornamelijk een kwalijke zaak is dat Google de moeite doet om bevindingen van mensen in marketing, tech en journalistiek in diskrediet te brengen. Waar het ergens begrijpelijk is dat bedrijfseigen informatie geheim moet blijven, werden ook belangrijke ontdekkingen in de kiem gesmoord.

Google’s mysterieuze zoekalgoritme heeft een gehele industrie van marketeers wereldwijd gecreërd, die nauwlettend in de gaten houden wat de richtlijnen zijn. De marketeers werken wereldwijd voor miljoenen bedrijven. De soms invasieve of hinderlijke tactieken die langs kunnen komen, leiden tot het beeld dat de zoekresultaten in Google Zoeken verslechteren. Websitebeheerders zouden zich onder druk gezet voelen om meer ‘onzin’ te plaatsen op pagina’s om toch in de resultaten te verschijnen. 

In het verleden schreven nieuwssites vaker over de SEO-aangedreven tactieken die Google zou vereisen. De verdediging van de techgigant bleef vaak hetzelfde: dat staat niet zo beschreven in de Google-richtlijnen.

Kwaliteit van resultaten

Hoe accuraat Google’s publieke woordvoering is rondom Zoeken wordt in twijfel getrokken door informatie uit het gelekte document. Fishkin en King geven als voorbeeld dat Google Chrome-data wordt gebruikt voor ranking in zoekresultaten. Google-woordvoerders hebben herhaaldelijk gezegd dat de techgigant geen Chrome-data gebruikt. 

Toch wordt in het bestand Chrome genoemd in onderdelen over hoe websites in Google Zoeken verschijnen. Denk bijvoorbeeld aan links onder een websiteresultaat die je sneller naar de juiste pagina kunnen brengen. 

google chrome smartphones

Ook een meetstandaard van Google roept vragen op: E-E-A-T. De letters staan voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (ervaring, expertise, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid). Hiermee evalueert Google de resultaatkwaliteit. Eerder zeiden woordvoerders dat dit geen ranking-factor is. Fishkin zegt dat E-E-A-T niet direct bij naam in het document genoemd wordt.

Wel legt de andere SEO-expert, King, uit hoe Google mogelijk auteursdata verzamelt van een pagina. Er zou een speciaal veld zijn dat noteert of een pagina echt afkomstig is van een auteur. Het veld zou volgens het document voornamelijk ontwikkeld en verfijnd zijn voor nieuwsartikelen, maar ook voor andere content (zoals wetenschappelijke artikelen). Google zei eerder dat het toevoegen van een auteur op een pagina vooral voor lezers moet worden gedaan. Het zou volgens het bedrijf geen invloed hebben op posities in zoekresultaten.

Een kijkje in de keuken

Het gelekte document is niet bepaald hard bewijs voor wanpraktijken die Google zou uitvoeren. Wel krijgen we inzage in Google’s zaken die anders nooit toegankelijk zouden zijn. Er werden eerder al interne documenten openbaar gemaakt dankzij de antitrust-zaak die momenteel tegen Google gaande is in de Verenigde Staten. 

Google’s stilte over hoe Zoeken precies werkt heeft er in de afgelopen jaren toe geleid dat websites meer op elkaar zijn gaan lijken. SEO-marketeers proberen Google te slim af te zijn door continu te letten op hints of steken die het bedrijf laat vallen. In de komende tijd moet duidelijk worden of Google eerlijker gaat zijn over de eigen zoekmachine en wat nu daadwerkelijk van belang is.

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

2

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

Gewist profiel
30 mei 2024, 20:11

Waarom kun je de berichten van laura Jenny niet door schollen om dat je die reclame moet bekijken het is met al die dingen due zei plaats verdient mevrouw er aan hief door of is dut ook van DMG media dan weet ik genoeg.