Google test momenteel een mogelijkheid om blauwe verificatievinkjes bij de zoekresultaten van Google Zoeken te zetten. De zoekmachine van Google kan daarmee duidelijker maken dat je met een bekende bron te maken hebt.

Lees verder na de advertentie.
Google Zoeken
Net als wanneer je online op zoek moet naar een klusjesman of loodgieter, is het soms bij gewoon zoeken ook een uitdaging: hoe weet je nou of een klusjesman of website betrouwbaar is? Je kunt vaak wel zoeken naar bijvoorbeeld reviews, maar Google wil het makkelijker maken om in ieder geval te weten wat er oké is door verificatievinkjes toe te voegen.
Google zegt: “We experimenteren regelmatig met functies die shoppers helpen betrouwbare bedrijven online te herkennen, en we voeren momenteel een klein experiment uit waarbij we vinkjes naast bepaalde bedrijven op Google laten zien.” Frauduleuze websites komen soms in de zoekresultaten voor en je kunt nu dan iets beter bewust zijn dat je mogelijk met zo’n website te maken hebt.
Verificatievinkjes
Dat is uiteraard niet het enige wat Google doet om slechte sites buiten de deur te houden: het heeft ook geautomatiseerde systemen die dat in de gaten houden en slechte pagina’s weren. Bedrijven die bijvoorbeeld op zo’n verificatievink kunnen rekenen zijn Microsoft, Meta en Apple. Wij zien het nog niet, maar het is een test dus dat is waarschijnlijk nog in een kleine groep.
Google gebruikt verificatievinkjes bijvoorbeeld al langer binnen Gmail, om duidelijk te maken dat een afzender betrouwbaar is. Het is dus niet per se zo dat een afzender zonder vinkje onbetrouwbaar is, maar je weet wel dat je dan beter moet opletten. Google lijkt het vooral in te willen zetten voor shoppers op Zoeken, zodat je niet bij een vreemde webshop iets koopt en je bestelling nooit ontvangt, of wie weet zelfs je creditcardgegevens worden gestolen.
Hoe vind jij dat verificatievinkjes werken in bijvoorbeeld Gmail, voegen ze echt wat toe of heb je er weinig mee? Deel het in de reacties onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten