De Google-zoekmachine ziet er al jaren eigenlijk hetzelfde uit. Als je naar de website gaat dan staat er in het midden een brede zoekbalk, inclusief de bekende knoppen voor het zoeken en natuurlijk ‘Ik doe een gok’. Maar dat verandert in de toekomst.

Lees verder na de advertentie.
Google-zoekmachine op de schop
Mettertijd heeft Google wel wat andere opties toegevoegd aan de pagina. Zo heb je snel toegang tot je profiel, andere diensten van het bedrijf, de Store, allerlei instellingen en meer. Maar de pagina zelf oogt overzichtelijk en opgeruimd. Search Engine Roundtable schrijft nu dat er veel meer aan toegevoegd wordt, waardoor de zoekmachine als het ware dat schone karakter gaat verliezen. De advertentiegigant is namelijk voornemens om zowel widgets als Google Discover toe te voegen aan de zoekmachinepagina.
Lees verder na de advertentie.
De redactie van de website heeft foto’s gedeeld van een presentatie die Google in Madrid gegeven heeft. Daarop krijgt iedereen alvast een glimp van wat het bedrijf van plan is. Je kunt de foto’s bekijken door op de bron te klikken, hierboven. De landingspagina van de zoekmachine krijgt twee nieuwe secties onder de bekende balk, namelijk Discover en widgets. Met de eerstgenoemde optie krijg je een gepersonaliseerd nieuwsoverzicht te zien.
Binnen het widgetsoverzicht krijg je eveneens informatie voorgeschoteld die op jouw voorkeuren afgestemd is. Dit betreft het weer, sportuitslagen, je kalender en zelfs een blok met vaak bezochte websites. Zo heb je snel toegang tot nieuws, informatie en de sites waar je vaak op zit, en dat allemaal binnen de omgeving die Google voor je aanbiedt en bijhoudt. Het getoonde uiterlijk kan wellicht bekend voorkomen. Dat komt doordat Google in zowel 2022 als 2023 designs testte waarin Discover toegevoegd werd aan de zoekmachine.
Lees verder na de advertentie.
Het doel achter de ontwerpverandering is dat Discover meer ruimte krijgt en meer lezers bereikt. Dit Google-product moet bovendien een “relevante, responsieve ervaring” aanbieden. Net zoals in 2022 en 2023 is niet duidelijk wanneer Google voornemens is de aangepaste zoekmachine-ervaring uit te brengen, maar het lijkt erop dat het bedrijf wel zeker is van zijn zaak als het gaat om het design. Want anders geef je er geen presentatie over.
Zou jij de Google-zoekmachine meer gaan gebruiken als het volstaat met gepersonaliseerde informatie? Laat het weten in de comments.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten